«روز پیروزی» یک تاریخ مهم در تقویم کرملین روسیه است و فرصتی برای یادآوری توانایی‌های ارتش این کشور از جمله هواپیمای اسرارآمیز «رستاخیز» یا «قیامت» (doomsday). این هواپیمای غول پیکر متعلق به دوران شوروی، بدون پنجره جدا از کابین خلبان و معروف به “کرملین پرنده”  از سال ۲۰۱۰ در مراسم بزرگداشت روز پیروزی دیده نشده است. ظهور مجدد آن نشانه ای است که پوتین می خواهد پیامی هشدار دهنده به غرب بفرستد.

 

هواپیمای موسوم به روز قیامت یا کرملین پرنده رییس جمهور روسیه

«روز قیامت» توسط دو فروند MiG-29 اسکورت خواهد شد. آماده سازی هسته ای روسیه، ناوهای موشکی استراتژیک Tu-95MS و Tu-160 ‘White Swan’ بخشی از پرواز خواهند بود. این هواپیما پوتین به گونه ای طراحی شده است که در صورت حمله هسته ای به عنوان کرملین در آسمان عمل می کند و می تواند در هوا سوخت گیری کند.

 

هواپیمای موسوم به روز قیامت یا کرملین پرنده رییس جمهور روسیه

یک «کانو» بزرگ برای ارتباطات ماهواره‌ای در بالای بدنه آن، در قسمت جلویی و آنتن‌های بزرگ در عقب آن قرار دارد. دم هواپیما همچنین یک وینچ برای آنتن یدک‌کش با فرکانس بسیار پایین (VLF) دارد. تثبیت کننده های افقی، فضای بیشتری برای سنسورها یا آنتن های ارتباطی دارند. این هواپیما پوتین دارای دو غلاف بزرگ ژنراتور الکتریکی در داخل موتورهای خود است. یک کاوشگر سوخت گیری جمع شونده در زیر کابین خلبان قرار دارد. «روز قیامت» قرار است با هواپیماهای مدرن‌تر Ilyushin 96-400M’s جایگزین شوند و امنیت رهبر روسیه در هنگام کنترل نیروها و موشک‌ها در طول یک فاجعه هسته‌ای را تضمین کند.

رژه روز پیروزی در مسکو بدون مانور هواپیما رستاخیز برگزار شد

در حالی که میدان سرخ مسکو شاهد عبور تعداد زیادی خودروی نظامی از مقابل پوتین و کرملین بود، آژیرهای حمله هوایی در همان روز در کی‌یف، پایتخت اوکراین شنیده شد. روز پیروزی ممکن است فرصتی برای روسیه باشد تا قدرت خود در بحبوحه یک لشکرکشی نظامی به اوکراین را به نمایش بگذارد.

رژه روز پیروزی در مسکو بدون مانور هواپیما رستاخیز برگزار شد

«روز پیروزی»، بزرگداشت روسیه در پایان جنگ جهانی دوم است، زمانی که نیروهای شوروی با یورش به برلین به شکست نیروهای نازی کمک کردند. این روز با نمایش قدرت توسط ارتش روسیه و قرار دادن تاج گل بر مقبره سربازان گمنام توسط رهبر این کشور برگزار می شود.رژه امسال پس از حمله روسیه به اوکراین که منجر به کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن میلیون ها نفر شد، اهمیت بیشتری پیدا کرد. این رژه همچنین یادآور توانایی‌های هسته‌ای روسیه است، زیرا موشک‌های هسته‌ای قاره‌پیما یارس و سامانه‌های موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد اسکندر در آنجا برای دیدن جهانیان به نمایش گذاشته شدند.