AGM-158 JASSM یک موشک کروز دوربرد متعلق به ایالات متحده آمریکا میباشد.
[size=142]بازبینی
پروژهء ساخت موشک کروز The Joint Air-to-Surface Standoff Missile موسوم به JASSM به سال 1995 و اندک زمانی پس از لغو ساخت موشک AGM-137 TSSAM آغاز گردید.
موشک TSSAM یک سلاح دوربرد، بسیار بادقت و رادارگریز محسوب میشد که از
فواصل بسیار دور قابل شلیک بود، اما مدیریت ضعیف اعمال شده جهت ساخت این
موشک، منجر به افزایش زیاد هزینهها به سطحی غیرقابل قبول شده بود.
از زمانی که نیازمندی برای در اختیار داشتن چنین سلاحی احساس شده بود،
ارتش به سرعت، اعلانی جهت آغاز پروژهای مشابه را انتشار داد. دو پیمانکاری
که از ابتدا و به سال 1996 باهم به رقابت برخاستند، عبارتند بودند از مک
دانل داگلاس و لاکهید مارتین. این دو شرکت، طرحهای خود را به نام AGM-158A
و AGM-159A ارائه دادند که نام اختصاص یافتهء آنها برای سلاح مورد نظر
بود. موشک AGM-158A که ساخته شده توسط لاکهید مارتین بود، برندهء مناقصه
اعلام شد و قرارداد ساخت نیز به سال 1998 با این شرکت منعقد گردید.
[size=142]پیشرانه
موشک AGM-158A به موتور توربوجت ساخت تلهدایان به نام CAE J403 مجهز
شده است. به هنگام حمل و نقل، بالهای این موشک جهت کاهش فضای اشغالی، جمع
میشوند و به هنگام پرتاب، از جای خود بیرون میآیند. این موشک دارای یک دم
افقی نیز میباشد.
[size=142]هدایت پذیری
هدایت موشک به روش ناوبری اینرسیایی (inertial navigation) انجام
میگیرد که مسیر پروازی موشک نیز به وسیلهء ماهوارههای مکانیاب جهانی
(GPS) اصلاح میشود. شناسایی دقیق محل هدف و همچنین رهیافت نهایی موشک به
سمت هدف مورد نظر، به وسیلهء جستجوگر حساس به حرارت انجام میپذیرد. یک
ارتباط دادهای (data link) به موشک این امکان را میدهد تا محل دقیق و
وضعیت خود را حین پرواز انتقال دهد. این امر منجر به بهبود دقت هدفگیری شده
و باعث خسارت بیشتر میشود. در این روش، دقت هدفیابی، حدود 2.4 متر (8
فوت) ارزیابی میشود.
[size=142]سرجنگی
سرجنگی این موشک کروز، WDU-42/B نام دارد و محتوی 450 کیلوگرم مواد منفجره بوده و دارای قابلیت نفوذ در عمق زمین میباشد.
به سال 1999، آزمایشات پروازی موشک آغاز شدند. این آزمایشات موفقیت
آمیز بودند و در نهایت منجر به آغاز تولید موشک کروز JASSM به تاریخ دسامبر
2001 گشتند. آزمایشات عملیاتی کردن و ارزیابیهای این سلاح به سال 2002
آغاز شدند. در اواخر آن سال، دو فقره از آزمایشات ناموفق از آب درآمدند که
در هر دو مورد، نقص فنی به علت خرابی سرجنگی موشک بودند؛ به همین دلیل
پروژه، قبل از تکمیل شدن نهایی به تاریخ آوریل 2003، سه ماه دیگر به تاخیر
افتاد. دو پرتاب دیگر نیز پس از این، ناموفق بودند که این بار نقص به دلیل
مشکل فنی پرتابگر و موتور موشک بود.
AGM-158 در زیر بال F/A-18C
[size=142]پلتفرم
موشک کروز JASSM قرار است به وسیلهء طیف وسیع و گوناگونی از هواپیماها
حمل و پرتاب شود که از آن جمله: F-15E، F-16، F/A-18، F-35، B-1B، B-2 و
B-52 نامزد حمل و پرتاب این موشک هستند.
AGM-158 نصب شده در زیر بال F-16C
کاربران
* نیروی هوایی ایالات متحده، تا 3700 فروند.
* نیروی دریایی ایالات متحده در ابتداد قصد داشت تا 450 فروند از این موشک را تهیه کند، اما این خرید را به دلیل به خدمت درآوردن موشکهای SLAM-ER کنار گذاشت.
* به تاریخ 28 فوریهء 2006، دولت استرالیا اعلام کرد که قصد دارد موشک
کروز JASSM ساخت لاکهید مارتین را جهت نصب بر روی جنگندهای F/A-18 نیروی هوایی سلطنتی استرالیا خریداری نماید.
AGM-158 نصب شده در زیر بال F-16D
[size=142]بهبودسازی
نیروی هوایی ایالات متحده، بر روی روشهای گوناگونی از برنامههای
بهبودسازی موشکهای کروز AGM-158 مطالعه میکند. موضوع بحث بهبودسازی، شامل
یک افزودن سرجنگی مکمل، نوع جدیدی از سامانهء هدفیاب و یک موتور جدید که
دسترسی به بردی فراتر از 1100 کیلومتر (600 مایل) را میبخشد.
به سال 2002، موشک کروز AGM-158 با برد افزایش یافته به نام JASSM-Extended Range یا JASSM-ER دارای نام اختصاصی AGM-158B گردید. این موشک جدید، از یک موتور کاراتر و مخزن سوخت پرحجمتری بهره میبرد، ضمن اینکه ابعاد و ظاهر آن، همانند JASSM بود.
موشک کروز JASSM-ER قرار است دارای بردی فراتر از 500 ناتیکال مایل
(925 کیلومتر) باشد. این در حالی است که نوع قبلی، یعنی JASSM، تنها دارای
بردی حدود 200 ناتیکال مایل بود.
اولین پرواز آزمایشی موشک کروز JASSM-ER به تاریخ 18 می 2006 به انجام
رسید. در این روز، یک بمبافکن سنگین از نوع B-1B متعلق به نیروی هوایی
ایالات متحده، در محل آزمایشات موشکی نیروی هوایی به نام White Sands
Missile Range در ایالات نیومکزیکو، یک فروند از این موشک را پرتاب نمود.
در همان سال 2006، مقرر گردید JASSM-ER از سال 2009، جزو سلاحهای عملیاتی نیروی هوایی قرار گیرد.
۹۲/۰۷/۲۷
۰
۰
مصطفی نداف