باید عرض کنم یکی از هواپیماهای تشریفاتی دولت ارباس-321 با رجیستر EP-AGB می باشد خرید این هواپیما در زمان دولت هشتم پیگیری شد و در زمان دولت نهم این هواپیما وارد ناوگان دولتی شد در همان زمان این هواپیما به جهت مدرن بودن مورد توجه بیشتری واقع گشت و از همان ابتدا به پینت زیبایی درآمد با گذر زمان و به تدریج برخی دیگر از هواپیماهای دولتی به این رنگ آمیزی درآمده و خواهند آمد اخیرا هم یکی از این هواپیماها یعنی بویینگ-707 با رجیستر EP-AJD به این پینت درآمده است با این توضیح که تغییراتی در سیستمهای ناوبری و موتورهای آن ایجاد شده است هواپیماهایی
از این دست به سبب موتورهای قدیمی و آلایندگی صوتی و همچنین نداشتن سامانه
های ناوبری بروز اجازه ورود به آسمان اروپا را ندارند از میان
هواپیماهای ایرانی تنها هواپیماهای ارباس-300 آن هم از سری B4 و ارباس-310
که در اختیار ایران ایر و ماهان ایر است اجازه ورود به اروپا را دارند اخیرا نیز
هرچند تعداد اندک ولی تایپ ارباس-340 نیز به هواپیمایی آسمان و ماهان
اضافه شده که آن هم در جای خود مدرن است و از این لحاظ مشکلی ندارد در
ایران تایپپ های جدید بویینگ نداریم و حتی از دو سه سال پیش نیز ورود
بویینگ-747 ایران ایر که از سری های قدیمی است به آسمان اروپا ممنوع است (این هواپیماها هم اکنون در مسیرهای دیگری همچون حج ترکیه امارات مالزی و...هستند) (فکر می کنم فقط ٍEP-ICD مجاز باشد که آن هم سامانه های نوینی دارد) برای مثال در سفر رییس جمهور در سال 2011 و 2012 که با بویینگ-747 اس پی انجام شد مسیر تهران-نیویورک و بالعکس از آسمان اروپا انجام نشد در سال 2011 به سبب کج شدن مسیر و نیاز به سوختگیری توقفی در یکی از کشورهای آفریقایی انجام شده(به گمانم در موریتانی) و در سال 2012 در یکی از شهر های اسپانیا(که البته به همراه پرتغال در جنوب اروپا و شما آفریقا قرار دارند) توقفی انجام شد در
سفر اخیر رییس جمهور به ونزویلا که با ارباس-340 آسمان انجام شد این
هواپیما از تهران به کاراکاس عزیمت کرد با گذر از آسمان اروپا و بدون هیچ
منعی به نظر می رسد با توضیحاتی که عکاس گرامی داده است با این تغییرات
این هواپیما هم مجاز به پرواز با آسمان اروپا و آمریکای شمالی شده است
۹۲/۰۷/۲۷
۰
۰
مصطفی نداف