سودان کشوری غنی از لحاظ معادن طلا به پایتخت کودتای آفریقا مشهور است. این کشور که روزگاری خانه پادشاهی های باستانی فرعون های اهرام ساز بوده است، یک کشور وسیع بیابانی است که اکنون پانزدهمین تولید کننده طلا در کشور و یکی از صادر کنندگان اصلی غذا و نفت در قاره آفریقاست. اما در ۶ کودتای نظامی، ۱۱ تلاش برای کودتا، دو جنگ داخلی، تفکیک کشور به دو منطقه شمالی و جنوبی و همچنین نسل کشی دارفور در این کشور بدنبال استقلال سودان از بریتانیا در سال ۱۹۵۶، بیش از ۲.۵ میلیون نفر جانشان را از دست داده اند.

 
معرفی دو طرف درگیری ها در سودان و متحدانشان

 

معرفی دو طرف درگیری ها در سودان و متحدانشان
ژنرال عبدالفتاح برهان فرمانده ارتش سودان

 

 

در ۶۸ سال گذشته، سودان تنها ۱۲ سال رنگ آرامش به خود دیده است. سودان که مساحتش از مجموع مساحت بریتانیا، فرانسه، آلمان و اوکراین بیشتر است، تنها ۴۵ میلیون نفر جمعیت دارد. در هفته های اخیر درگیری های مرگباری بین نیروهای ارتش سودان موسوم به SAF و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع موسوم به RSF در گرفته است، پس از آنکه طرح هایی برای ادغام این نیروها معرفی شد. در هنگام نوشتن این مطلب، در این درگیری ها بیش از ۴۰۰ نفر کشته، هزاران نفر زخمی و دستکم ۲۰,۰۰۰ نفر به خارج از کشور فرار کرده اند. نبردها در پایتخت، خارطوم، و منطقه شرقی دارفور متمرکز است.

معرفی دو طرف درگیری ها در سودان و متحدانشان
ژنرال حمد حمدان دقلو ملقب به حمدتی فرمانده نیروهای شبه نظامی واکنش سریع سودان

 

 

یک طرف این درگیری نیروهای ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان هستند که یک ارتشی کهنه کار است و در سال ۲۰۲۱ با کودتای نظامی به قدرت رسید. در سوی دیگر این درگیری، یک جنگ سالار به نام ژنرال محمد حمدان دقلو قرار دارد که بیشتر با نام حمدتی شناخته شده و نیروهای شبه نظامی قبیله ای موسوم به جنجاوید او که عمدتاً اهل منطقه دارفور در غرب سودان هستند، نقش مهمی در سرکوب کردن خیزش های دارفور پس از سال ۲۰۰۳ داشته اند. این نیروها در سال ۲۰۱۹ به تلاش برای ساقط کردن دیکتاتور سابق سودان، عمر البشیر پیوستند که بعد از ماه ها اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه رسید.

معرفی دو طرف درگیری ها در سودان و متحدانشان

 

علت درگیری ها این است که حمدتی از اینکه معاون ژنرال برهان باشد رضایت ندارد. برنامه ها برای تلفیق نیروهای او در نیروهای ارتش سودان باعث می شود که کنترل او بر معادن طلا و مزارع سودان کاهش یابد. در این میان مصر از ژنرال برهان حمایت می کند و دولت های ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز روی همکاری او برای تخلیه شهروندان خود حساب باز کرده اند.

معرفی دو طرف درگیری ها در سودان و متحدانشان

 

در طرف دیگر، عربستان سعودی، امارات و خلیفه حفتر جنگ سالار لیبیایی که حمایت روسیه را نیز دارد، از نیروهای واکنش سریع ژنرال حمدتی حمایت می کنند. نیروهای واگنر روسیه که در کشورهای همسایه در آفریقای مرکزی فعالیت دارند ارتباطات نزدیکی با حمدتی دارند.