هر دو بمب افکن B – ۲ Spirit و B – ۲۱ Raider “بال های پرنده” بمب افکن های استراتژیک مافوق صوت آمریکایی هستند که برای فرار از رادار طراحی شده اند و قادر به حمل سلاح های متعارف و گرماهسته ای هستند. نورثروپ گرومن، غول دفاعی آمریکا هر دو را ساخته است و در نگاه اول، هر دو تقریباً یکسان به نظر می رسند. با این حال، B – ۲۱ Raider کمی کوچک تر است، دارای برد بیشتری بوده و فناوری به مراتب پیشرفته تری نسبت به B – ۲ دارد.

 
تفاوت بین B-2 Spirit و B-21 Raider
B-2 Spirit
تفاوت بین B-2 Spirit و B-21 Raider
B-21 Raider

 

با این حال، به عنوان یک یک پروژه بسیار محرمانه، تنها تصاویر منتشر شده برای مطبوعات، نمای روبرویی جدیدترین بمب افکن پنهانکار نیروی هوایی ایالات متحده است و به سختی می توان دید که چه تغییراتی در B – ۲۱ Raider در مقایسه با B – ۲ Spirit اعمال شده است. هنگامی که B – ۲ Spirit در نوامبر ۱۹۸۸ برای عموم آشکار شد، از آشیانه ای در تاسیسات نورثروپ در پالمدیل، کالیفرنیا بیرون کشیده شد تا همگان آن را ببینند.

 
تفاوت بین B-2 Spirit و B-21 Raider

 

رونمایی

مایکل ای. دورنهایم، نویسنده مجله Aviation Week تصور می کرد که اتحاد جماهیر شوروی ماهواره ای در بالای سر دارد که از هواپیمای پنهانکار جدید عکس می گیرد. او برای به دست آوردن تصاویری برای مجله خود، یک هواپیمای Cessna 172 اجاره کرد و عکاس بیل هارتنشتاین را استخدام نمود تا عکس های هوایی بگیرد. این تلاش منجر به یک عکس افسانه ای از B – ۲ از بالا شد. ارتش ایالات متحده از این موضوع ناراضی بود، بنابراین برای بار دوم اطمینان حاصل کرد که وقتی B – ۲۱ در دوم دسامبر ۲۰۲۲ به نمایش عمومی درآمد، این کار در شب انجام شده و هواپیما هرگز آشیانه خود را ترک نکرد.

تفاوت بین B-2 Spirit و B-21 Raider

 

در حالی که مهمانان در مراسم رونمایی تنها اجازه عکس گرفتن از نمای جلو را داشتند، تفاوت های آشکار اصلی در نماهای هوایی قابل تشخیص بودند. ورودی های هوای B – ۲۱ Raider بسیار باریک تر از ورودی های هوای B – ۲ Spirit هستند. دریچه های هوای کوچک تر قابلیت های پنهانکاری بمب افکن جدیدتر را بهبود می بخشد چرا که تشخیص پره های فن موتور را سخت تر می کنند.

مجله Popular Science می گوید که B – ۲۱ Raider دارای شیب تندتر منتهی به کابین خلبان، ابزارهای فرود متفاوت و پوشش نرم تر محافظ جاذب راداری است. مقاله ای که در ماه اکتبر در مجله Aviation Week منتشر شد، بدون دانستن تمام مشخصات واقعی B – ۲۱ Raider و تفاوت آن با B – ۲ Spirit، مقایسه زیر را ارائه داده است:

 

بمب افکن پنهانکار چگونه به وجود آمد

هنگامی که ایده ساخت یک هواپیمای پنهانکار که می توانست از شناسایی توسط رادار دشمن جلوگیری کند در اواسط دهه ۱۹۷۰ مطرح شد، ایالات متحده آمریکا در جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی بود. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ فروپاشید، ایالات متحده شروع به تمرکز بر چین کرد.

تفاوت بین B-2 Spirit و B-21 Raider

 

قرار بود نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (USAF) ۱۳۲ نمونه از هواپیمای B – ۲ Spirit را تحویل بگیرد اما در نهایت، تنها ۲۱ نمونه قبل از توقف برنامه دریافت شد. در طول سال ها، فناوری پنهانکاری بهبود یافت و در سال ۲۰۱۵، نیروی هوایی ایالات متحده خواستار یک بمب افکن پنهانکار بود که نه تنها بتواند بمب ها را به هدف برساند، بلکه به عنوان مدیر نبرد و رهگیر عمل کند.

تفاوت بین B-2 Spirit و B-21 Raider

 

انتظار می رود بمب افکن B-21 raider در سال ۲۰۳۰ وارد خدمت شود

نمونه اولیه B – ۲۱ Raider اولین پرواز خود را در دهم نوامبر ۲۰۲۳ انجام داد و انتظار می رود در سال ۲۰۳۰ به طور رسمی وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شود. زمانی که این هواپیما وارد سرویس شود، جایگزین بمب افکن های استراتژیک B – ۲ Spirit و B – ۱ Lancer خواهد شد. این بمب افکن حتی ممکن است جایگزین B – ۵۲ های قدیمی شود، هرچند موتورهای جدید رولزرویس F130 شان، آن ها را تا دهه ۲۰۵۰ در خدمت نگه خواهد داشت.