جنگنده
اف-14 تامکت هواپیمایی دو موتوره، بال متغیر و دو سرنشینه می باشد که به
منظور حمله، رهگیری و نابودی جنگنده های دشمن به صورت بیست و چهار ساعته و
در هر وضعیت جوی و اقلیمی طراحی گشته است و قادر به انجام عملیات از روی
ناو هواپیمابر نیز می باشد.f-14تامکت متعلق به نیروی دریایی آمریکا در حال پروازاف-14
قادر است به طور همزمان بیست و چهار هدف را به وسیله سیستم های راداری
پیشرفته خود شناسایی کرده و به وسیله موشک فوق پیشرفته فینیکس- که بر روی
هیچ جنگنده دیگری قابل نصب نمی باشد- شش فروند از آنان را نابود نماید.
همچنین تسلیحات اف-14 شامل موشک های دیگری از جمله موشکهای هوا به هوای
ساید ویندر AIM-9L، موشک اسپارو AIM-7 و موشک پیشرفته برد متوسط آمرام
AIM-120 و ترکیبی از راکتها و بمب های دیگر نیز می شود. همانطوری که بیان
شد، اف-14 جنگنده ای دارای دو خدمه و دو سکان عمودی و همچنین بال های متغیر
می باشد. موتورهای اف-14 به طور موازی هم و در یک ساختار مرکزی شکل گرفته
اند.ترمز
های بال پروانه ای اف-14 در بین دو سکان عمودی و در سطوح بالا و پایین
بدنه واقع شده اند. باله ای این جنگنده به منظور جمع شدن اتوماتیک در هنگام
پرواز البته همراه با یک کنترل دستی برای تغییر اندازه زاویه بالها در
مواقع غیر پرواز برنامه ریزی شده اند. دو سکان عمودی، متمایل بر روی سطح
بالایی موتور و منحرف به سمت خارج سوار شده اند. دامنه عادی جمع شدن بالها
از 20 درجه تا 68 درجه و برای جاگیری کمتر روی عرشه ناوهای هواپیما بر تا
70 درجه می باشد. نا گفته نماند سرعت جمع شدن بالها 7/5 درجه بر ثانیه است.
برای کنترل غلتش کمتر از 57 درجه اف-14، از بالچه هایی در نقطه ابتدایی
بالها و نزدیک ورودی موتورها استفاده می نمایند که به صورت جداگانه عمل می
نمایند. اگز از جلو به اف-14 نظری بیفکنیم، دو مدخل ورودی هوای بزرگ را
مشاهده می نماییم که اندکی به سمت خارج متمایل شده اند. این اندک تمایل به
منظور تقلیل مقاومت بین هوای موتور و لایه های جانبی ای موتور صورت گرفته
است.گازهای اگزوز موتور ها از میان فلپ های مکانیکی متغیر، که در دور های
مختلف موتور به اندازه معین و به طور منظم باز و بسته می شوند، خارج شده و
فشار نیروی تولیدی موتور را ایجاد می نماید. اخیراً با استناد بر مطالعاتی
که بر روی گازهای خروجی موتور های اف-14 انجام شد، نیروی دریایی محدودیت
هایی را برای پرواز آن در ارتفاعات کم و سرعت های بالا در چنین فواصلی قرار
داد و کاربرد سیستم پس سوز برای اف-14 های مدل D و B در هر ارتفاعی به جز
موارد بحرانی و موقعیت های خطرناک نظامی و جنگی ممنوع گردید. اف-14 گرومن،
اصلاً برای جایگزینی هواپیمای اف-4 فانتوم طراحی گردید و اولین اف-14 مدل A
در اوسط دهه 1970 معرفی شد.اف-14
مدل +A، مدل ارتقا یافته اف-14 A، با موتور های جدید جنرال الکتریک F-110،
که هم اکنون هم در تمام ناوگان های دریایی آمریکا معمول است، بیش از یک
حریف معمولی برای هواپیماهای هم سطح به شمار می آید. سیستم پالس دوپلر
AWG-9 یک رادار چند حالته است که قادر به شناسایی بیست و چهار هدف به طور
همزمان و شلیک مستقیم به شش عدد از آنان می باشد. البته این سیستم که در
دهه 1960 طراحی شده است، یکی از قدیمی ترین سیستم های رادار هوا به هوا می-
باشد که هنوز هم بسیار پرقدرت می نماید و با استفاده از نرم افزار های
کنترلی جدید توانایی های آن برای تبدیل به یک سیستم برای قرن بیست و یکم
افزایش می یابد.کاکپیت
اف-14 دارای یک سیستم هد آپ دیسپلی (HUD-Head Up Display)
کیسرAN/AVG-12 و دستگاه نمایش موقعیت افقی و عمودی هواپیما می باشد.
