F-16I Sufa
پس از انتظاری طولانی، جنگندهء اسرائیلی جدید F-16I Sufa که به معنی طوفان یا Storm می باشد، خط تولید کارخانجات لاکهید مارتین در تگزاس را به سمت دستان وزیر دفاع وقت اسرائیل، شائول موفاز، ترک میکند، کسی که منتظر دریافت اولین فروند از 102 فروند سفارش داده به سال 1997 میباشد.
نیروی هوایی اسرائیل (IAF)، آخرین سطح تکنولوژی مشهورترین جنگندهء لاکهید مارتین، یعنی F-16 را اندکی پس از خریداری 25 فروند از گرانترین جنگندهء ساخت بوئینگ یعنی F-15I به سال 1997 انتخاب کرد و سفارش داد.
قرارداد خرید 102 فروند F-16I به مبلغ 4.5 میلیارد دلار، یعنی برای هر فروند 45 میلیون دلار بوده است که مبلغ آن، به شکل کمکهای سالیانه ایالات متحده به اسرائیل تسویه خواهد شد. این بزرگترین معاملهء تسلیحاتی اسرائیل از سال 1948 محسوب میگردد. هر فروند F-15I به ارزش 84 میلیون دلار به اسرائیل واگذار شده بود.
F-16I نمونهای از همان F-16D Block 50/52 نیروی هوایی ایالات متحده میباشد که با انجام تغییرات بسیار گسترده ساخته شده است. به جز این، یک موتور جدید و بسیار پرقدرت ساخت پرات اند ویتنی به نام F100-PW-229 نیز برای این هواپیما در نظر گرفته شده است، و بدین طریق است که F-16I تعداد بیشماری از تغییرات و بهسازیهای بسیار پیشرفته را به رخ میکشد. برای مثال، در Sufa تعداد زیادی از تکنولوژیهای نوین در طراحی سیستمهای آویونیکی به کار گرفته شده است که از جملهء آنها سیستم داخل نصب شدهء FLIR (جستجوگر فرانگر حرارت: Forward Looking Infraraed)، سیستم سخت افزار جدید حمل سلاح ساخت کمپانی وزارت دفاع اسرائیل، Lahav میباشد. (لاهاو، شرکتی زیرمجموعهء صنایع هواپیمایی اسرائیل میباشد) تکنولوژی به کار گرفته شده توسط لاهاو، اجازهء درگیری همزمان با چند هدف هوایی را داده، ضمن اینکه توان بقاپذیری ذاتی هواپیما را افزایش میدهد.
در F-16I پیشبینی شده از موشکهای هوا به هوای بسیار توانمند Python 5 ساخت Rafael استفاده شود که از تسلیحات پیشرو و بسیار جدید ساخت اسرائیل محسوب میشود. هرچند اطلاعات چندانی در مورد Python 5 وجود ندارد، اما نسل قبلی این موشک یعنی Python 4 پیشرفتهترین موشک گرمایاب در سراسر جهان محسوب میشود، به طوری که توسط نیروی هوایی ایالات متحده نیز خریداری شده است. Python 5 از یک جستجوگر بسیار نوین حرارت بهره میبرد که هیچ اقدام متقابلی نمیتواند این موشک را منحرف نماید. این موشک را میتوان پس از پرتاب بر روی هدف قفل نمود که این امر، یک مزیت فوقالعاده و بینظیر به هنگام شلیک محسوب میشود.
به علاوه، رادار بسیار پیشرفتهء چندحالتهء AN/APG-68(V)9 ساخت نورثروپ – گرومن، عمق شناسایی اهداف را نسبت به رادار قدیمی APG-69، به میزان 30 درصد افزایش داده و موجب میشود که Sufa یک دید شبیهسازی شده ولی با کیفیت بسیار بالا از نقشهء سطح زمین بدست آورد.
مکمل سیستمهای تسلیحاتی ارتقاء یافته، فضای اختصاص یافته در کابین عقب هواپیماست که شامل سیستمهای آویونیک بهبود یافته و پخش کنندههای Chaff و Flare میباشد که هم برای آموزش خلبانی و هم در نبرد واقعی کاربرد دارند.
