سال ۹۹ سال بسیار پرباری برای صنعت دفاعی کشور بوده است؛ یکی از عرصه‌هایی که در سال ۹۹ نتیجه ۴۲ سال تلاش، خودباوری و اعتماد به دانش تخصصی در آن نمود عینی پیدا کرد، عرصه هوایی و ساخت «کمان ۲۲» اولین پهپاد پهن‌پیکر رزمی کشور بود. این پهپاد، بسیار پیشرفته و در کلاس روز جهان است و موجب تعجب همگان از این پیشرفت شد.

عرصه هوایی در سال ۹۹، در کنار رونمایی «کمان ۲۲» بعنوان اولین پهپاد پهن‌پیکر رزمی کشور، دستاوردهای دیگری مانند پهپاد کمان ۱۲، پهپاد «خودکار» اولین پهپاد پهن پیکر ایرانی، پهپاد «سایه» و سامانه‌های آتش نشانی پیشرفته به دست آمد که این عرصه را به یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های توسعه کشور تبدیل کرده است.

در ادامه مروری هرچند کوتاه به این دستاوردها داریم:

پهپاد «کمان ۲۲» با برد ۳۰۰۰ کیلومتر

پهپاد «کمان ۲۲» اولین پهپاد پهن پیکر رزمی کشور است، این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی است و بر اساس مطالبات عملیاتی نیروی هوایی طراحی شده و در مراحل پایانی تولید قرار دارد.

پهپاد کمان ۲۲ اولین پهپاد پهن پیکر رزمی کشور است و قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بسیار بالا و بیشتر از ۲۴ ساعت و برد ۳۰۰۰ کیلومتر را دارد که توانایی شناسایی، مراقبت و جمع آوری اطلاعات و عکس‌برداری از اهداف دوردست را دارد و با حمل انواع مهمات هوشمند توان رزمی بالایی به این نیرو خواهد بخشید.

«سامانه تکن بومی فانوس»

سامانه تکن بومی فانوس یک سامانه کمک ناوبری در مواقع اضطرار و نامساعد بودن شرایط جوی است که امکان تشخیص باند برای خلبان را فراهم می‌کند.

الحاق سه فروند هواپیمای جت جنگنده پیشرفته کوثر

الحاق سه فروند هواپیمای جت جنگنده پیشرفته کوثر در صنایع هوایی وزارت دفاع در اصفهان یکی دیگر از اتفاقات خوب رخ داده در سال ۹۹ در نیروی هوایی ارتش بود که توان رزمی و آموزشی نیروی هوایی را اتقا داد.

تحویل جنگنده‌های جدید کوثر به ارتش

اورهال هواپیمای سی - ۱۳۰

درسال ۹۹ به همت متخصصین و کارشناسان پایگاه هوایی شهید دوران یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ که به مدت ۴ سال زمین گیر شده بود، پس از صرف حدود ۲۵ هزار نفرساعت بازآماد شد و به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوست.

یک فروند هواپیمای سی - ۱۳۰ اورهال شد

تحویل‌دهی انواع هواپیماهای نظامی و بالگرد به نیروهای مسلح

الحاق و تحویل دهی ۹فروند هواپیمای نظامی، ۱۰ فروند بالگرد و ده‌ها موتور بازآماد شده در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع یکی دیگر از اقدامات قابل توجه وزارت دفاع برای افزایش توان رزمی و عملیاتی نیروهای مسلح بود که در اسفند ماه انجام شد.

تحویل‌دهی انواع هواپیماهای نظامی و بالگرد به نیروهای مسلح

بازآماد جنگنده میراژ

بازآماد (اورهال) جنگنده و بالگرد و هواپیماهای ترابری در شرایطی که کشور ما سال‌هاست در تحریم به سر می‌برد از جمله توانمندی‌هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده و خوشبختانه در این سال‌ها به بهترین شکل ممکن تجهیزات و هواپیماها بازآماده شده و توان رزم کشور نیز حفظ و ارتقا پیدا کرده است.

به همت متخصصان و کارشناسان پایگاه شهید حبیبی زهام مشهد، یک فروند جنگنده میراژ بازآماد شد و به ناوگان هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازگشت.

