قهرمان عملیات های برون مرزی کشور لیدر دسته 8 فروندی حمله به پایگاه های الولید امیر سرتیپ دوم خلبان فرج الله براتپور ثریا
بعد از بررسی دستاوردهای سخت افزاری نیروی هوایی ارتش در حوزه ساخت
هواپیماهای جنگنده آذرخش و صاعقه در برنامه قبل خود این بار و در سی و
دومین برنامه به سراغ حوزه نرم افزاریی این نیرو رفت و چند عملیات پیچیده و
مهم این نیرو را با حضور خلبان حاضر در آن عملیات ها رمزگشایی و واکاوی
نمود. به گزارش خبرنامه دانشجویان، مهمانان ویژه این برنامه ثریا،
امیر سرتیپ2 خلبان براتپور رهبر دسته پروازی (لیدر) حمله به پایگاه های اچ3
و همچنین امیر سرتیپ 2 خلبان آزاده کاظمیان مهابادی کابین دوم شهید دوران
در عملیات معروفی که باعث انتقال اجلاس سران غیر متعهدها از بغداد گردید
بودنند. همچنین امیر سرتیپ2 خلبان یزدانی معاون آموزش نهاجا و امیر سرتیپ 2
خلبان مهرنیا از پیشکسوت های نیروی هوایی و نویسنده دهها کتاب درباره
عملیات های این نیرو از دیگر مهمانان این برنامه بودنند. بردن هواپیماها به دورترین نقطه برای امان ماندن از حملات نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران امیر
سرتیپ خلبان برات پور، رهبر دسته پروازی عملیات حمله به اچ 3 به تشریح
دلایل انجام عملیات حمله به اچ 3 پرداخت و گفت: عراق چون مشاهده کرده بود
که بسیاری از تجهیزات و هواپیماهایی که در اختیار دارد مدام از سوی نیروی
هوایی ایران مورد حمله قرار می گیرد و آسیب می بیند، تصمیم گرفت هواپیماهای
خود را به سه پایگاه معروف به اچ که در دورترین نقطه عراق نسبت به ایران و
در مرز اردن بود منتقل کند. طراحی 3 مسیر توسط با تجربه ترین خلبان ها برات
پور ادامه داد: در تهران بهترین خلبان های نیروی هوایی دور هم جمع شدند که
عملیاتی طراحی کنند که این هواپیماهای نیروی هوایی عراق نابود شود. برای
این عملیات طراحان سه مسیر را به شهید فکوری فرمانده وقت نیرو پیشنهاد داده
بودند. مسیر مستقیم بغداد به دلیل حجم زیاد پدافند و وجود رادارها غیر
ممکن بود، مسیر مرزهای کویت و عربستان نیز دارای رادارهای پر قدرت بود که
باز هم باعث شناسایی ما می شد و لذا مسیر سوم انتخاب شد که از شمال غرب و
از روی دریاچه ارومیه وارد خاک عراق شویم. امیرسرتیپ دوم خلبان احمد مهرنیا( نویسنده کتاب حمله به الولید)وی
همچنین گفت: این عملیات دو مرحله دیگر نیز بنا بود که صورت گیرد اما اولین
بار عملیات لو رفت و امکان سوخت گیری وجود نداشت و مرحله دوم نیز به بدی
هوا برخورد کردیم و برگشتیم. 28 اسفند شهید فکوری طرح عملیات را ابلاغ
کردند و بنا شد که عملیات در 15 فروردین انجام شود. پیچیده ترین عملیات نیروی هوایی با چهار بار سوخت گیری بر روی هوا و در ارتفاع پایین با وجود دشمن رهبر
دسته پروازی هواپیماهای حمله کننده به اچ 3 در ادامه به تشریح نحوه اجرای
این عملیات بسیار پیچیده پرداخت و گفت: هواپیماها در مرحله اول بر روی
دریاچه ارومیه توسط هواپیماهای 707 سوخت رسانی شده و وارد خاک عراق شدند و