به علاوه، مخازن قابل برداشتن سوخت تطبیقی یا Conformal Fuel Tanks که در اصطلاح به CFT مشهور هستند، در بالای محل ریشهء بالها، خودنمایی میکنند و باعث میشوند جایگاههای زیر بالها، جهت حمل مقدار بیشتر تسلیحات، آزاد بمانند. F-16I بدون سوختگیری هوایی، دارای شعاع عمل رزمی به میزان 500 مایل یا حدود 800 کیلومتر میباشد. برد پروازی افزایش یافته، به نیروی هوایی اسرائیل این امکان را میدهد تا به اهدافی در ایران و لیبی بدون نیاز به سوختگیری هوایی حملهور شود. به علاوه، کابین این هواپیما جهت استقرار افسر کنترل تسلیحات در صندلی پشت خلبان، بسیار گسترش یافته است.
اسرائیل در ابتدا تعداد 50 فروند F-16I را در سال 2001 سفارش داده بود اما این سفارش را به دلیل عدم خریداری تعداد بیشتری از جنگنده های F-15I، به 102 فروند افزایش داد. با در اختیار گرفته شدن جنگندههای Sufa، استراتژی بازدارندگی اسرائیل افزایش یافته و قابلیت پاسخدهی ضربتی به تهدیدات موجود در خاورمیانه تقویت میشود. این در حالی است که امکان بازنشسته شدن جنگندههای قدیمی نظیر A-4 Skyhawk و F-4E Phantom II که از دههء 1960 در حال خدمت هستند، فراهم میگردد.
انتظار میرود سه اسکادران تا پایان سال 2008 از این جنگندههای جدید، در پایگاه هوایی رامون (Ramon) در عمق صحرای نقب (Negev) عملیاتی شوند. با ورود این 102 فروند F-16I، اسرائیل جمعن تعداد 362 جت جنگی F-16 در اختیار خواهد داشت که بزرگترین ناوگان F-16 در تمام کل جهان پس از ایالات متحده محسوب میشود. جنگندههای F-16 ستون فقرات نیروی هوایی اسرائیل را تشکیل میدهند، اما این مدل جدید I، توان ضربتی دوربرد نیروی هوایی را تقویت کرده و مکملی برای اسکادران F-15I که در اواخر دههء 1990 وارد خدمت شدهاند، خواهند بود.
JINSA
F-16I، آخرین مدل توسعه یافتهء جنگندهء فوق پیشرفتهء F-16 Block 50/52 ساخت لاکهید مارتین میباشد، که تاکنون توسط شیلی، یونان، عمان و لهستان انتخاب شده است. این هواپیما به وسیلهء تانکهای قابل حذف سوخت موسوم به CFT که گنجایش 2271 لیتر حمل سوخت دارند، از سایر مدلهای F-16 قابل تمایز میباشد. این تانکهای سوخت، برد رزمی هواپیما را افزایش داده و از نیاز هواپیما به سوختگیری هوایی میکاهند. همچنین استفاده از این تانکهای سوخت، باعث آزاد ماندن دو جایگاه حمل تسلیخات در زیر بالها میشود که این باعث افزایش میزان بارگذاری تسلیحات هوا به میزان هواپیما میشود.
در این هواپیمای F-16، همچنین یک کابین عقب درنظر گرفته شده است که درون آن، شامل تجهیزات آویونیک و پخش کنندههای Chaff و Flare میباشد که این تجهیزات هم برای آموزش خلبان و هم در ماموریت رزمی حقیقی کاربرد دارند. هواپیماهای سری F-16I دو سرنشینه هستند و در آنها تکنولوژیهای بسیار پیشرفتهء آویونیک تعبیه شده است، ضمن اینکه از یک موتور بهبود یافتهء ساخت پرات اند ویتنی به نام F100-PW-229 به عنوان پیشرانه استفاده میکنند که این موتور بسیار به نمونهء نصب شده در جنگندههای F-16D نیروی هوایی ایالات متحده شباهت دارد.
در این هواپیما همچنین یک سامانهء داخلی FLIR (سیستم فرانگر مادون قرمز = Forward-Looking Infrared) تعبیه شده است که جهت نشانهگذاری اهداف زمینی به کار میرود، ضمن اینکه سوخت اضافی ذخیره شده در تانکهای تطبیقی سوخت (CFT)، باعث افزایش شعاع رزمی این جنگنده تا میزان 800 مایل یا 1500 کیلومتر میشود.
این سامانههای جدید، به F-16I این امکان را میدهند تا قابلیتهای رزمی جدید را بدست آورد که از جملهء آنها میتوان به توانایی درگیری با چند هدف به هنگام نبرد هوایی، دقت حملات ضربتی در هرگونه شرائط آب و هوایی و افزایش بقاپذیری ضربتی این هواپیما در برابر اهداف بسیار خطرناک اشاره کرد.
