بزرگترین بالگرد درحال خدمت وتولید غرب سیکورسکی CH-53E سوپر استالیون ویژه
عملیات حمل ونقل هوایی به همراه مدل MH-53E موسوم به اژدهای دریایی ویزه
عملیات مین روبی می باشد . درسال 1972 سپاه تفنگداران دریایی ونیروی
دریایی ایالات متحده نیاز خود را برای یک بالگرد با ظرفیت حمل بار بیشتر
ازمدل D رااعلام کردند .کارشناسان نیروی دریایی وشرکت سیکورسکی به جای
طراحی بالگرد جدید منطبق با خواسته های اعلام شده احساس کردند که بالگرد
موجود CH-53D قابل تبدیل به بالگردی نیرومند تر وحمل بارهای سنگین تر می
باشد. درنتیجه برای بهینه سازی وتبدیل بالگرد دوموتوره مدل دی به یک بالگرد
سه موتوره در سال 1973 قراردادی به ارزش 7/1 میلیون دلار امضا شد. ودر پی
ان سیکورسکی مدل YCH-53E را برای استفاده در نیروی دریایی به منظور تامین
ملزومات و تجهیزات مورد نیاز کشتیها و اجرای عملیات تهاجمی وپشتیبانی
تفنگداران دریایی معرفی نمود. که در سال 1974 اولین پرواز خود را انجام
داد.اما پس از مدتی اولین نمونه سقوط کرد ومدت دیک سال ازمایشات پروازی را
به تاخیر انداخت . در سال 1975 ازمایشات با نمونه دوم از سر گرفته شد وپس
از پشت سر گذاشتن موفقیت امیز ازمایشات پروازی قرارداد تولید سوپر
استالیون در سال 1978با شرکت سیکورسکی بسته شد. نخستین سفارش تولید 49فروند
شامل 16 فروند به نیروی دریایی و33 فروند برای تفنگداران دریایی بود.در
سال 1989 سفارش دیگری به تعداد 121 فروند شامل 15 فروند نیروی دریایی و 106
فروند به سپاه تفنگداران دریایی امضا شد. یکی از معیارهای اساسی یرای
تولید مدل E موسوم به اکو توانایی ایفای نقش تهاجم هوایی سریع از کشتی به
ساحل بود،این مدل باید می توانست یک محموله 16 تنی را در سطح دریا و در روز
در دمای 33 درجه به شعاع 5/92 کیلومتر حمل نماید همچنین می بایست توانایی
حمل تفنگداران وپشتیبانی از انها را در ساحل در هرکجا وهر زمان داشته باشد؛
و توانایی استفاده ازعرشه تمام ناوهای موجود را داشته باشد. همچنین
بایستی توانایی حمل یک هواپیمای اسیب دیده و سقوط کرده را به منطقه امن
داشته باشد. گرچه وزن خالی این بالگرد حدود 16تن است اما می تواند بالگرد
دیگری همانند خود را حمل نماید. در تبدیل مدل D به E اصلاحات زیادی
صورت گرفت به طوری که می توان ان را یک طرح جدید دانست انگونه که سیکورسکی
برای مدل صادراتی نام S-80E را برگزید. اصلاح اصلی درسیستم تولید نیرو
انجام گرفت .که سه موتورتقویت شده T64-416 جنرال الکتریک توانایی ایجاد
نیرویی معادل 4380 اسب بخار را داشتند.همچنین برای بهبود بقا پذیری بالگرد
مجموعه انتقال نیرو به گونه ای قرار گرفت که نقاط حساس ان محفوظ باشد
اصلاحاتی نیز در ملخها ، دم، بدنه ، مخازن سوخت و سیستمها صورت گرفت. پروانه
اصلی هفت پره از جنس فولاد – تیتانیوم و پروانه دم چهار پره الومینیمی با
سکان عمودی ازجنس کولار که 20 درجه به چپ انحراف دارد .با قابلیت تا شدن
در روی ناوها به دلیل استفاده از یک سیستم دیجیتال کنترل پرواز از میزان کار خلبان کاسته وکارایی وی را افزایش داده است. همچنین
از سیستم دید در شب یکپارچه شده با کلاه خلبان که امکان پرواز در شب
وشرایط بد جوی ودر ارتفاع پائین را به بالگرد داده برخوردار است .همچنین به
سیستمهای ناوبری و اخطار دهنده برخورد با زمین،اعلام خطر و حمله موشکی ،
پخش کننده چف – فلیر ،ویک موشک ساید وایندر و... مجهز است. ظرفیت سوخت
در مخازن داخلی 3890 لیتر و در مخازن خارجی 4920لیتر است .یکی از ویژگیهای
این مخازن جدید خاصیت خود ترمیم کنندگی ان است همچنین توانایی سوختگیری
هوایی با استفاده از یک لوله بلند زیر دماغه وجود دارد. بدنه بالگرد ضد اب
وساختمان اصلی از الیاژهای سبک فولاد ،تیتانیوم وقسمت کابین پروازی از
فایبر گلاس و اپوکسی ساخته شده ؛ ارابه فرود بالگرد از نوع سه گانه جمع
شونده وقابل هدایت است. کابین بالگرد توانایی حمل 55 سرباز مسلح را
دارا می باشد؛ چهار فروند بالگرد در دو سورتی پرواز میتوانند 330تفنگدار را
به منطقه نبرد انتقال دهند. استفاده عملیاتی از این بالگرد در تابستان
سال 1983 در مدیترانه اغاز شد و تاکنون چندین اسکادران تفنگداران دریایی
به ان مجهز شده اند . اما مدل MH-53E اژدهای دریایی برای ماموریت ضد
مین در سال 1987 وارد خدمت شد که تفاوت عمده ای با مدل اصلی ندارد .
بالوارهای جانبی ان کمی بزرگتر برای افزایش میزان سوخت می باشد و تجهیزات
مخصوص خود برای به کار گیری تمامی تجهیزات عملیات ویژه ضد مین این
تجهیزات شامل سونار، لوازم خنثی سازی مین، مین روب الکترونیکی، قایق کششی
که مجهز به سیستمهایی برای منفجر کردن مینها مغناطیسی و ... می باشد. مشخصات : طول کلی ------------------------- 19/30 متر طول بدنه ------------------------- 35/22 متر عرض بدنه ----------------------- 69 /2 متر ارتفاع---------------------------- 32/5 متر وزن خالی ----------------------- 15072 کیلو گرم بارقابل حمل--------------------- 16330 کیلو گرم حداکثرسرعت ------------------- 315 کیلومتر برساعت سرعت ------------------------ 278 کیلومتر برساعت حداکثر برد عادی ---------------- 2075 کیلو متر سقف پرواز --------------------- 5640 متر منابع : صنایع هوایی،اینترنت
۹۲/۰۱/۱۶
۰
۰
مصطفی نداف