اچ ام اس ویکتوریوس،دومین ناو هواپیمابر از کلاس ایلاستریوس بود که دستور
ساخت آن در نیروی دریایی انگلیس در سال ۱۹۳۶ صادر گردید و در سال ۱۹۳۷ ساخت
آن شروع شد. دو سال بعد در شروع جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹) به آب انداخته شد.
با این حال تا ۱۹۴۱ که نیاز شدیدی به شناورهای اسکورتی احساس میشد وارد
نیروی دریایی نشد.این ناوهواپیمابر ساخت انگلیس تقریبآ در تمامی صحنههای
جنگ جهانی دوم پیدا بود.تنها دو هفته پس از ورود به خدمت ناو هواپیمابر
ویکتوریوس در عملیات مهمی که منجر به غرق شدن بیسمارک (ناو شکن آلمانی)
شد،شرکت داشت.این درحالی بود که برای ماموریت دیگری در مدیترانه در نظر
گرفته شده بود و در شرایط مناسبی قرار نداشت، تنها یک چهارم جنگندههای آن
روی ناو مستقر بودند. او همراه با ناو شکن پادشاه جورج پنجم و رزمناو
ریپالس و چهار ناوِسبک در تعقیب ناو شکن بیسمارک شرکت کرد و هواپیماهای او
توانستند با وجود توپخانه ضدهوایی قوی بیسمارک موشکهایی به سویش شلیک کنند. نتیجه این تعقیب و گریز تنها برخورد یک موشک به زره اصلی بدنه بیسمارک
بود. که منجر به صدمه قابل توجهی به بیسمارک نشد لذا این ناو هواپیمابر
نقشی در غرق کردن تاریخی بیسمارک نداشت.در عملیات دیگری در آگوست 1941
ویکتوریوس در رساندن آذوقه به مالت و چندین بار فرستادن جنگندههای ذخیره
به این جزیره نقش ایفا کرد.در ۱۱ آگوست ۱۹۴۲ توسط بمب افکنهای ایتالیایی
مورد حمله قرار گرفت و صدماتی دید. در نهایت با وجود تلفات متحدین این
عملیات موفقیت آمیز بود و منجر به حفظ جزیره مالت شد.در نوامبر ۱۹۴۲ در
عملیات پیاده کردن نیرو در قاره آفریقا (اوج نبردهای ژنرالهای آلمانی با
متحدین) نقش ایفا کرد.پس از بازسازی در آمریکا طی زمستان ۴۳-۱۹۴۲ از طریق
کانال پاناما به اقیانوس آرام ره سپار شد تا به کمک آمریکا در این صحنه
بپردازد.او با نام رمز یو اس اس رابین که از شخصیت تخیلی رابینهود
برداشته شده بود،نامیده شد. او به سمت بندر پرل رفت تا پس از تجهیز
هواپیماهای آمریکایی و آموزش خدمه پروازی در رزمگروه ساراتوگا به عنوان
تنها ناو هواپیمابر آمریکایی در آن صحنه خدمت کند. پس از خدمت در این صحنه
در اواخر ۱۹۳۴ به انگلستان برگشت و تحت تغییراتی اساسی قرار گرفت.در دوم
آوریل ۱۹۴۴،ویکتوریوس به گروه جنگی ای شامل آنسون، دوک یورک، اِمپرور،
فنسر، فیوریوس، پورسوئر و سرچر که همراه با چندین ناو و ناوشکن دیگر بودند
در عملیات موسوم به تنگستن بر ضد ناو شکن معروف تیرپیتز شرکت داشت. این
عملیات شامل بیست جنگنده باراکودا در دو موج بود که منجر به ۱۴ بار برخورد
موفقیت آمیز به تیرپیتز شد.این عملیات تیرپیتز را برای ۳ ماه از جنگ خارج
کرد. سه روز بعد این ناو هواپیمابر در پی عملیات موفقش به پایگاه برگشت.بمب
افکنهای ویکتوریوس در حمله به مواضع ژاپن در جزایر سوماترا در ۱۹۴۴ نقش
ایفا کردند. در ۲۰ آوریل ۱۹۴۵ در حمله به اوکیناوا نیز نقش داشت،در این
نبرد جنگندههای ژاپنی حملات کامیکازه خطرناکی انجام میدادند و در ۲۰
آوریل ویکتوریوس هدف یکی از این حملات قرار گرفت و متحمل صدماتی شدید
گردید.بعد از جنگ در فاصله سالهای 19۵۷-۱۹۵۰ مورد بازسازی قرار گرفت و به
خدمت خود ادامه داد. تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۶۷ در پی آتشسوزی در
پورتسموت شدیدآ صدمه دید و نهایتآ تصمیم برای اوراق آن در سال ۱۹۶۹ گرفته
شد.