ًتسلیحات هوا به هوا
انتظار میرود اسرائیل، جنگندههای F-16 خود را با موشکهای پیشرفتهء میانبرد هوا به هوای Derby، و موشکهای کوتاهبرد Python 4 و Python 5 ساخت RAFAEL مجهز کند. موشک Derby یک موشک بسیار پیشرفتهء هدایت راداری همانند موشک آمریکایی AIM-120 AMRAAM میباشد. سامانهء رادار بسیار پیشرفتهء تعبیه شده در این موشک، توانایی درگیری همزمان با چند هدف مختلف را در محدودهء فواصل نزدیک تا فواصل ماورای دید (BVR) امکانپذیر میسازد. اغلب کارشناسان اعتقاد دارند موشک Python 4، بهترین موشک گرمایاب در سراسر جهان میباشد، که قادر به درگیری همزمان با چند هدف در یک محدودهء بسیار وسیعتر از موشک آمریکایی AIM-9 Sidewinder میباشد.
بزرگترین معاملهء تسلیحاتی تاریخ اسرائیل
دولت اسرائیل، به تاریخ 19 جولای 1999 به طور رسمی تایید کرد که تعداد 50 فروند جنگندهء F-16 ساخت لاکهید مارتین را بلافاصله پس از معاملهء سخت و مشکلآفرین خریداری جتهای بوئینگ F-15I، از کارخانهء لاکهید مارتین خریداری نموده است.
کلمهء معامله از زبان نخست وزیر وقت اسرائیل، ایهود باراک، حین گفتگو با وزیر دفاع ایالات متحده، ویلیام کوهن به تاریخ 16 جولای 1999 خارج شد. باراک، که همزمان وزیر دفاع نیز بوده است، هم به بیل کیلینتون و هم به کوهن اظهار داشت که تصمیم گرفته به توصیهء نظامیان اسرائیلی عمل کرده و اقدام به خریداری این جتهای جنگی نماید. وی همچنین افزود که حق انتخاب 50 فروند هواپیمای دیگر را برای سال آینده محفوظ میداند. کل این برنامه شامل هواپیما، تجهیزات رزمی و یک بستهء پشتیبانی بود که رقمی حدود 2.5 میلیارد دلار را جهت تهیهکنندگان مختلف این ادوات، بالغ میگشت. از این مبلغ، 2.5 میلیارد دلار متعلق به لاکهید مارتین بود. این بزرگترین معاملهء تسلیحاتی تاریخ اسرائیل محسوب میگشت. تصمیم باراک برای خریداری این هواپیماها، پس از بررسی و سنجشهای فراوان وزارت دفاع اسرائیل بین یک مدل ارزانقیمت، چابک، تک موتورهء F-16، که به وسیلهء کارخانجات لاکهید مارتین تولید شده بود با مدلی سنگینوزن، چندکاره، دو موتورهء F-15I که توسط بوئینگ ساخته میشد، انجام شد.
یک مقام رسمی پنتاگون، که خواستار ناشناس ماندن خود شده بود، در تاریخ 18 جولای 1999 به روزنامهء جروزالم پست چاپ بیتالمقدس اظهار کرده بود که قرارداد خریداری 50 فروند F-16 با حق گزینش 50 تا 55 فروند دیگر، خیلی بیش از 2 میلیارد دلار بوده است، و این F-16 های جدید و دورپرواز، تنها جهت حمله به اهدافی در لیبی و ایران خریداری شدهاند.
در یکی از یادداشتهای رسمی کارخانجات لاکهید مارتین، نوشته شده است که تصمیم دولت اسرائیل جهت خریداری این جتهای جنگی، بنا به توصیهء وزیر دفاع، فرماندهی پشتیبانی وزارت دفاع و فرمانده نیروی هوایی اسرائیل به انجام رسیده است. این انتخاب، تعجب چندانی را موجب نشد، زیرا نیروی هوایی یک ماه پیش از آن به مسئولان وزارت دفاع اعلام کرده بود که جنگندهء F-16 سری + Block 50 ساخت لاکهید مارتین را بسیار به جنگندهء F-15I ساخت بوئینگ ترجیح میدهد.
موشه آرنز، وزیر دفاع پیشین:
«من قصد دارم این تصمیم را بگیرم، اما ایهود باراک از من خواسته است که این کار را انجام ندهم و من امروز از اینکه باراک به همان عقیدهء من رسیده است، بسیار خرسندم.»
