MC-27J یک هواپیمای ترابری جدید و چند منظوره ساخت مشترک کمپانی های Alenia Aermacchi و ATK میباشد. این هواپیما نمونه Roll On/Roll Off یا RO/RO (دارای ریل های چند منظوره در داخل بدنه جهت حمل و نقل تجهیزات چرخدار) بر اساس C-27J Spartan است. MC-27J یک جایگزین مقرون به صرفه برای هواپیماهای ماموریت ویژه فعلی عنوان گردیده است. کمپانی Alenia برای اولین بار در جولای 2012 و در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی Farnborough از نسخه جدید MC-27J پرده برداری نمود. همانطور که پیشتر ذکر شد, MC-27J یک نمونه چند منظوره, مسلح و دارای قابلیت RO/RO از C-27J Spartan میباشد. MC-27J بگونه ای طراحی شده است تا در عملیات هایی همچون: پشتیبانی از نیروی هوایی و نیروهای ویژه درگیر در حمل نقل تاکتیکی, جاسوسی, نظارت و شناسایی (ISR), عملیات های ضد تروریسم, تخلیه نیروهای نظامی و غیر نظامی از مناطق بحران و همچنین مبارزه با تهدیدات نامتقارن حضور فعال و کلیدی داشته باشد.

طراحی بر اساس C-27J:

MC-27J از سازه مشترک با C-27J به همراه برخی اصلاحات نظامی بهره میبرد. بنابراین Platform کلی سازه شاهد اندکی تغییرات و بهینه سازی بوده است در حالیکه تمام قابلیت های C-27J همچنان پایدار هستند. هواپیمای جدید با سیستم های مبتنی بر پالت جهت ایفای نقش در ماموریت های خاص مجهز گردیده است (نگارنده: این موضوع یکی از زیرساخت های RO/RO میباشد که در اینجا پالت های مختلف جای خود را به تجهیزات چرخدار داده اند). MC-27J را میتوان با آرایش و چیدمان های گوناگون اعم از: حمل و نقل سربازان و محموله های باری, انتقال چتربازان, تخلیه محموله های هوایی, امداد رسانی پزشکی (MEDVAC), حمل افراد مهم و VIP و همچنین انتقال مسافر پیکربندی نمود. سلاح و خشاب (Barrel) را میتوان با توجه به ماموریت های مختلف حذف نمود تا فضای بیشتر در داخل هواپیما محیا شود. این هواپیما همچنین به سیستم حفاظت در برابر آتش و یخ زدگی نیز مجهز گردیده است. طول این هواپیما برابر با 22.7 متر, دهانه بال 28.7 متر و ارتفاع آن 9.6 متر میباشد. همچنین حداکثر وزن MC-27J در هنگام برخاست معادل 30,500 کیلوگرم تعیین گردیده است. در جولای سال 2012 کمپانی Alenia Aermacchi اعلام کرد در آینده قصد دارد برنامه را جهت ارتقا نمونه های عادی C-27J به MC-27J ارائه نماید.

   کابین خلبان و سیستم های الکترونیکی (Avionic):

کابین پشرفته و تماما" شیشه ای (Full Glass) هواپیمای MC-27J جهت راحتی 2 خلبان آن, با استفاده از فنون هنری و چیدمان های مبتنی بر ترکیب Ergonomic مجهز گردیده است. کابین بطور کامل با سیستم های تصویربرداری و دید در شب منتطبق میباشد. مجموعه تجهیزات الکترونیکی شامل مواردی همچون: صفحات رنگی با قابلیت های چند منظوره, واحدهای چندگانه کنترل و نمایش, نمایشگر سربالا (HUD), خلبان خودکار دیجیتال, سامانه های ناوبری GPS/INS , سیستم شناسایی دوست و دشمن (IFF), سیستم ثبت داده ها, سیستم هشداردهنده و آگاهی از عوارض زمین (TAWS) و سیستم هشدار ترافیکی و اجتناب از برخورد (TCAS) میباشند.


 
 MC-27J و   Bushmaster:

سیستم تسلیحاتی مبتنی بر پالت (Palletized Weapon System که در اختصار PaWS نامیده میشود) وظبفه تامین قابلیت های رزمی MC-27J را بر عهده دارد. برای این منظور توپ 30 میلیمتری GAU-23 ساخت ATK با سامانه PaWS منبق گردیده است. با اینحال از سایر تسلیحات دقیق و مهمات سبک نیز میتوان بر روی این سیستم استفاده نمود. این سیستم خسارات جانبی در طول نبرد را به حداقل ممکن میرساند. PaWS را میتوان در قسمت پشت هواپیما نصب و بازنصب نمود. با اینحال نصب این سیستم کمتر از 4 ساعت زمان میبرد. توپ 30 میلیمتری GAU-23 Bushmaster منطبق با سامانه PaWS و دارای قابلیت RO/RO یک نسل جلوتر از مسلسل های پیشین میباشد. این سلاح میتواند تمام قابلیت های توپ های 25 میلیمتری M242 و Mk44 را در میادین نبرد برآورده سازد. مهمات قابل استفاده توسط این سلاح شامل نمونه های PGU-13, PGU-15 و PGU-46 با سایز 30 در 173 میلیمتر میباشند که با حداکثر نرخ 200 دور در دقیقه شلیک میگردند. مهمات از طریق یک سیستم تغذیه 2 گانه وارد سلاح میشوند. همچنین اعلام شده است نمونه های آتی این هواپیما مجهز به موشک های Hellfire جهت مقابله با تهدیدات زمینی خواهند بود.