هواپیماهای 747 که برای سوخت رسانی در این عملیات در قالب هواپیمای مسافری
در سوریه حضور داشتند با علامت هواپیمای 707 حرکت خود را شروع کردند. وی
ادامه داد: برای عدم شناسایی توسط رادارها از ارتفاعات موجود در منطقه
عبور کرده وارد خاک عراق شدیم. در نقطه مرزی عراق، ترکیه و سوریه در ارتفاع
پایین زیر هزار پا که به شدت خطرناک بود توسط تانکر غول پیکر 747 بدون هیچ
ارتباط رادیویی سوخت گیری دوباره کردیم و به طرف هدف ها حرکت کردیم. دو
فروند هواپیما به سمت پایگاه شمالی و سه فروند برای پایگاه شرقی و سه فروند
باقی مانده به سمت پایگاه اصلی حرکت کردند و هر سه پایگاه به خوبی بمباران
شد. برات پور همچنین گفت: در مسیر برگشت نیز دوباره سوخت گیری
کرده و وارد خاک ایران شده و برای بار دوم نیز توسط هواپیمای تانکر
707 سوخت گیری کرده و به پایگاه بازگشتیم. 4000 کیلومتر پرواز در 5 ساعت و انهدام 48 فروند هواپیما در حمله به اچ 3 این
خلبان پیش کسوت دستاوردهای اولیه این اهداف را نیز برشمرد و گفت: در این
عملیات که اف 14 و اف 4 ها از پایگاه همدان، 707 و 747 از پایگاه تهران و
اف 5 ها از پایگاه تبریز برخواسته بودند، چیزی حدود 5 ساعت پرواز صورت
گرفته و مسیری حدود 4 هزار کیلومتر طی گردید. همچنین در این عملیات حدود 48
فروند هواپیما، 2 رادار و چندین آشیانه منهدم شد. امیر
مهرنیا نویسنده کتاب های دستاوردهای نیروی هوایی درباره اهمیت این حمله
گفت: این عملیات حیثیت عراق را زیر سوال برد و روحیه سربازان عراقی را به
شدت تضعیف کرد از سوی دیگر نابودی این تعداد هواپیمای معادل آن بود که روزی
48 حمله هوایی به نیروی های کشور صورت نگیرد. شیرجه هواپیمای دوران به درون سالن اجلاس غیر متعهد امیر
منصور کاظمیان کابین دوم هواپیمای شهید دوران در عملیات بغداد میهمان دیگر
برنامه ثریا بود که به تشریح خاطرات خود با شهید دوران در عملیات بغداد
پرداخت و گفت: عملیات بغداد به لحاظ سیاسی بسیار اهمیت داشت و بنا بود که
اجلاس غیر متعهدها در بغداد برگزار شود و صدام گفته بود که حتی یک پرنده
نیز نمی تواند از آسمان بغداد عبور کند. در این عملیات بنا شد شهید دوران
که یکی از با تجربه ترین خلبانان و دارای بیشترین پرواز بود این کار را
انجام دهند. کاظمیان ادامه داد: ما با ورود به آسمان بغداد با سه
دیوار آتش مواجه شدیم به گونه ای بود که آسمان به جهت تعدد شلیک ها علیه ما
روشن شده بود. هدف ابتدای که برای ما در این عملیات در نظر گرفته شده بود،
پالایشگاه در نزدیک بغداد بود که توسط بمب های جنگنده ما مورد اصابت قرار
گرفت. طی این مرحله از عملیات دادیم هواپیما ما نیز آسیب دید. بنده بعدها
فهمیدم که از کابین عقب خارج شدم اما شهید دوران از کابین خارج نشده و به
سمت سالنی که بنا بود اجلاس برگزار شود شیرجه رفتند و هواپیمای خود را به
آن کوبیدند که باعث شد دیگر اجلاس در این کشور برگزار نشود. نیروی هوایی آخرین گزینه بر هم زدن اجلاس غیر متعهدها امیر
