نیروی دریایی ایالات متحده چندین فروند هواپیمای F/A-18 Super Hornet در اختیار تهیه کنندگان فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) قرار داده است اما اجاره هر یک از این جنگنده های پیشرفته بسیار قابل توجه بوده است. دنباله بسیار مورد انتظار فیلم Top Gun که در سال ۱۹۸۶ ساخته شده در نهایت به دنبال دو سال تعویق به خاطر شیوع کرونا به سینماها آمد. از آنجایی که نام و فضای این فیلم با جت های جنگنده و تجهیزات پیشرفته عجین شده است، برای فیلم تازه این فرانچایز نیز تهیه کنندگان به سراغ وزارت دفاع ایالات متحده رفتند تا برای ساخت این فیلم از آن ها کمک بگیرند.

 

مبلغ بالای اجاره هواپیماهای جنگی فیلم تاپ گان ماوریک

وزارت دفاع ایالات متحده در ساخت بسیاری از فیلم های اینچنینی همکاری داشته است؛ از Indiana Jones and the Last Crusade ساخت استیون اسپلبرگ تا سری فیلم های Transformers ساخته مایکل بی تا حتی فیلم های ابرقهرمانی مانند Iron Man و Captain Marvel. به کمک وزارت دفاع ایالات متحده، فیملسازان می توانند به سلاح ها و ماشین آلات نظامی با هزینه ای کمتر دسترسی داشته باشند و در مقابل به وزارت دفاع اجازه داده می شود به سناریو دسترسی داشته و پیشنهاداتی غیرالزام آور در مورد تغییرات در آن ارائه دهد. البته وزارت دفاع ایالات متحده همیشه با درخواست های تهیه کنندگان فیلم های هالیوودی موافقت نمی کند، برای مثال در مورد فیلم The Avengers.

 

مبلغ بالای اجاره هواپیماهای جنگی فیلم تاپ گان ماوریک

در گزارش تازه ای که توسط مجله بلومبرگ تهیه شده، پارامونت پیکچرز مدعی شده است که نیروی دریایی ایالات متحده برای هر ساعت پرواز با جنگنده های F/A-18 Super Hornet از این استودیو ۱۱,۳۷۴ دلار اجاره گرفته است.گلن رابرتس، مدیر بخش رسانه های سرگرمی پنتاگون فاش کرده است که قوانین این وزارتخانه، کنترل شدن تجهیزات وزارت دفاع توسط پرسنل غیرنظامی را غیر از سلاح های سبک در سناریوهای آموزشی ممنوع کرده است و به همین خاطر تام کروز اجازه نداشته به کنترل های این جنگنده دست بزند. کروز اصرار داشته تا تمام بازیگرانی که نقش خلبان دارند با این جت های جنگنده که توسط کمپانی بوئینگ ساخته شده پرواز کنند تا بتوانند درک درستی از خلبانی و حس آن تحت فشار نیروهای جاذبه داشته باشند.

مبلغ بالای اجاره هواپیماهای جنگی فیلم تاپ گان ماوریک

بدین ترتیب، بازیگران فیلم تاپ گان: ماوریک بعد از اتمام دوره آموزشی برای ایجکت کردن از هواپیما در شرایط اضطراری و بقا در دریا، در کابین پشتی خلبانان واقعی، پرواز با F/A-18 را تجربه کرده اند. فیلم Top Gun نقطه عطفی در به تصویر کشیدن ارتش در فیلم های هالیوودی بوده و کمک زیادی به بهبود چهره نیروی دریایی ایالات متحده در نگاه مردم کرد به طوری که بعد از انتشار این فیلم، درخواست ها برای خلبان شدن در این بخش از ارتش آمریکا با ۵۰۰ درصد رشد همراه شد. بودجه ساخت Top Gun: Maverick حدود ۱۷۰ میلیون دلار اعلام شده است و به نظر می رسد این هزینه ها جواب داده زیرا فروش اولیه فیلم نشان می دهد تازه ترین اثر سینمایی تام کروز به فروش بالایی دست پیدا خواهد کرد و منتقدان نیز از این فیلم استقبال کرده اند.