شرکت بوئینگ و جنرال الکتریک به شرکت های
هواپیمایی در مورد مشکل احتمالی موتورهای 300-777 دوربرد که در سال جاری
دو بار در طول پرواز خاموش شده اند، هشدار داد.این مشکل بر روی 118
گیربکس انتقال که بین سپتامبر و مارس توسط شرکت ایتالیایی Avio ساخته شده
است تأثیر می گذارد. هم اکنون در 26 فروند 777 در حال ارائه ی سرویس و 44
فروند 777 در حال تولید از این گیربکس ها استفاده شده است.
در حال حاضر بیش از 1150 موتور GE90-115B در حال ارائه ی خدمت هستند و
گیربکس آنها برای 15 سال است که یک قسمت قابل اطمینان به شمار می رود. گرچه
دلیل اصلی این واقعه هنوز نامعلوم است اما به نظر می رسد که دلیل این مشکل
مواد نامرغوب به کار گرفته شده در ساخت این قطعه است که سبب جدایی چرخ
دنده ها می شود.
جنرال الکتریک به شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که گیربکس انتقال هایی که
در بازه ی شش ماهه مذکور تولید شده اند را بازرسی و یا تعویض نماید و این
اطمینان حاصل شود که در یک هواپیما حداقل یکی از گیربکس ها بازرسی و یا
تعویض شده است.
جنرال الکتریک در حال ارسال قطعات جایگزین به شرکت های هواپیمایی است.
گیربکس انتقال، پمپ سوخت و دیگر قسمت های اساسی و پایه ای موتور را راه
اندازی می کند و به وجود آمدن اشکال در آن سبب خاموش شدن موتور می گردد.
در هر دو واقعه ی خاموشی موتورها، تنها یک موتور خاموش گردید و 777 توانایی ادامه ی مسیر با یک موتور را دارد.
۹۲/۰۳/۱۶
۰
۰
مصطفی نداف