نیروی هوایی اوکراین مدعی شده که روز شنبه یک موشک هایپرسونیک روسی را با استفاده از سیستم های دفاع هوایی آمریکایی پاتریوت که به تازگی در اختیار این کشور قرار گرفته، بر فراز کی یف ساقط کرده است. میکولا اولشچوک فرمانده نیروی هوایی ارتش اوکراین در پستی تلگرامی مدعی شده که یک موشک هایپرسونیک یا مافوق صوت کینژال (Kinzhal) در جریان حمله موشکی شبانه روسیه به نقاط مختلف این کشور رهگیری و ساقط شده است. ارتش روسیه دعی بود که این موشک بالستیک هوا-پرتاب دارای برد بیش از ۲,۰۰۰ کیلومتری بوده و با سرعتی ۱۰ برابر سرعت صوت حرکت می کند و به همین خاطر رهگیری و نابودی آن بسیار دشوار است.

 

 

ساقط شدن اولین موشک هایپرسونیک کینژال روسیه توسط پاتریوت

 

 

Kh-47 Kinzhal یک موشک بالستیک مافوق صوت است که بسیار عقب تر از میدان نبرد شلیک شده و همین موضوع رهگیری آن را دشوارتر می سازد. این موشک که روس ها سرعت آن را ۱۲ برابر سرعت صوت اعلام کرده اند، به یک کلاهک انفجاری حدود ۴,۵۰۰ کیلوگرمی با قدرت انفجاری بالا یا کلاهک هسته ای مجهز می شود. مسکو بارها مدعی شده است که راکت های کینژال چنان سریع هستند که سیستم های دفاع هوایی غربی نمی توانند آن را رهگیری کنند و پوتین نیز خود آن را «یک سلاح ایده آل» خوانده بود.

ساقط شدن اولین موشک هایپرسونیک کینژال روسیه توسط پاتریوت

 

در صورتی که ادعای اوکراینی ها درست باشد، این اولین مورد از رهگیری این موشک بسیار مدرن روسی توسط اوکراینی هاست. اولشچوک در پست اینستاگرامی خود نوشته است: «بله ما کینژال بی نظیر را ساقط کردیم. این اتفاق در جریان حمله شبانه در ۴ می در آسمان های منطقه کی یف رخ داد». فرمانده نیروی هوایی اوکراین مدعی شد که این موشک Kh-47 توسط یک هواپیمای روسی MiG-31K و از حریم هوایی روسیه شلیک شده و با سیستم موشکی پاتریوت ساقط شده است. این اولین باری است که اوکراین به طور رسمی استفاده از سیستم دفاع هوایی پاتریوت را تایید می کند. موشک کینژال یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین سلاح های روسیه است. با ترکیبی از سرعت هایپرسونیک و کلاهک سنگین، این موشک بسیار ترسناک می تواند اهدافی با استحکامات قوی را نابود کند، از جمله پناهگاه های زیرزمینی و تونل های کوهستانی.

ساقط شدن اولین موشک هایپرسونیک کینژال روسیه توسط پاتریوت
 

 

ارتش اوکراین پیش از این اعتراف کرده بود که ابزاری برای رهگیری موشک های کینژال روسی ندارد. یوری ایهنات سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفته است: «آن ها می گفتند که پاتریوت یک سلاح آمریکایی قدیمی است و سلاح های روسی در جهان بهترین هستند. خب، تایید شده که این سیستم به شکل موثری در مقابله با حتی یک موشک فوق هایپرسونیک نیز کارآمد بوده است. ما سلاح هایی در برابر بالستیک ها دارم. هیچ کس نمی دانست که پاتریوت می تواند علیه موشک های بالستیک کارآمد باشد. خب اما می تواند. خیلی خوب است که ما چنین سلاحی داریم. شوربختانه تعداد زیادی از آن در دستمان نیست».

او مدعی شد که رهگیری موفق موشک کینژال «یک سیلی به صورت روسیه» بوده است. اوکراین اولین سری از سیستم های دفاعی پاتریوت را در اواخر آوریل دریافت کرد اما مشخص نیست که چه تعداد از این سیستم ضد هوایی در اختیار این کشور قرار گرفته و این سیستم ها در چه منطقه ای به کار گرفته شده اند. با این وجود گفته می شود که سیستم های پاتریوت توسط ایالات متحده، آلمان و هلند در اختیار اوکراین قرار گرفته اند. رسانه های روسی ساقط کردن موشک هایپرسونیک کینژال توسط اوکراین را رد کرده و این ادعاها را بی اساس خوانده اند.

ساقط شدن اولین موشک هایپرسونیک کینژال روسیه توسط پاتریوت

 

آلمان و ایالات متحده تایید کرده اند که هر کدام دستکم یک آتشبار پاتریوت را به اوکراین اهدا کرده اند و هلند نیز گفته است که دو لانچر پاتریوت در اختیار این کشور قرار داده است. هر آتشبار پاتریوت برای استفاده و تعمیر و نگهداری به حدود ۹۰ خدمه نیاز دارد و نیروهای اوکراینی آموزش های جامع و سریعی در مورد کار با این سیستم دریافت کرده اند. سیستم پاتریوت یکی از حیاتی ترین سیستم های درخواستی اوکراین برای مقابله با حملات روسیه بود و مقامات اوکراینی بارها از ایالات متحده و دیگر کشورهای دارنده این سیستم موشکی ضد هوایی خواسته بودند که برای مقابله با حملات هوایی روسیه، این سیستم در اختیارشان قرار گیرد.

موشک پاتریوت اولین بار در دهه ۱۹۸۰ در اختیار ارتش ایالات محده قرار گرفت. قیمت این سیستم حدود ۴ میلیون دلار به ازای هر موشک است و هزینه هر لانچر نیز ۱۰ میلیون دلار اعلام شده است. با چنین هزینه سنگینی، به نظر می رسد که اوکراینی ها از این سیستم تنها برای مقابله با هواپیماها و موشک های هایپرسونیک روسی استفاده خواهند کرد.