همچنین یک دستگاه دوربین راداری نورث راپ AN/AXX برای شناسایی هدف های
ماورای دید بصری (BVR) در دوردست به کار می رود. در اف-14 یک سیستم
تلوزیونی وضوح بالای مداربسته با قابلیت پخش انتخابی در هر یک از کاکپیت ها
(FOV) نیز تعبیه شده است. این سیستم مدار بسته می تواند با نصب در کاکپیت
عملیات را به وسیله سیستم تلوزیونی کاکپیت ها ضبط نماید. البته یک سیتم
جدید تر نیز در حال نصب بر روی هرسه مدل اف-14 (A+,B,D) می باشد. تجهیزات
الکترونیکی اف-14 نیز شامل رادار هشدار دهنده و کنترل AN/ALR-45، رادار
هشدار گیرنده AN/ARL-50، سیستم پرتاب فلر یعنی همان گوی های آتشینی که باعث
گمراه شدن موشک های حرارتی می شوند AN/ALE-29/39 که این سیستم در بین دو
سکان عمودی در پشت بدنه هواپیما قرار گرفته است و سیستم سردرگم کننده رادار
های دشمن Sanders AN/ALQ-200 Deception Jamming Pod می شود.کاکپیت پیشرفته اف-14تامکت
قابلیت حمل یک توپ 20 میلیمتری داخلی گتلینگ را که در سمت چپ بدنه واقع
گشته است، دارا می باشد. این جنگنده می تواند انواع موشک های فونیکس،
سایدویندر، اسپارو و موشک میان برد پیشرفتهAIM-120
را حمل نماید. بیش شش موشک فونیکس در چهار مقر زیر بدنه و بین موتور ها و
دو مقر در قسمت ثابت بالها، دو سایدویندر در مقر های ثابت بالها و بالای
موشک فونیکس می تواند حمل شود. اف-14 تامکت اولین پروازش را در 20 دسامبر
1970 و اولین پرواز عملیاتی اش را در سال 1973 انجام داد. قبل از انقلاب
سال 1979، 79 فروند اف-14 به ایران تحویل شد. البته تعدادی از جنگنده های
ارزشمند در جنگ میان ایران و عراق از بین رفتند. در سالهای اخیر نیروی
دریایی آمریکا 699 فروند از این پرنده ارزشمند را در خدمت خود داشت.معرفی مدل های گوناگون اف-14 تامکتF-14
A اولین نمونه گونه اف-14 می باشد. این مدل به وسیله دو موتور TF30-P414A
تجهیز شده است. تعداد شصت فروند از اف-14 های مدل ای در حال تجهیز به
سیستم اقدام متقابل هشدار و کنترل AN/ALR-67، سیستم لانتیرن LANTIRN و
سیستم نمایش اطلاعات تاکتیکی قابل برنامه ریزی می باشند. همچنین در تمام
سری ها اف-14 سیستم اتوماتیک کنترل پرواز (AFCS) در حال جایگزینی با سیستم
کنترل پرواز دیجیتال (DFCS) می باشند. در اواخر دهه 1970، حوزه دفاع هوایی
آمریکا مشکلات اساسی موتورهای اف-14 با موتور TF30 و هواپیماهای اف-16 و
اف-15 با موتور های F-100 را ارزیابی و ازمایش نمود. آین حوزه به طور بسیار
جدی به تحلیل مشکلات موتورهای اف-14 پرداخت.سرانجام،
تصمیم بر آن شد که به جای ارتقا دادن و بهبود بخشیدن موتور های عیب دار
فعلی، بهتر است موتور های کاملاً جدیدی جایگزین این نوع موتور ها شوند، به
طوری که موتور های جدیدی که در مدلهای پایانی اف-14 تعبیه شد، کاملاً
تکافوی نیاز های آن را می کرد. همچنین موتورهای اف-14 مدل A نیز در حال
بهبود بخشی هستند؛ چه بسا که اگر از ابتدا موتور های جانشین خوبی برای
موتور های فعلی این مدل موجود بودند، این موتور ها موتور هایی نبود که
نیروی دریایی حاضر به به کار گرفتن آن ها بر روی اف-14 باشد. در اواسط دهه
90 تنها تغییری که در اف-14 داده شد عبارت بود از معرفی یک سیستم کنترل
کنترل پرواز دیجیتال که خلبان را از انجام مانور های خطرناک یا نا ایمن باز
داشته ، بار مسئولیت و وظیفه را بر روی خلبان تقلیل داده و باعث می شود که
خلبان نسبت به موقعیتی که در آن است، اقدام به بهترین عمل نماید.سرمایه
گذاری برای پیاده کردن این سیستم از سال 1996 شروع شد (حدود 80 میلیون
دلار). همچنین سیستم تاکتیکی شناسایی هوابرد (TARPS) با سیتم دیجیتال آن
جایگزین شده و سیستم پرتاب فلر بول به عنوان جزئی از برنامه کامل کننده
اضافه خواهد گشت. البته اعمال این تغییرات، باعث تغییر نقش هوایی اصلی
اف-14 A نخواهد شد. اف-14 مدل بی را می توان هم یک اف-14 مدل آ بازسازی شده