این هواپیما یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای حال حاضر نیروی هوایی ارتش است که از لحاظ فناوری در نسل چهارم قرار گرفته و رادار این پرنده دارای قابلیت‌های فراوانی نظیر رهگیری و شناسایی اهداف زمینی، هوایی و همچنین شناسایی اهداف دریایی است.

یک فروند جنگنده میراژ بازآماد شد

این هواپیما با صرف حدود ۲۰ هزار نفر ساعت کار مفید و پس از انجام یک پروسه پیچیده فنی بازآماد شده و در رده عملیاتی نیروی هوایی ارتش قرار گرفت.

کلیه سامانه‌های اویونیک، پیشرانه و نیودرالیک این هواپیما به دست توانای کارکنان بخش بازآماد (اورهال) پایگاه شهید حبیبی زهام، تعمیر و بصورت صددرصد عملیاتی شده است.

بازآماد سازی جنگنده «سوخو ۲۴»

در سال ۹۹ همچنین به همت کارشناسان پایگاه هوایی شهید دوران شیراز یک فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو ۲۴ بازآماد (اورهال) شد و به ناوگان هوایی ارتش بازگشت.

کارشناسان و کارکنان فنی گردان اورهال پایگاه هوایی شهید دوران با صرف بیش از ۳۵ هزار نفر ساعت کار و تلاش مستمر، جنگنده بمب‌افکن راهبردی سوخت ۲۴ را پس از سال‌ها زمین‌گیری بازآماد کردند و در اختیار واحدهای عملیاتی قرار دادند. این هواپیما پس از انجام پرواز و تست نهایی به ناوگان عملیاتی نیروی هوایی ارتش پیوست.

یک فروند جنگنده «سوخو ۲۴»بازآماد شد

تحویل ۱۰ فروند بالگرد بازآماد شده به نیروهای مسلح

تحویل ۱۰ فروند بالگرد نوسازی و بازآماد شده در مجموعه شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران یکی دیگر از اتفاقات خوب در عرصه هوایی در سال ۹۹ است.

این بالگردها از نوع بالگردهای شنوک (CH)، SH، ۲۱۴، ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۱۲ و میل شرقی ۱۷۱ بود که نشان می‌دهد ایران به لحاظ تنوع بالگردی در دنیا جزو اولین‌ها است زیرا انواع مختلفی از بالگردهای شرقی و غربی را در اختیار دارد که دارای تکنولوژی‌های منحصر به فرد خود هستند.

افزایش عمر پروازی بالگرد میل ۱۷۱ متعلق به نیروی انتظامی از ۱۵۰۰ ساعت به ۲۰۰۰ ساعت را از دیگر اقدامات اساسی در حوزه نوسازی این بالگرد هاست، Light overhaul این بالگرد در کمتر از مدت زمان یک ماه انجام شده است که این مهم از حیث زمان انجام بازآماد سازی رکوردی کم نظیر به حساب می‌آید.

اورهال ۸ فروند بالگرد ۲۱۴ و کبرا در هوانیروز ارتش

در سال ۹۹ در کنار اقدامات وزارت دفاع برای بازآماده سازی تجهیزات دفاعی و تحویل آن به نیروهای مسلح کشورمان، متخصصان هوانیروز ارتش، نیز هشت فروند بالگرد بل ۲۱۴ و کبرای تهاجمی، را اورهال و به ناوگان عملیاتی این یگان تحویل دادند.

اورهال ۸ فروند بالگرد ۲۱۴ و کبرا در هوانیروز ارتش

الحاق بالگردهای سوخت‌رسان و آتش‌نشان به پایگاه چهارم هوانیروز

یکی دیگر از دستاوردهای متخصصان هوایی نیروهای مسلح در سال ۹۹، الحاق بالگردهای سوخت‌رسان و آتش‌نشان به پایگاه چهارم هوانیروز در اصفهان بود.

الحاق بالگردهای سوخت‌رسان و آتش‌نشان به پایگاه چهارم هوانیروز

تمامی اقدامات برای بازآماد پرنده‌های ملحق شده به ناوگان پروازی و نیز بالگردهای مجهز شده به سامانه‌های سوخت‌رسان و آتش‌نشان به وسیله متخصصان جوان هوانیروز و با استفاده از دانش درون سازمانی و همکاری گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شد.