محققان پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر موفق به طراحی و ساخت موتور موشک گردابهیی سوخت مایع شدند.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا دهقانی، مدیر عامل شرکت
دانش بنیان سازنده این دستگاه اظهار کرد: موتور گردابهیی سوخت مایع که
حدود 11 سال است در دنیا مطرح شده ابتدا در یکی از پژوهشکدههای آمریکا
کلید خورد. چند سال پیش در قالب رساله دکتری خود موفق به ساخت نمونه ای از
موتورهای گردابهیی شدم.وی افزود: در موتورهای سنتی، سوخت اکسید
کننده از سر موتور وارد شده و موازی با محور موتور خارج میشود. یکی از
معایب آن این است که بخشی از این سوخت مایع بدون سوختن از ته موتور خارج
میشود و در واقع راندمان احتراق در موتورهای سنتی افت میکند.این
در حالی است که در موتورهای گردابهیی سوخت مایع، اکسید کننده از ته موتور
به صورت مماس و سوخت از سر موتور وارد میشود و در این میان گردابهای
ایجاد میشود که شعله در وسط موتور محدود میشود و دیواره هیچ وقت در معرض
شعله مستقیم قرار نمیگیرد.دهقانی با اشاره به اینکه به دلیل
گردابهیی بودن موتور، سوخت و اکسید به خوبی با یکدیگر مخلوط شده و راندمان
سوخت بسیار بالاست، گفت: راندمان سوخت در این موتورهای گردابهیی در حدود
98 درصد بوده و سوخت به صورت کامل مصرف میشود، همچنین از آنجا که شعله به
دیواره موتور برخورد نمیکند، میتوان موتورهای سبکتر با جنسهای ارزانتر
و سبکتر ساخت.وی
با اظهار امیدواری نسبت به حمایت از این طرح برای تجاری سازی موتورهای
گردابهیی سوخت مایع تصریح کرد: موتورهای گردابهیی سوخت مایع تامین کننده
نیروی پیشرانش موشکها هستند. سوخت مایع دارای ویژگیهایی مانند قابلیت
تنظیم و کنترل سرعت ومانور موشک از طریق کنترل نرخ احتراق موشک بوده و برای
موشکهایی دوربرد قابل کنترل استفاده میشود.دهقانی در خصوص
ویژگیهای موتورهای سوخت مایع گردابهیی گفت: موتورهای سوخت مایع برای شلیک
نیاز به زمان شارژ لانچ داشته و برای آمادهسازی حدود 15 دقیقه تا نیم
ساعت فرصت نیاز دارند، همچنین هیچ خطری موتورهای سوخت مایع را برای انفجار
در اثر ضربه تهدید نمیکند چرا که اکسید کننده و سوخت بر خلاف موشکهای
سوخت جامد از هم جدا هستند.مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده
موتورهای گردابهیی سوخت مایع در ادامه خاطرنشان کرد: تنها کشوری که در
زمینه این موتورها فعالیت میکند آمریکاست که از حدود سال 2003 به شدت نیرو
و پتانسیل خود را بر روی این طرح متمرکز کرده و ایران با ساخت نمونههای
مختلف آزمایشگاهی به عنوان دومین کشور دارنده این فناوری مطرح است اما
موتورهای ساخته شده در ایران از جمله موتورهای گردابهیی سوخت مایع با
فشار پایین بوده است و برای ساخت فشار بالا به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و
حمایتهای مالی مناسب دارد.وی در پایان تصریح کرد: برای این که یک
موشک بتواند تراست کافی ایجاد کند باید فشار داخل محفظه آن به اندازه کافی
بالا باشد (50 بار) که مسائل ایمنی و مواد خاصی را طلب میکند، این در
حالی است که نمونه آزمایشگاهی آن دارای فشاری در حد سه بار بوده و برای
ساخت نمونههای پیشرفتهتر و با فشار بالاتر نیاز به سرمایهگذاری در خور
دارد تا بتوان ضمن شبیهسازی و ساخت نمونه صنعتی، دانش فنی آن را به صورت
کامل بومی کرد.
۹۱/۰۷/۱۰
۰
۰
مصطفی نداف