 


  حسگرها و سیستم های ارتباطی (Sensors and Communication System):

سامانه PaWS جهت حضور در ماموریت های مختلف میتواند با طیف وسیعی از حسگرها, سیستم های ارتباطی و سامانه مدیریت نبرد منطبق گردد. این هواپیما مجهز به یک حسگر هدفیاب Electro Optical و گرمایاب به همراه سایر تجهیزات فرماندهی مدرن, کنترل و ارتباطات میباشد. MC-27J میتواند به عنوان یک پست فرماندهی مستقل و درگاهی جهت دریافت اطلاعات و ایفای نقش به عنوان مرکز کنترل شبکه فرماندهی زمینی ایفای نقش کند. این هواپیما همچنین مجهز به سیستم های جاسوسی و جمع آوری سیگنال ها (SIGINT) و نظارت و شناسایی (ISR) میباشد. سلاح به همراه سیستم شناسایی اهداف نصب شده بر روی هواپیما, در جهت پشتیبانی از ماموریت های زمینی مورد استفاده قرار میگیرند.



  موتورها و کارایی (Engines and Performance):

MC-27J قدرت خود را با استفاده از 2 موتور AE2100D2A ساخت Rolls-Royce و دارای تکنولوژی Turboprop تامین میکند. هر موتور دارای قدرتی معادل 4637 اسب بخار میباشد و این میزان به 2 ملخ 6 پره از نوع 391/6-132-F/10 و تماما" کامپوزیتی ساخت Dowty منتقل میشود. 2 سیستم تماما" دیجیتال کنترل و مدیریت (FADEC) وظیفه کنترل موتور و ملخ ها را بر عهده دارند. برق داخلی هواپیما توسط 3 ژنراتور تامین میشود. واحد برق کمکی (APU) این اجازه را به خلبان میدهد تا در طول پرواز و در شرایط اضطراری اقدام به باز راه اندازی و Restart نمودن موتورها بنماید. سیستم سوخت شامل 4 مخزن اصلی در داخل بال ها و 2 سیستم اختصاصی تغذیه و سوخت رسانی میباشد که هریک وظیفه پمپاژ یک بال و 2 مخزن را بر عهده دارند. این هواپیما در صورت سفارش مشتری و بصورت Optional میتوان به غلاف و Probe سوختگیری هوایی نیز مجهز گردد. حداکثر سقف پرواز MC-27J معادل 30.000 پا میباشد. سرعت پیمایش افقی در پروازهای عادی (Cruise) معادل 583 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 602 کیلومتر در ساعت تعیین گردیده است. حداکثر برد شعاعی این هواپیما با یکبار سوختگیری معادل 1852 کیلومتر و حداکثر برد قابل پیمایش در مسیر افقی با احتساب بهترین سرعت و مصرف سوخت, 5926 کیلومتر اعلام شده است.

  زمایشات و بازاریابی بین المللی:

در اوایل ماه جولای سال جاری (2013 میلادی) کمپانی های Alenia Aermacchi از ایتالیا و ATK از ایالات متحده آمریکا اعلام نمودند اولین مرحله از آزمایشات زمینی و پروازی هواپیمای چند منظوره MC-27J و مجهز به سلاح PaWS را با موفقیت به اتمام رسانده اند. در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی پاریس در ماه گذشته, فیلم هایی از مجموعه آزمایشات متعدد MC-27J واقع در پایگاه هوایی Eglin در فلوریدا به نمایش گذاشته شد. در یکی از موارد, تکنیسین کمپانی ATK اقدام به شلیک هوابرد با استفاده از توپ 30 میلیمتری GAU-23 نمود. این آزمایش توسط نیروی هوایی ایالات متحده برنامه ریزی و اجرا شد و همچنین از جانب فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی نیز موفقیت آمیز قلمداد گردید. همچنین بر اساس اعلام پیشین, مرحله دوم آزمایشات که مبتنی بر موارد زمینی در جهت ارزیابی و یکپارچه سازی سلاح با حسگر Elector Optical و گرمایاب برنامه ریزی شده است, در نوامبر سال جاری و واقع در پایگاه Minnesota انجام خواهد گردید. مرحله دوم همچنین مشتمل بر آزمایش توانایی سیستم ها جهت استقرار و تجهیز هواپیما به تسلیحات هدایت پذیر همچون بمب های سقوط آزاد GBU-44 Viper Strike و راکت های AGM-176 Griffin میباشد. سازندگان اعلام نمودند هدف آنها تغییر پیکربندی C-27J به نمونه ای RO/RO در کمتر از 4 ساعت است و این در حالیست که مرحله اول آزمایش اثبات نمود این امر در کمی بیشتر از 1 ساعت قابل انجام است.



  GBU-44 Viper Strike 
Ben Stone به عنوان مدیر عامل Alenia Aermacchi در آمریکای شمالی گفت: "ما انتظار داریم بیش از 50 فروند از این هواپیما طی 2 دهه آینده به تولید و فروش برسد". وی همچنین در جریان کنفرانس توجیهی خود در نمایشگاه هوایی پاریس اظهار داشت: "ما فکر میکنیم این محصول برای سایر کشورها و نیروهای نظامی در اقصی نقاط دنیا میتواند کارآمد ارزیابی گردد و قطعا" نیروی هوایی ایتالیا تنها کاربر آن نخواهد بود". او همچنین تاکید کرد: "تاکنون گفتگوهایی با مشتریان بالقوه از کشورهای خاورمیانه, آمریکای جنوبی و آسیا داشته ایم".Alenia Aermacchi همراه با شرکای کانادایی خود, یعنی کمپانی هایGeneral Dynamics Canada و DRS Technologiesاقدام به معرفی C-27J جهت پروژه انتخاب هواپیمای جستجو و نجات بال ثابت این کشور (FWSAR) نموده اند.