شرکت لاکهید مارتین علیرغم اینکه یک شرکت آمریکایی است، یک محبوبیت جهانی نیز دارد. این کمپانی هواپیمایی در زمینه های دفاعی، هوافضا، امنیت و حتی فناوری های پیشرفته نیز فعالیت می کند.

به لطف تعداد زیادی از کارکنان این شرکت و همچنین فعالیت گسترده آن ها، این شرکت یکی از بزرگترین کمپانی ها در صنایع هوانوردی بوده و بزرگترین پیمانکار دفاعی جهان محسوب می شود. از دسامبر 2017، این شرکت هواپیمایی تقریباً 100،00 کارمند را در سراسر جهان استخدام کرده است.

مدیرعامل فعلی شرکت هواپیمایی لاکهید مارتین، ماریلین هیوسون است. او در سال 2015 به عنوان بیستمین زن قدرتمند در جهان توسط مجله فوربس انتخاب شد. او در سال 2013 مدیرعامل لاکهید مارتین شد و از آن زمان، فروش در بازار آن ها دو برابر شده است.

اما ارزش این شرکت چقدر تخمین زده شده است؟ در سال 2018، Lockheed Martin  درآمد 53.76 میلیارد دلاری، با دارایی کل 44.87 میلیارد دلار را کسب کرد. در آن سال 7.33 میلیارد دلار هزینه عملیاتی برای آنها تخمین زده شد.

این کمپانی هواپیمایی در حال حاضر در Bethesda شمالی در مریلند در نزدیکی واشنگتن دی سی قرار دارد و مقر اصلی آن لاکهید مارتین است.

  • تاریخچه شرکت هواپیمایی Lockheed Martin

این شرکت به لطف ادغام مارتین ماریتا و شرکت لاکهید در سال 1995 تشکیل شد. در سال 1996،Loral Federal  نیز به این ادغام پیوست. هر چند صحبت ها برای ادغام این شرکت ها از سال 1994 آغاز شد اما درک سودمند بودن آن کمی طول کشید. به همین جهت این اتفاق سرانجام در سال 1996 رخ داد.

ادغام موفقیت آمیز این شرکت ها باعث شد تا آن ها مزایا و کمک هزینه های زیادی (میلیارد ها دلار) را از دولت جهت تولید محصولات جدید دریافت کنند.

هر دو شرکت هواپیمایی که ادغام شدند چندین محصول را به سبد سهام کمپانی وارد کردند. به دست آوردن تجهیزات الکترونیکی دفاعی و ادغام سیستم از شرکت لورال به شرکت کمک کرد تا جایگاه قویتری در صنعت بدست آورد.

در حالی که لاکهید مارتین برای ادغام با کمپانی هواپیمایی نورثروپ گرومن، به ارزش 8.3 میلیارد دلار آماده بود، نگرانی های دولت باعث شد آنها این طرح را کنار بگذارند.

 

  • عصر مدرن

در طی سال 2010، لاکهید مارتین اقدام به خرید چندین شرکت کرد که این کار باعث تقویت قدرت و موقعیت آن ها در صنعت هوانوردی شد.

آنها Beontra AG را در سال 2014 خریداری کردند و ابزارهای پیش بینی و برنامه ریزی را در اختیار آنها قرار دادند. در سال 2015 این کمپانی هواپیمایی برنامه خود را برای خرید هواپیماهای Sikorsky Aircraft اعلام کرد که هزینه نهایی آن 9 میلیارد دلار بود.

شرکت هواپیمایی لاکهید مارتین در سال 2017 معاملات تجاری را نیز با عربستان سعودی امضا کرد و در سال 2018 قراردادهایی با ناسا به آن ها پیشنهاد شد. تمامی این قراردادها باعث شد تا امکان فراهم کردن و ارائه بارهای فناوری و علمی به ماه برای این شرکت هواپیمایی به وجود آید.

سرانجام، در 11 آوریل 2019، آنها یک ماهواره Arabsat-6A را پرتاب کردند. این یکی از پیشرفته ترین ماهواره های ارتباطی است که لاکهید مارتین تاکنون ساخته است.