در مصاحبهای با بخش فارسی رادیو اسرائیل، آرنز اظهار کرد که جتهای جنگی جدید، باعث تحول تاریخی در نیروی هوایی اسرائیل نخواهند شد، زیرا اسرائیل پیش از این خرید، جنگنده – بمبافکنهای دورپرواز F-15I را در اختیار گرفته بود که سال گذشته وارد خدمت شده بودند. آرنتز همچنین میگوید: «در این قرارداد، لاکهید مارتین برای همکاری با صنایع دفاعی ما ملزم شده است، بنابراین این خرید، دارای یک سود مضاعف برای ما بوده است.»
سخنگوی لاکهید مارتین، جو استوت:
«این قرارداد، حق انتخاب تا 60 فروند اضافی دیگر را تا 24 ماه آینده در اختیار اسرائیل قرار میدهد.» . . . «هرچند که ما به طور رسمی، چیزی را ننوشتهایم، اما به طور شفاهی، مسئولیت و تعهد خود را برای F-16 های انتخاب شده، میپذیریم.»
برخی سیستمهای F-16I
* سیستمهای آویونیک ارتقاء یافته، نمایشگرهای رنگی درون کابین و یک نمایشگر تعبیه شده درون کلاه خلبانی ساخت کمپانی اسرائیلی Elbit ؛
* سامانهء بسیار پیشرفتهء مخصوص نبرد ساخت کمپانی اسرائیلی Elisra ؛
* سیستم تسلیحاتی پیشرفته و سنسورهای مربوطه ساخت کمپانی اسرائیلی Rafael،
و سایر سیستمهای بهبود یافته میباشد.
* ضمن اینکه صنایع هواپیمایی اسرائیل (IAI)، به طور معمول، به ساخت بدنه و سایر اجزاء F-16 ادامه خواهد داد. میزان همکاری این شرکتها و سایر شرکتهای اسرائیلی، در حدود 25 درصد کل هواپیما میباشد.
غولهای صنایع هوافضای ایالات متحده، یعنی لاکهید مارتین و بوئینگ، به طور شدید با یکدیگر بر سر ارائهء پیشنهاداتی در مورد همکاری مشترک با اسرائیل با یکدیگر به رقابت و نزاع برخاستند، اما این لاکهید مارتین بود که بر رقیب قدر خود چیره شد، چون ظاهرن از جریان باخت خود در جریان معاملهء مشابهی که به سال 1994 انجام شده بود، درسهای فراوانی را آموخته بود. آن زمان، لاکهید مارتین بازنده شده بود، زیرا جتهای جنگی F-16 به اندازهء جنگندههای گرانقیمت F-15I دورپرواز نبودند. اما این بار لاکهید برای این معامله با شگرد تانکهای تطبیقی سوخت (CFT) وارد شده بود که مخصوص نیروی هوایی اسرائیل و شاید امارات متحده عربی طراحی شده بودند و به F-16 این امکان را میدادند که از نظر برد پروازی با F-15I برابر نماید، در حالی که قیمت این F-16 در حدود نصف قیمت F-15I بود. همچنین لاکهید بر خلاف بوئینگ، بسیار باز عمل کرده بود و اجازه داده بود تا صنایع دفاعی بومی در ساخت هواپیما و متعلقات، شراکت داده شوند.
دین ام هنکوک، رئیس سیستمهای تاکتیکی هواپیمای لاکهید مارتین در فورت ورث تگزاس این چنین میگوید:
«ما از دولت اسرائیل به دلیل ادامهء همکاری و اطمینان به F-16 و کمپانیمان، بسیار سپاسگزاریم. ما به سوی آینده مینگریم، تا بتوانیم منافع روابط متقابل سودمندانه را با اسرائیل در سالهای آینده توسعه دهیم.»
وی همچنین افزود: «اسرائیل یکی از مشتریان پرسابقهء F-16 محسوب میشود که شراکت و منافع دوطرفه از همکاری ما حاصل شده است که منجر شده تا تولید ما، تبدیل به بهترین جنگندهء چندکارهء جهان تبدیل شود.» . . . «این یکی از موارد نزاع و رقابت سختی بود که همواره بین لاکهید و بوئینگ در جریان بوده است و در نهایت منجر به تبدیل F-16 به یک جنگندهء چندکارهء بسیار پیشرفته شده است که مورد انتخاب اغلب نیروهای هوایی کشورهای مختلف در جهان است.»
