بر اساس گزارش ها، ارتش اوکراین از پهپادهای The Punisher به معنای «مجازاتگر» استفاده می کند که می توانند مسافت های طولانی را در حالی که قابل شناسایی نیستند، طی کنند. این پهپادهای «تغییردهنده بازی» از راه دور هدایت شده و می توانند ٣ کیلوگرم مواد منفجره حمل کنند. در حالی که نبرد در آسمان اوکراین ادامه دارد، کارشناسان از فقدان نیروی هوایی روسیه شگفت زده شده اند.

پهپادهای کوچک مجازاتگر اوکراینی بلای جان نیروهای روسی

به گزارش تایمز لندن، ارتش اوکراین از این پهپادهای «تغییردهنده بازی» استفاده می کند که می توانند ٣ کیلوگرم مواد منفجره را حمل کنند و به اهدافی تا ٣٠ مایلی (۴۸ کیلومتری) پشت خطوط دشمن ضربه بزنند. یوجین بولاتسف، مهندس طراح اوکراینی یو – داینامیکس، به این نشریه گفت که پهپادهای مجازاتگر تا ۶٠ ماموریت موفقیت آمیز را از زمان آغاز تهاجم روسیه انجام داده اند. بولاتسف همچنین در گفتگو با این روزنامه گفته است: «این ارزانترین و ساده ترین راه ضربه از راه دور، بدون به خطر انداختن جان غیرنظامیان است».

بولاتسف گفت: پهپادهای الکتریکی دارای طول بال ۵.٧ فوتی هستند و می توانند ساعت ها در ارتفاع ١٣٠٠ فوتی پرواز کنند و تنها به مختصات هدف خود نیاز دارند تا بتوانند مأموریت خود را به طور خودکار انجام دهند. قابل ذکر است که یک پهپاد شناسایی کوچکتر به نام spectre در کنار آن پرواز می کند تا اهداف را قبل از حمله پهپاد پانیشر شناسایی کند.

پهپادهای کوچک مجازاتگر اوکراینی بلای جان نیروهای روسی

پهپادهای کوچک مجازاتگر اوکراینی بلای جان نیروهای روسی

 

منشأ پهپادهای مجازاتگر کجاست؟

بر اساس گزارش هاآرتص، پس از آغاز درگیری ها در شرق اوکراین در سال ٢٠١۴، گروهی از کهنه سربازان، شرکت سازنده هواپیماهای بدون سرنشین “یو – داینمیکس” را راه اندازی کردند.

ماکسیم ساب بوتین، کارشناس بازاریابی و سخنگوی غیررسمی یو – داینمیکس، به روزنامه گفت: «سه چهارم کارکنان شرکت، کهنه سربازانی با تجربه ی عملیاتهای ویژه در خاک دشمن هستند». برگردیم به اظهارات بولاتسف که اذعان کرد:«اهداف اصلی از جمله انبار سوخت و مهمات، ایستگاههای جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک و همچنین سیستمهای ضدهوایی ثابت بودند». در ادامه بولاتسف بیان داشت که واحدهای مختلفی در ارتش اوکراین از این پهپادها استفاده می کنند، اما تعداد و مکان هایی که پهپادهای مجازاتگر در آن مستقر هستند طبقه بندی شده (محرمانه) است.

 

پهپادهای کوچک مجازاتگر اوکراینی بلای جان نیروهای روسی

پهپادهای کوچک مجازاتگر اوکراینی بلای جان نیروهای روسی

این طراح اوکراینی قبلاً به نشریه Sun گفته بود که هواپیماهای بدون سرنشین مجازاتگر سال ها در پشت خطوط نیروهای طرفدار روسیه در دونباس به نفع اوکراین ویرانی ایجاد کرده اند، زیرا دشمن نمی دانسته چه چیزی به آنها ضربه زده است. او به این رسانه گفت که این پهپاد نسبتاً کوچک و سبک است و برای رادارها غیرقابل شناسایی می باشد.

بولاتسف در ادامه به نشریه Sun گفت: «علاوه بر این قابلیت ها، این پهپاد می تواند به طور همزمان سه بمب پرتاب کند یا به سه هدف جداگانه ضربه بزند، سپس به پایگاه بازگردد تا ظرف چند دقیقه دوباره بارگیری کرده و به میدان نبرد بازگردانده شود». بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به اسکای نیوز گفت:«اوکراین با اجرای یک طرح بسیار هوشمندانه پیشروی روسیه را تا حدودی متوقف کرده است ، ما فیلم هایی را مشاهده کردیم که نمیتوانیم آنها را تأیید کنیم، اما فیلمهایی را دیده ایم که اوکراینی ها از پهپادها برای حمله به کاروانهای قطار حامل بنزین به مقصد خطوط لجستیکی استفاده می کنند».

والاس بیان داشت: «همه آن چیزی که ما و شما وقتی صحبت از مقاومت می شود به آن فکر می کنیم خطوط منفجر شده ای است که دیده ایم».

پهپادهای کوچک مجازاتگر اوکراینی بلای جان نیروهای روسی

استفاده از پهپاد بایراکتار “TB2” ترکیه

ارتش اوکراین در کنار پهپادهای مجازاتگر ، از حدود ٢٠ پهپاد توانمند بیرقدار یا بایراکتار “TB2” ترکیه نیز استفاده می کند. ویدئوهایی که هفته گذشته توسط ارتش اوکراین به اشتراک گذاشته شد حداقل یک حمله از یک پهپاد بایراکتار را نشان میدهد که به نظر میرسد ستونی از تانک ها و خودروهای زرهی روسی را متلاشی می کند.

پهپادها در حالی به کار گرفته می شوند که نبرد بر فراز آسمان اوکراین به دنبال تهاجم نظامی روسیه ادامه دارد. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده در اوایل این هفته در یک نشست مطبوعاتی غیر رسمی، حریم هوایی اوکراین را علیرغم ادعای روسیه که کنترل آن را به دست آورده است، رقابتی و بسیار پویا توصیف کرد.

اگرچه انتظار می رفت روسیه به سرعت تواناییهای دفاع هوایی اوکراین را از بین ببرد، اما در روزهای اخیر، اوکراین ادعا کرده است که جنگنده ها، بالگردها و حتی هواپیماهای ترابری نیروهای روسی را سرنگون کرده است. کارشناسان از عدم استقرار کامل نیروی هوایی روسیه آنطور که انتظار می رفت، شگفت زده شده ان