هواپیمای ترابری CN-235 هواپیمای دو موتوره و با
برد متوسطی است که توسط شرکت CASA اسپانیا و IPTN اندونزی به عنوان یک
هواپیمای نظامی و مسافربری تولید می گردد.
ماموریت های اصلی این هواپیما عبارتند از:ضد اهداف دریایی,نظارت هوایی و ترابری نظامی.
بزرگترین کاربر این هواپیما نیروی هوایی ترکیه با 61 فروند می باشد.
طراحی و توسعه
همانطور که گفته شد این پروژه بین شرکتهای CASA و IPTN جریان گرفت و
شرکتی با نام Airctech بوجود آورد.این مشارکت تا سری 10 و سری 100/110 این
هواپیما ادامه یافت.گونه های دیگر این هواپیما مستقلا توسط طرفین توسعه
پیدا می کند.
هم اکنون بیش از 230 فروند از انواع مختلف CN-235 پرواز می کنند و معادل 500000 ساعت پروازی را سپری نموده اند.
طراحی در سال 1980 شروع و اولین پرواز پیش نمونه این هواپیما به تاریخ 11 نوامبر سال 1983 صورت گرفت.
مجوزهای پروازی اسپانیایی و اندونزیایی هم در 20 ژوئن سال 1986 اخذ گردید.
نخستین پرواز نمونه تولیدی این هواپیما در 19 آگوست همان سال انجام شد.
مجوز پروازی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در دسامبر همال سال اخذ شد و سرانجام این هواپیما در سال 1988 به خدمت در آمد.
در راستای توسعه هواپیمای CN-235 در سال 1995 CASA یک نمونه کشیده تر ازین هواپیما با نام CN-295 معرفی نمود.
در دسامبر سال 2002 نیروی دریایی کلمبیا 2 فروند CN-235 برای ماموریت های گشت علیه قاچاقچیان مواد مخدر سفارش داد.
در آوریل 2005 ونزوئلا 2 فروند هواپیمای گشت دریایی CN-235 به همراه 10
فروند هواپیمای ترابری CN-235 سفارش داد که به دلیل ممانعت آمریکا به جهت
انتقال تکنولوژیش,این قرارداد لغو گشت.
در ماه ژانویه 2006 تایلند نیز 10 فروند ازین هواپیماها سفارش داد که 6
فروند برای وزارت دفاع و 4 فروند دیگر نیز برای وزارت کشاورزی این کشور
است.
همچنین در ماه دسامبر 2007 اسپانیا دو فروند نمونه گشت دریایی CN-235 برای تحویل بین سالهای 2008-2009 سفارش داد.
اندونزی نیز یک فروند هواپیمای گشت دریایی در سال 2007 تحویل گرفت.
سپاه هوایی ایرلند نیز دو فروند نمونه گشت دریایی دارد.
حداقل دو فروند CN-235 در اسکادران 427م عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا
مشغول به خدمت می باشند که در پایگاه هوایی Pope در کارولینای شمالی مستقر
هستند.
در اوایل سال 2008 نیروی دریایی مکزیک خرید 6 فروند CN-235 را از اسپانیا اعلام نمود.
در اوریل سال 2010 Herve Morin وزیر دفاع فرانسه نیز خرید 8 فروند CN-235-300 را از CASA اعلام کرد.
گونه های مختلف.
CN-235-10
سری اول تولید این هواپیما محسوب می شوند که هر دو شرکت در کل 15 فروند
ازین نوع تولید نمودند.این سری از موتورهای CT7-7A نیرو می جستند.
CN-235-100/110
به مانند سری 10- اما با موتورهای بهتر CT7-9C (که در طراحی و ساخت آن از
مواد کامپوزیتی بهره می برد)عرضه شدند.با تولید سی و یکمین هواپیما رسما
این سری جایگزین سری 10- شدند.مدل 100 محصول اسپانیا و مدل 110 محصول
اندونزی است که مدل 110 شامل بهبود ها و ارتقاهایی در سیستم های
الکتریکی,هشداردهنده و محیطی هواپیما است.
CN-235-200/220
گونه ارتقا یافته این هواپیما است.اصلاحات و تقویتهای سازه ای که روی این
هواپیما انجام گردیده باعث بهتر شدن وزن عملیاتی این هواپیما گردیده
است.اصلاحات آئرودینامیک هم روی لبه های حمله و Rudder های هواپیما انجام
شده است.طول باند مورد نیاز برای عملیات هواپیما کاهش یافته و برد هواپیما
با حداکثر محموله افزایش چشمگیری یافته است.سری 200 تولید اسپانیا و سری
220 تولید اندونزی است.
CN-235-300
این گونه ارتقا یافته مدل 200- توسط CASA می باشد.اویونیک این هواپیما توسط
شرکت معظم Honeywell تامین شده است.از دیگر ارتقاهای این پرنده می توان
به کابین تحت فشار بهتر و حق انتخاب برای Twin Wheel کردن ارابه فرود نام
برد.
CN-235-330 Phoenix
این گونه توسط شرکت IPTN اندونزی معرفی شده است.انها سعی داشتند با استفاده
از اویونیک شرکت Honeywell و همچنین سیستم هشدار زودهنگام ARL-2002 EW و
همینطور رساندن حداکثر وزن برخاست هواپیما به 16.800 کیلوگرم که معادل
370237 پاوند است,CN-235 را ارتقا بدهند و در راستای نیاز نیروی هوایی
استرالیا به هواپیمای ترابری تاکتیکی گام بردارند اما به دلیل مسائل مالی
این پروژه لغو شد.
CN-235 MPA
گونه گشت دریایی
HC-144 Ocean Sentry
این هواپیما در واقع انتخاب گارد ساحلی امریکا برای جایگزینی هواپیمای کوچک HU-25 Guardian است
مشخصات
General characteristics
Crew: two, pilot and co-pilotCapacity: 44 passengersPayload: 6,000 kg (13,200 lb) (cargo variant)Length: 21.40 m (70 ft 2½ in)Wingspan: 25.81 m (84 ft 8 in)Height: 8.18 m (26 ft 10 in)Wing area: 59.10 m² (636.1 sq st)Airfoil: NACA 653-218Aspect ratio: 11.27:1Empty weight: 9,800 kg (21,605 lb)Max takeoff weight: 15,100 kg (33,289 lb)Powerplant: 2× General Electric CT7-9C turboprops, 1,395 kW (1,870 shp) each
Performance
Cruise speed: 460 km/h (248 knots, 286 mph)Range: 3,910 km (2,110 nmi, 2,429 mi) with max fuelService ceiling: 7,620 m (25,000 ft)Rate of climb: 7.8 m/s (1,780 ft/min)
تصاویر
مدل 10-235
مدل100-235
مدل 200-235
مدل 300-235
گونه گشت دریایی
HC-144 Ocean Sentry
کابین
کاکپیت
۹۱/۱۲/۰۳
۰
۰
مصطفی نداف