مهرنیا، پیش کسوت نیروی هوایی در ادامه در تشریح عملیات بسیار مهم بغداد
گفت: عملیات بغداد در واقع یکی از عملیات های نیروی هوایی در دوران دفاع
مقدس بود که جایگزینی و بدیلی نداشت. قرار بود اجلاس غیر متعهد ها در بغداد
برگزار شود و این برای ایران بسیار بد بود زیرا از یک سو مسئولین ما مجبور
بودند در کشور دشمن وارد این مذاکرات شوند و از سوی دیگر در این اجلاس
احتمال آنکه با فشارها یک قطعنامه علیه ما تصویب شود نیز می رفت. مسئولان
دستگاه دیپلماسی تمام تلاش خود را برای اینکه این اجلاس در بغداد برگزار
نشود انجام داده ولی موفق نشدند چرا که صدام به همه اطمینان داده بود که
هیچ پرنده ای نمی تواند از آسمان بغداد عبور کند. لذا نیروی هوایی آخرین
گزینه موجود بود که نشان دهد این ادعا باطل است و نگذارد که این اجلاس
برگزار شود. 95درصد احتمال شهادت و عدم بازگشت مهرنیا
در توضیح وضعیت خاص عملیات بغداد گفت: این عملیات بالای 95 درصد احتمال
شهادت و عدم بازگشت داشت برای این عملیات پالایشگاه در نظر گرفته شده بود
که انفجار آن باعث می شد که دیگر کسی نتواند آنرا مخفی کند و همچنین این
عملیات در روزی انجام می شد که خبرنگاران مختلف وارد عراق می شدند. این
خلبان پیش کسوت ادامه داد: سه فروند هواپیما برای این عملیات در نظر گرفته
می شود که یک فروند همان ابتدا با مشکل مواجه می شود و دو فروند دیگر به
مرزهای عراق وارد می شوند. این دو فروند عملیات خود را انجام می دهند و یک
فروند پس از عملیات به پایگاه خود بر می گردد اما هواپیمای شهید دوران آسیب
می بیند و این شهید بزرگوار با شجاعت با هواپیمای خود به سمت سالن اجلاس
سران شیرجه رفته و هواپیمای خود را به سالن کوبیده و باعث می شود که اجلاس
دیگر در بغداد برگزار نشود. آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کار زینبی کنند امیر
مهر نیا در تشریح اهداف خود برای تدوین دستاوردهای نیروی هوایی در دوره
دفاع مقدس گفت: پس از جنگ تحمیلی بسیاری از نیروهای خاص کشور خاطرات و
فعالیت های خود را فراموش می کنند و لذا لازم است مانند کاری که حضرت زینب
(س) پس از عاشورا انجام داد و نهضت امام حسین (ع) را تکمیل کردند باید
کسانی می بودند که این تلاش های نیروها در جنگ را ثبت و ضبط کند. پایان جنگ، آغاز جنگی دیگر، جنگ با فراموشی مهر
نیا در ادامه به کم کاری های صورت گرفته در حوزه نشر دستاوردهای دفاع مقدس
اشاره کرد و گفت: در دانشگاه های ما جنگ و عملیات های بزرگ دنیا آموزش
داده می شود اما وقتی به عملیات کشور خودمان می رسیم بسیاری از دانشجویان
چیزی در ذهن ندارند و این نشان می دهد که در این حوزه کم کاری زیادی شده
است. لذا پس از خاتمه جنگ شروع یک جنگ دیگر است و آن هم جنگ با فراموشی
است. از قدیم این خاطرات را یادداشت می کردیم اما دفاع مقدس آنقدر وسیع است
که این کارهایی که صورت گرفته است به اندازه یک صد هزارم آنچه اتفاق
افتاده، نیست. درگیری نیروی هوایی با دشمنان از قبل از جنگ تحمیلی امیر،