بنامیم، هم یک جنگنده جدید به تمام معنا، که هر یک از این مدلهای بی با
موتورهای پرقدرتF-110-GE-400، با موتور TF30-P414 اف-14 های قدیمی جایگزین
شده اند، مجهز شده است. اف-14 تامکت، هواپیمایی آن اندازه پیچیده بود که
خود نیروی دریایی آمریکا، در به کارگیری آن دچار مشکل بود. همچنین، آمریکا
به هیچ وجه حاضر به انتقال این تکنولوژی به روس ها نبود، به طوری در اف-14
های ایرانی هم که امکان آن می رفت زمانی به چنگ روس ها بیفتند، قطعات کلیدی
نشانگر تکنولوژی نوین آن حذف گشته بود.به
همین صورت، هنگامی که یک فروند تامکت از فرود موفق روی یک ناو هواپیمابر
آمریکایی باز ماند، لاشه این هواپیما به سرعت و در کوتاهترین زمان، از بیم
اینکه روس قطعات لاشه آن را از دریا بازیابی کنند، از دریا بیرون کشید. بر
طبق آخرین اخبار، قرار است که در سال 2008، جنگنده نوین سوپر هورنت،
جایگزین این جنگنده افسانه ای و به واقعیت جلوتر از زمان بشود. آیا واقعاً،
هیچ جایگزینی برای اف-14 تامکت، که در زمان تولیدش سی سال جلوتر از زمان
بود، وجود دارد؟ایران تنها کشور استفاده کننده از تامکت در حال حاضرپنتاگون
اخیرا هواپیمای F-14 خود را از رده خارج کرده و در حال فروش قطعات مربوط
به آن در دفتر فروش مازاد خود است و هم اکنون ایران تنها کشوری است که از
هواپیماهای F-14 استفاده میکند. استیفن بوگنی رئیس بازرسان صادرات
هستهای میگوید: استفاده ایران از این نوع هواپیما دلیلی است بر اینکه این
کشور تلاش کند از راههای مختلف تجهیزات مربوط به آن را تهیه کند.اف-14 نیروی هوایی ایرانخبرگزاری
آسوشیتدپرس در ژانویه ۲۰۰۷ در گزارشی جنجالی ادعا کرد وزارت دفاع آمریکا
از طریق یک واسطه ، تجهیزات تسلیحاتی ممنوعهای را به ایران فروخته است.
این اقدام توسط یک دلال تسلیحات پاکستانی صورت گرفته که با شرکت در فروش
محصولات اضافی پنتاگون، تجهیزات را خریداری و به ایران فروخته است. تجهیزات
مورد نظر شامل بخشهایی از جتهای جنگنده F-14 و اجزاء موشک است.به
نوشته این خبرگزاری آمریکایی، البته بازرسان فدرال هنوز در مورد اینکه
ایران توانسته باشد به آسانی اولویتهای مورد نظر خود یعنی تجهیزات F-14 را
از این طریق تهیه کند تردید دارند. پیش از این نیز یک واسطه توانسته بود
تجهیزات جتهای F-14 را که از فروش مازاد پنتاگون خریداری کرده بود به
ایرانیها بفروشد اما ماموران گمرک با شناسایی این محموله و مقصد آن، اقدام
به توقیف محموله کردند.f-15:هر
جنگنده ای یا به طور کلی هر هواپیمایی، ویژگی یا خصوصیتی دارد که به وسیله
آن برتری خود را بر رقیبانش اثبات می کند. اما جمع شدن تمام ویژگی ها و
صفات مطلوب برای یک جنگنده در یک هواپیمای به خصوص، قدری مایه شگفتی است،
اما واقعیت هم دارد و این مسئله در هواپیمای جنگنده ی اف-15 ایگل، رویایی
حقیقی است.
هواپیمای F-15 مشهور به عقاب آسمان هاباز
هم باید به سال های جنگ سرد برگردیم، چرا که بی شک در این سالها، بزرگترین
تحولات در علم هوانوردی روی داد و برای تشریح این تحولات، توصیف حال و
هوای آن دوران، امری اجتناب ناپذیر است. در آن دوران، پس از آشکار شدن ضعف
هواپیمای اف-4 فانتوم در برابر جنگنده های جدید روسیه، هواپیمای اسطوره ای
اف-14 تامکت به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد، اما نیروی هوایی همچنان
از فانتوم های قدیمی استفاده می کرد. بسیاری از جمله خود شرکت گرومن به
نیروی هوایی به خدمت گرفتن تامکت را پیشنهاد کردند، اما چه بهتر که نیروی
هوایی هیچگاه این پیشنهاد ها را نپذیرفت چرا که نتیجه آن شد که هواپیمایی
نوین به نام اف-15 ایگل که مخصوصاً برای نیروی هوایی و جنگ های هوا به هوا
طراحی شده بود، متولد گردید.
هواپیماهای F-15 در حال حمل موشک های اسپارو و در حال پرواز جمع
هواپیماهای اف-15 ایگل در حال پرواز در فرمیشن
هواپیمای اف-15 ایگل در حال لندینگ یا فرودادامه دارد...
۹۱/۱۲/۲۶
۰
۰
مصطفی نداف