بازگشت C-5 Galaxy تاریخی به پایگاه Dover نیروی هوایی ایالات متحده آمریکااین
هواپیمای ترابری C-5 معروف به 0014 (دو صفر – یک – چهار) متعلق به پایگاه
هوایی Dover میباشد که در سال 1947 میلادی برای نخستین بار موفق به شلیک
موشک اتمی در طول پرواز گردید و اکنون پس از پایان دوران خدمت, جهت سپری
نمودن دوران بازنشستگی به موزه فرماندهی تحرکات هوایی در این پایگاه
بازگشته است. پایگاه Dover این اتفاق را نوعی بازگشت مجدد به خانه تلقی
مینماید! موزه فرماندهی متحرک هوایی در روز 7 آگوست سال 2013 و هم زمان با
ورود C-5 به شماره سکان 0014-69 به این مرکز, فصل جدیدی به تاریخچه موزه
های هوایی آمریکا افزود. این هواپیمای 42 ساله علاوه بر آنکه اولین نمونه
در این کلاس میباشد که بلافاصله پس از بازنشستگی وارد موزه میگردد, به
عنوان اولین هواپیمای باربری دنیا نیز شناخته میشود که در سال 1947 موفق شد
یک فروند موشک بالستیک قاره پیما و اتمی LGM-30 Minuteman را در طول پرواز
شلیک نماید. Mike Leister به عنوان مدیر موزه اینگونه نوشت: "هنگامیکه این
C-5 به معرض نمایش عمومی درآید, ما تنها موزه دارنده C-5 در کل دنیا
خواهیم بود". "حتی موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در طول این
سال ها یک سالن را به C-5 اختصاص نداده است". آمریکا
با انجام این آزمایش در اواسط دوران جنگ سرد عملا" این هشدار را به اتحاد
جماهیر شوروی داد که موشک های آنها میتوانند از هر مکانی بر علیه شوروی
شلیک گردند. پس از آن و تا زمان حال, بسیاری از موشک های اتمی آمریکا در
زیر زمین و همواره بصورت آماده شلیک نگهداری میشوند. اما شوروی به خوبی از
این موضوع آگاه بود و حتی مکان نگهداری بسیاری از موشک ها را میدانست و
متعاقبا" برنامه ریزان Pentagon نیز میدانستند احتمال نابودی این تسلیحات
در صورت وقوع جنگ اتمی بالا میباشد. بنابراین, استدلال آنها اینگونه بود که
چنانچه موشک از داخل محفظه بار یک هواپیما شلیک گردد, روس ها هیچ نظری در
خصوص مبدا و منشا آن نخواهند داشت و طبیعتا" نابودی آنها در چنین شرایطی
بسیار سخت تر خواهد بود. تنها هواپیمای آن زمان که میتوانست 44 تن موشک و
پرتابگر مخصوص آن را حمل نماید C-5 بود. 014:برای
ایفای این آزمایش مجموعا" 2 فروند هواپیمای قول پیکر C-5 انتخاب شدند که
یکی از آنها 0014-69 متعلق به پایگاه Dover و دیگری به عنوان هواپیمای
پشتیبان در پایگاه Travis کالیفرنیا حضور داشت. وظیفه کنترل پرواز در این
ماموریت بر عهده خدمه Lockheed Martin گذاشته شد که در واقع سازندگان اصلی
C-5 بودند. اما مسئولیت خطیر بارگذاری و شلیک تسلیحات را به Loadmaster های
با تجربه نیروی هوایی واگذار نمودند. یکی از این افراد گروهبان ارشد دهم
James Sims از پایگاه هوایی Dover بود. 014 که حتی خدمه آن نیز با همین نام
شناخته میشدند, براحتی توانایی حمل موشک Minuteman را داشت اما موضوع شلیک
آن یک مشکل دیگر بود. محموله های چند تنی پیش از آن نیز بصورت کاملا" ایمن
در قسمت عقب C-5 قرار گرفته و ارسال شده بودند, اما تا آن زمان از تمام
ظرفیت هواپیما بصورت یکباره بهره برداری نشده بود. یکی از نگرانی ها جدی
پیرامون تحمل ظرفیت سطح شیبدار عقب هواپیما جهت نگهداری موشک در هوا بود.
هرگونه اتفاق غیر منتظره میتوانست اهداف ماموریت را لغو نماید. برنامه
ریزان این آزمایش تصمیم گرفتند سنگینترین و بزرگترین محموله هوایی را بر
فراز بیابان کالیفرنیا رها نمایند. 2 مورد از 3 آزمایش آخر شامل حمل موشک
اصلی اما بی اثر (بدون خرج انفجاری) بود. اما آخرین آزمایش با موشک اصلی بر
فراز اقیانوس آرام انجام گرفت. اما همه چیز خیلی خوب پیش نرفت! در آخرین
آزمایش, سیستم بازیابی چتر فرود بدرستی عمل ننمود و محموله پس از برخورد با
زمین دچار خسارات سنگین شد. همچنین در آزمون ششم که قرار بود چتر نجات,
موشک را از محفظه بار به بیرون پرتاب نماید بازهم با شکست مواجه شد زیرا
Platform آزمایشی با سرعت کمتر از استاندارد از انتهای هواپیما سقوط نمود
در حالیکه این اتفاق باید سریعتر رخ میداد. Source www.DoverPost.com
۹۳/۰۴/۰۱
۰
۰
مصطفی نداف