در حال حاضر آنتونوف سرگرم ساخت و توسعه
هواپیمای An-148 با دو موتور توربوفن و با ظرفیتی در حدود 80 مسافر می
باشد. An-148-100 مدل پایه هواپیمای An-148 محسوب می شود که امکان جا به
جایی 70 مسافر با سرعتی بین 820 تا 870 کیلومتر در ساعت را داراست. فاصله
هر صندلی از صندلی دیگر 84 سانتی متر است که فضای مناسبی را در اختیار
مسافران قرار می دهد. در صورتی که فاصله بین صندلی ها کم و به 76 سانتی متر
برسد آنگاه آنتونوف قادر خواهد بود تا 80 مسافر را در مسیرهای محلی جا به
جا کند.جهت برآورده ساختن نیازهای خطوط هوایی
متعدد و همچنین در جهت کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش سوددهی این خطوط
هوایی، مدل پایه این هواپیما دارای محدوده بردی به میزان 2200 تا 5100
کیلومتر است. بررسی های انجام شده نشان داده که مدل اصلی این هواپیما
خواسته های روز افزون بسیاری از خطوط هوایی را در عمل برآورده ساخته است.
هواپیمای An-148-100 هواپیمایی است با بالهای بلند که موتورهایش در زیر
بالها قرار دارد. شیوه قرار گیری موتورهای هواپیما باعث می شود تا موتورها و
ساختار بالها از آسیب های خارجی محفوظ باشد. واحد نیروی کمکی و سیستم ضبط
اطلاعات پیچیده و همچنین سطح بالای قابلیت عملیاتی و قابل اطمینان بودن
سیستم های این هواپیما، آنتونوف 148 را قادر می سازد تا از فرودگاه هایی که
از تجهیزات کمی برخوردار هستند نیز استفاده کند.از دیگر ویژگیهای آنتونوف وجود تجهیزات
ناوبری پیشرفته، نمایشگرهای چند کاره و سیستم کنترل پرواز با سیم است که
هواپیما را قادر می سازد تا در هر زمانی و در شرایط هوایی IFR و VFR پرواز
کند. آنتونوف ادعا می کند سطح راحتی در نظر گرفته شده برای خدمه پروازی و
مسافران در An-148 به همان اندازه ای است که معمولا در مسافرت های طولانی
در نظر گرفته می شود. این راحتی مسافران میسر نشده مگر بخاطر ساختار کارامد
کابین که فضای مناسبی را همراه با صندلی های مدرن برای مسافران به ارمغان
آورده است. طراحی داخلی An-148 این امکان را می دهد که 55 تا 80 مسافر با
توجه به آرایش درجه یک، تجاری و اقتصادی در هواپیما جای گیرند. جهت باقی
ماندن An-148 در بازار رقابت هواپیماهای منطقه ای، در ساخت قسمت های مختلف
این هواپیما علاوه بر شرکت های روسی از شرکت های مطرح خارجی نیز دعوت به
عمل آمده است. مجموعه این همکاری های بین المللی باعث شده تا هواپیما از
فناوری پیشرفته داخلی و خارجی برای یک رقابت سطح بالا برخوردار باشد. برای
آنتونوف چرخه پروازی قابل قبولی به میزان 300 ساعت پرواز در ماه در نظر
گرفته شده است. هواپیمای An-148-100 بر اساس معیارها و استانداردهای مختلف
از جمله FAR-25 ،JAR-25 و AP-25 ساخته شده است. همچنین این هواپیما
انتظارات مورد نظر ایکائو را در زمینه آلایندگی زیست محیطی برآورده ساخته
است.
موتور:
دوموتور توربوفن D-36
بیشترین رانش موتور:63.7KN معادل 14,330lb
عملکرد:
بیشترین سرعت: 870km/hبرد: 3,600km معادل 1,935nm، حداکثر 5100km معادل 2,740nmارتفاع پروازی: 41,000ft
اوزان:
وزن خالی: 19,050kg معادل 42,000lbبیشترین وزن برخاستن: 34,500kg معادل 76,060lb
ابعاد:
طول: 28.07m معادل 92ft ارتفاع: 8.65m معادل 28ft دهانه بال: 31.89m معادل 104ft مساحت بال: 98.6m² معادل 1,062
گنجایش:
خدمه پروازی: دو خلبان مسافران: قادر به حمل 80 مسافر در ردیف های شش تایی.بار: قادر به حمل 9 تن بار
سفارش و تولید:
تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 11 فروند ساخته شده و 73 فروند نیز سفارش داده شده است.
۹۱/۰۶/۳۰
۰
۰
مصطفی نداف