مهر نیا در ادامه برنامه به بیان تاریخچه عملیات های نیروی هوایی ارتش
پرداخت و گفت: درگیری ما با عراق از قبل از قبل از جنگ شروع شده بود و
تعدادی از شهدای نیروی هوایی مربوط به قبل از دفاع مقدس می باشد. به خاطر
تحرکات اقلیت های کرد در غرب کشور، عراق از این فرصت استفاده کرد و آنها را
تقویت کرد و نیروی هوایی از همان ابتدا با آنها در گیر بود. به عنوان مثال
زمانی که شهید چمران در پاوه محاصره می شود نیروی هوایی 36 پرواز شبانه
انجام می دهد که ایشان و گروهش را از آنجا نجات دهد و این عملیات ها همان
زمانی است که شهید نوژه حادثه می بینند. مهرنیا با توجه به اشارات
خود در مورد درگیری های ابتدای انقلاب با عراق گفت: از این منظر نیروی
هوایی در جنگ غافلگیر نشد منتها مسئولان آن زمان تصور نمی کردند که صدام
جرات کرده و به ایران حمله کند. به محض آنکه جنگ شروع شد نیروی هوایی به
عنوان اولین نیرو از پایگاه های همدان و بوشهر عملیات هایی را برنامه ریزی
کرد و در همان روز اول جنگ یعنی 31 شهریور 4 فروند از همدان و 4 فروند از
بوشهر وارد خاک عراق شده و مواضعی را بمباران کردند. کمان 99، بزرگترین و سریعترین عملیات نیروی هوایی در روز دوم جنگ گردآورنده
دستاوردهای نیروی هوایی در دفاع مقدس در تشریح عملیات کمان 99 گفت: در
روز 1 مهر یعنی روز دوم جنگ یک اتفاق بزرگ رخ می دهد. بزرگی این عملیات از
آن جهت است که غرب که همه تجهیزات را به ما داده بود اعلام کرده بود که
نیروی هوایی ایران زمین گیر شده و قابلیت های خود را از دست داده است. دشمن
برای اینکه توان ما را کاهش دهد کارهای دیگری نیز انجام داده بود که یکی
از پیچیده ترین توطئه ها، کودتای پادگان موسوم به شهید نوژه بود. در گذشته
نیز برخی از طراحان و خلبانان خود را به خاطر انقلاب از دست داده بودیم. مهرنیا
در ادامه گفت: برای این عملیات که بعدها کمان 99 نام گرفت، 334 هواپیما از
ایران بلند می شود و از این تعداد 140 فروند وارد عراق شده مواضع مشخص را
بمباران می کنند که به نوع خود یکی از بزرگترین عملیات های نیروی هوایی
بود. عملیات بزرگ ترین از این عملیات با بیش از 150 فروند نیز انجام شده
است اما این عملیات به واسطه آنکه دشمن تصور می کرد که ایران دیگر نمی
تواند عملیاتی انجام دهد بسیار اهمیت داشت. آموزش همه خلبانان در خارج از کشور در قبل از انقلاب امیر
یزدانی معاون آموزشی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین میهمان
این برنامه ثریا بود و در تشریح وضعیت نیروی انسانی نیروی هوایی ارتش در
قبل و بعد از انقلاب گفت: در قبل از انقلاب اسلامی برای آموزش پرسنل نیروی
هوایی و خلبانان، در داخل کشور تنها مراحل جذب و آموزش های اولیه و
یادگیری زبان صورت می گرفت و نیروها به کشورهای خارج و عموما به آمریکا
اعزام می شدند. امیر،
یزدانی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی از همان ابتدا نیروهای مسلح ما
تحریم شدند و پس از شروع جنگ تحمیلی نیز این تحریم ها به نهایت خود رسید.