تحویل این هواپیماهای جدید، حدود سه و نیم سال پس از امضاء توافقنامه آغاز شده است و انتظار میرود امسال (2007) به پایان برسد. نوع موتور منتخب دولت اسرائیل، اندکی پس از امضاء قرارداد مشخص گردید. در این هواپیما قرار بود یکی از موتورهای F100 ساخت پرات اند ویتنی و یا F110 ساخت جنرال الکتریک نصب شود.
برد پروازی بالا جهت اهدافی در ایران و لیبی
جنگندههای Sufa دارای برد رزمی فراتر از 500 مایل میباشند. این برد پروازی افزایش یافته، نیروی هوایی اسرائیل را قادر میسازد به اهدافی در داخل ایران و لیبی بدون نیاز به سوختگیری هوایی، حمله کند. Sufa دارای پیشرانهء بهبود یافتهء ساخت پرات اند ویتنی به نام F100-PW-229 میباشد. این هواپیما طوری طراحی شده است تا بتواند با وزن خالصی به میزان 22.582 کیلوگرم (52000 پوند) از زمین بلند شود، یعنی این هواپیما قادر است میزان تسلیحاتی بیش از F-16 معمولی را حمل کند. مهندس تسلیحات این هواپیما، در مکان پشت خلبان مینشیند و بمبها را تا رسیدن به هدف، هدایت میکند. همچنین سختافزار توانایی درگیری همزمان با چند هدف هوایی، و سیستم FLIR به وسیلهء کمپانی اسرائیلی Lahav فراهم شده است.
صنایع هواپیمایی اسرائیل (IAI)، سازندهء بال، بدنه، دم، تانکهای داخلی سوخت، سیستمهای ارتباطات ماهوارهای و سیستمهای ارتباط تاکتیکی میباشد.
معرفی پیمانکاران
Elbit Systems
سازندهء نمایشگر سربالا (HUD)، نمایشگر داخل کلاه (HMS)، کامپیوتر ماموریت، کامپیوتر نقشهء دیجیتال، شهپرها، تثبیت کنندههای بدنه و درها.
Rafael
سازندهء سامانههای آویونیکی، نرم افزار طراحی الگوریتمی از سطح زمین و تجهیزات مخابراتی.
Elisra Electronic Systems
سازندهء سامانههای دفاعی برای جلوگیری از قفل کردن رادار دشمن و موشکهای هدایت راداری و حرارت یاب.
BAE Systems Rokar International
سازندهء پخشکنندهء حرارت و Flare.
Rada Electronic Industries
سازندهء سیستمهای کسب اطلاعات از زمین.
رادار: ساخت آمریکا
گزارش رسمی نیروی هوایی اسرائیل حاکی از این است که مذاکرهء آنها با وزارت دفاع اسرائیل برای عدم نصب رادار ساخت آمریکا بر روی F-16I بینتیجه مانده است.
رادار AN/APG-68(V)9 ساخت شرکت آمریکایی نورثروپ – گرومن، یک رادار بسیار پیشرفتهء چند حالته است که خدمهء هواپیما را قادر میسازد تهدیدات هوایی را از فواصلی که برد آن 30 درصد نسبت به سیستم رادار موجود APG-69 افزایش یافته است، کشف کنند، ضمن اینکه یک نقشهء مصنوعی از عوارض و تجهیزات سطح زمین با کیفیت بسیار بالا تهیه میکند.
حضور سفیر و مقامات نظامی و سیاسی اسراییل و ایالات متحده در شرکت شرکت لاکهید مارتین و بازدید از خط تولید این هواپیما:
شائول مفاض (= وزیر دفاع وقت اسراییل متولد شهر اصفهان ) و دن خلوتص (= فرمانده وقت ارتش اسراییل متولد شهر یزد) در حال درج نشان رسته خدمتی به روی اولین هواپیمای F_16I نیروی هوایی اسراییل:
اسراییل بعد از تحویل گرفتن نخستین هواپیمای F_16I اقدام به فروش تعدادی از هواپیماهای قدیمی اما بهینه سازی شده به کشور رومانی نمود و در حال حاضر با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از هواپیماهای شناسایی RF_4 اسراییل از خدمت خارج شده اند و تعداد دیگر در آستانه بازنشستگی قرار دارند تصمیم بر آن گرفته شده است تعدادی از هواپیماهای قدیمی F_16 با تغییر کاربری به هواپیماهایی با قابلیت انجام ماموریت های شناسایی و تجسسی تبدیل شوند