تاریخچه :
این ناوهواپیمابر انگلیسی تقریبا در تمامی صحنههای جنگ جهانی دوم نقش آفرینی کرد:
شکار بیسمارک
تنها دو هفته پس از ورود به خدمت ویکتوریوس در عملیات مهمی که منجر به غرق
شدن بیسمارک شد شرکت داشت. این درحالی بود که برای ماموریت دیگری در
مدیترانه در نظر گرفته شده و در شرایط مناسبی نبود، تنها یک چهارم
جنگندههای آن روی کشتی بودند. او همراه با نبردناو کینگ جورج پنجم و
رزمناو ریپالس و چهار ناوِسبک در تعقیب نبردناو بیسمارک شرکت کرد و
هواپیماهای او توانستند با وجود توپخانه ضدهوایی قوی بیسمارک اژدرهایی به
سویش شلیک کنند. نتیجه این تعقیب تنها برخورد یک اژدر به زره اصلی بدنه
بیسمارک بود. که منجر به صدمه قابل توجهی به بیسمارک نشد لذا این ناو
هواپیمابر نقشی در غرق کردن تاریخی بیسمارک نداشت.
عملیات پدستال
در آگوست ۱۹۴۱ ویکتوریوس نقشی کلیدی در این عملیات داشت. در این عملیات
ویکتوریوس در رساندن آذوقه به مالت و چندین بار فرستادن جنگندههای ذخیره
به این جزیره نقش ایفا کرد. در ۱۱ آگوست ۱۹۴۲ توسط بمب افکنهای ایتالیایی
مورد حمله قرار گرفته و صدماتی دید. در نهایت با وجود تلفات متحدین این
عملیات موفقیت آمیز بود و منجر به حفظ مالت شد.
عملیات تورچ (مشعل)
در نوامبر ۱۹۴۲ در عملیات پیاده کردن نیرو در آفریقا نقش ایفا کرد.
اولین خدمت در اقیانوس آرام :
پس از بازسازی در آمریکا طی زمستان ۴۳-۱۹۴۲ از طریق کانال پاناما به
اقیانوس آرام وارد شد تا به کمک آمریکا در این صحنه بپردازد. او با نام
رمز یو اس اس رابین که از شخصیت تخیلی رابینهود برداشته شده بود نامیده
شد. او به سمت بندر پرل رفت تا پس از تجهیز به هواپیماهای آمریکایی و
آموزش خدمه پروازی در رزمگروه ساراتوگا به عنوان تنها ناو هواپیمابر
آمریکایی در آن صحنه خدمت کند. پس از خدمت در این صحنه در اواخر ۱۹۳۴ به
انگلستان برگشت و تحت تغییراتی قرار گرفت.
دومین دوره خدمت در اقیانوس آرام :
این دوره از ۱۹۴۴ آغاز شد. بمب افکنهای ویکتوریوس در حمله به مواضع ژاپن
در جزایر سوماترا در ۱۹۴۴ نقش ایفا کرد. در ۲۰ آوریل ۱۹۴۵ در حمله به
اوکیناوا نقش داشت. در این نبرد جنگندههای ژاپنی حملات کامیکازه خطرناکی
انجام میدادند و در ۲۰ آوریل ویکتوریوس هدف یکی از این حملات قرار گرفت و
متحمل صدماتی شد.
بعد از جنگ :
بعد از جنگ در فاصله سالهای ۵۷-۱۹۵۰ مورد بازسازی قرار گرفت و به خدمت خود
ادامه داد. تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۶۷ در پی آتشسوزی در پورتسموت به
شدت آسیب دید و در نهایت تصمیم برای اوراق آن در سال ۱۹۶۹ گرفته شد.
اطلاعات کلی :
نوع کشتی ناو هواپیمابر
کلاس ایلاستریوس
کشور سازنده انگلستان
ساخت کارخانه ویکرز آرمسترانگ
تاریخ به آب اندازی ۱۹۳۹
ورود به ناوگان ۱۹۴۱
طول کشتی ۲۰۵ متر
پهنای بدنه ۵/۸ متر
ارتفاع ستون ۲۹ متر
بارگیری استاندارد ۲۹٫۵۰۰ تن
نوع موتور توربین بخار :
ضخامت زره دور کشتی ۴ اینچ
ضخامت زره عرشه کشتی ۳ اینچ
تعداد خدمه ۹۰۰
سرعت ۳۱ گره دریایی
برد عملیاتی ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر با ۱۴ گره
جنگافزارها :
توپخانه ندارد
توپخانه ضدهوایی ۸×۵/۴ اینچ ، ۱۶× ۲پوندر
هواگردهای قابل حمل ۵۰
سرنوشت :
تاریخ و محل بازسازی ۱۹۵۰-1957
تاریخ خروج از خدمت ۱۹۶۸
تاریخ و محل اوراق شدن ۱۹۶۹مستند ناوهای هواپیما بر
۹۱/۰۱/۱۳
۰
۰
مصطفی نداف