دشمن به این نتیجه رسیده بود که به خاطر شرایط اولیه انقلاب اسلامی کشور
دارای ثبات کافی نیست و بهترین فرصت برای حمله به کشور است و در گام اول
پایگاه ها و تجهیزات کشور را بمباران کردند. دشمن تصور کرد که نیروهای ما
را زمین گیر کرده است اما در همان ابتدای جنگ و در روز دوم جنگ یکی از
بزرگترین و سریعترین عملیات های کشور بر ضد دشمن بعثی انجام شد که این
عملیات به نام کمان 99 نام گرفت. آموزش خلبان توسط خلبانان حاضر در جنگ در دوران دفاع مقدس معاون
آموزشی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در ادامه به تلاش های نیروی
هوایی برای تربیت خلبانان در دوره دفاع مقدس پرداخت و گفت: نیروی هوایی در
یک سال اول جنگ ابتکار اول را به دست گرفت و به واسطه عملیات های متعدد
تعداد زیادی از خلبانان خود را از دست داد و به شهادت رسیدند و لذا لازم
بود که این نیروها جایگزین شود. لذا فرماندهان نیروی هوایی به این نتیجه
رسیدند که باید آموزش های هوایی و خلبانی را دوباره از سر بگیرند و دانشکده
خلبانی در سال 61 تاسیس گردید. استادان این دوره ها خلبانانی بودند که خود
در جنگ حضور داشتند. نیروهایی که پرورش داده می شدند بلافاصله وارد عرصه
دفاع از کشور می شدند. پس از دفاع مقدس، تشکیل دانشگاه شهید ستاری وی
در ادامه اشاره ای به وضعیت آموزش های نیروی هوایی در دوران پس از دفاع
مقدس داشته وگفت: بعد از جنگ طرح کامل تری برای آموزش انجام شد به واسطه
آنکه نیروهای هوایی یک نیروی تجهیزات محور است باید نیروی انسانی خاص خود
را نیز داشته باشد و لذا به ابتکار شهید ستاری دانشگاه هوایی شهید ستاری
تشکیل گردید و آموزش های هوایی در آنجا تجمیع شد. در حال حاضر این دانشگاه
دارای یکی از کامل ترین و بهترین اعضای هیئت علمی در میان دانشگاه های کشور
است. طی کردن هفت خان رستم برای خلبان شدن! امیر
یزدانی معاون آموزش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه
به تشریح فرآیند جذب و آموزش خلبانان نیروی هوایی پرداخت و گفت: آموزش
خلبانی آموزش بسیار خاصی است و با سایر کارها بسیار متفاوت است هم جذابیت
های خاص و هم سختی های فراوانی دارد. برای ورود به خلبانی ابتدا باید افراد
در کنکور سراسری شرکت کنند و بعد به صورت متمرکز وارد دانشگاه های ارتش
شده و سپس بر اساس علاقه و رشته خود وارد نیروی هوایی می شوند. از هر 1000
نفری که وارد نیرو می شوند با توجه به توانمندی های جسمی و علمی تنها به
طور متوسط 10 نفر وارد دوره های خلبانی می گردند. بعد از آموزش های نظری و
علمی آموزش های فیزیکی داوطلبان خلبانی شروع می شود که در این مرحله نیز
ممکن است چند نفری ریزش داشته باشند و سپس وارد مراحل پروازی می شوند که
خود شامل سه مرحله است که بخش اصلی آموزش ها در اصفهان صورت می گیرد. یزدانی
در پایان سخنان خود اشاره ای نیز به انگیزه های خلبانان در قبل و بعد از
انقلاب اسلامی داشت و گفت: در قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از خلبانان به
دلیل اشتیاق پرواز و همچنین جایگاه اجتماعی و منافع مالی خلبانی وارد نیروی
هوایی می شدند اما پس از انقلاب این انگیزه ها تغییر کرد و دغدغه های مادی
بسیار کمرنگ شد.
۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
مصطفی نداف