 

  • رویدادهای قابل توجه

در سال 2008، این شرکت بیش از هر شرکت دیگری در طول تاریخ توانست مبلغ 36 میلیارد دلار از قراردادهای دولتی دریافت کند. آنها برای بیش از 24 آژانس کار می کنند و در پردازش اطلاعات و نظارت بر چندین آژانس نقش دارند.

در سال 2013 درآمد زیادی از فروش نظامی این شرکت هواپیمایی حاصل شد. در حقیقت، لاکهید مارتین 78٪ از درآمد خود را از این طریق بدست آورد. آنها تقریباً 10٪ از کل وجوهی را که در این مدت توسط پنتاگون پرداخت شده بود، دریافت کردند.

یک مشکل بزرگ که گریبانگیر لاکهید مارتین شد، تهیه یک نرم افزار برای ناسا با مقیاس اندازه گیری نادرست بود. استفاده از واحدهای آمریکایی به جای اندازه گیری های متریک منجر به از دست رفتن Orbiter با هزینه نهایی 125 میلیون دلار شد. هزینه ساخت این فضاپیما 193.1 میلیون دلار تخمین زده شده است.

 

  • تصادفات مربوط به شرکت Lockheed Martin

یکی از دردسر ساز ترین هواپیماهایی که لاکهید مارتین تولید کرده F-35 است. این هواپیما در سال 2018 برای بازرسی برای مشخص شدن دلیل دشواری جنگنده ها زمین گیر شد. سقوط این مدل هواپیما در 28 سپتامبر در سال 2018 منجر به این شد تا آزمایشاتی برای تعیین مشکلات این هواپیما انجام شود.

Lockheed Constellation نیز دچار چندین حادثه شده است که انتظار می رود دلیل این اتفاق استفاده بیش از حد و طولانی مدت از این هواپیماها بوده است. تصادفاتی که اکثرا تلفات جانی به همراه نداشته، هر چند در مواردی تعدادی جان خود را نیز از دست داده اند.

به عنوان مثال، در 16 مارس 1970 یکی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی لاکهید مارتین دچار سانحه شد که دراین حادثه 28 سرنشین هواپیما جان باختند.

  • هواپیماهای لاکهید مارتین کجا ساخته شده اند؟

در سال 2010، کمپانی هواپیمایی لاکهید مارتین کارخانه خود در ایگان، مینه سوتا تعطیل کرد. هر چند آن ها هنوز هم در سایر ایالت های آمریکا مانند ماناساس، ایالت واشنگتن، سن دیگو، کالیفرنیا، نیویورک و همچنین مکان های دیگر در سراسر جهان در حال فعالیت هستند.

از هواپیماهای تولیدی این شرکت می توان به انواع جت های جنگنده، جامبو جت های مسافربری، جت های مسافربری با سایز متوسط، هواپیماهای تجاری متوسط، هواپیماهای حمل و نقل نظامی، جت های نظامی توربوپراپ و همچنین هواپیماهای مسافربری توربوپراپ اشاره کرد.

 

  • لاکهید مارتین چه چیز دیگری تولید می کند؟

شرکت هواپیمایی لاکهید مارتین در تولید طیف گسترده ای از محصولات هوایی فعالیت دارد. آنها نه تنها هواپیما، بلکه عملیات پرواز برای دفاع، سیستم ها gyrocam ، تونل های بادی با سرعت بالا، سیستم های اطلاعاتی و موارد دیگر را تولید می کنند.

بی شک کمپانی هواپیمایی Lockheed Martin یکی از بهترین و پرکاربرد ترین شرکت های هواپیمایی در ایالات متحده آمریکا و سراسر جهان است که همچنان با قدرت به تولید انواع هواپیمای نظامی و غیر نظامی و سایر محصولات مورد نیاز در صنعت هوانوردی ادامه می دهد.

این شرکت با ساخت انواع مختلف هواپیمای با کیفیت توانسته است در رقابت سخت میان کمپانی های هواپیمایی چه در آمریکا و چه در سایر نقاط جهان باقی بماند و به کار خود ادامه دهد.