هواپیماها و نیروهای هوایی، نقشی تعیین کننده در نبردها و محافظت از یک کشور ایفا می کنند. آمریکا، روسیه و فرانسه، کشورهایی هستند که حرف هایی برای گفتن دارند. در همین راستا، می توان نیروی هوایی آمریکا را یکی از یگان های برتر دنیا نامید. ۳۹ هواپیمای متمایز و تنوع زیاد برای هر بدنه، باعث می شود که نیروی هوایی آمریکا با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نباشد. هر بدنه برای این طراحی شده که بتواند در ماموریت محول شده موفق عمل کند. خلبان ها نیز با هواپیماهای جنگی آشنایی خوبی دارند.
ما در این مقاله تصمیم گرفتیم این جت های جنگی را مورد بررسی قرار دهیم و ماموریت هر یک از آن ها را ارزیابی نماییم. شما می توانید با مشاهده تصاویر زیر و خواندن توضیحات آن ها، اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید. از شما دعوت می کنیم تا پایان همراه ما باشید.
تاندربولت ۲ «A-10»
تصویر بالا، کاپیتان «ریچارد اولسُن» را نشان می دهد که بعد از انجام ماموریتش از هواپیما پیاده می شود. ماموریت جنگنده «A-10» انجام حمایت های نزدیک هوایی در ارتفاع کم و سرعت پایین است. این جنگنده قدرت مقاومت بالایی دارد و می تواند در مناطق نزدیک به خط مقدم، پرواز نموده و یا فرود بیاید.
«AC-130»
این جت در دو نوع «Spooky» و «استینگر» موجود است. هر دو نوع، نسخه های تغییر یافته بدنه هواپیمای «C-130» هستند و می توانند در ماموریت های حمایت نزدیک هوایی، اسکورت و دفاع نقطه ای مورد استفاده قرار بگیرند.
لَنسِر «B-1B»
این جنگنده، ستون فقرات بمب افکن های نیروی هوایی محسوب می شود. ظرفیت ترابری آن بسیار بالاست و علاوه بر توانایی انجام ماموریت های مختلف، می تواند مقدار زیادی سلاح های دقیق و غیر دقیق را جا به جا کند.
اسپریت «B-2»
تصویری از این هواپیما را مشاهده می کنید. این جنگنده، جتی رادار گریز است که می تواند هم مهمات هسته ای و هم غیر هسته ای را حمل کند.
اِستِراتوفورترِس «B-52»
بمب افکنی سنگین که قادر است ماموریت های مختلفی را به سر انجام برساند. این جنگنده می تواند پشتیبانی نزدیک هوایی، حمله های راهبردی، نظارت و عملیات ضد هوایی و دریایی را انجام دهد.
هرکولِس «C-130»
این هواپیما بیشتر برای انجام ماموریت های حمل و نقل هوایی و جا به جایی تجهیزات به کار گرفته می شود. «C-130» می تواند در زمین های خشن فرود آید و بارهای بزرگ را جا به جا کند. می توان بدنه آن را به هواپیماهای مختلفی مانند «AC-130U» و «WC-130» تغییر داد.
گلوب مَستر «III «C-17
این هواپیما، جدیدترین وسیله باربر در نیروی هوایی است. هواپیمای مذکور می تواند بارها و افراد را جا به جا نموده، مواد را با چتر نجات به پایین بیاندازد و مجروحان را جا به جا کند.
«C-20»
این هواپیما در دو نوع «C-20B» و «C-20H» موجود است و در واقع نسخه تغییر یافته هواپیمای غیر نظامی گلف استریم به شمار می رود. از این وسیله بیشتر برای جا به جایی مقامات رسمی بلند پایه دولت و وزارت دفاع استفاده می شود.
«C-21»
این هواپیما که نسخه نظامی جت تجاری «۳۵A» است، برای حمل و نقل های هوایی و جا به جایی مسافران به کار گرفته می شود. خارج کردن مجروحین جنگی نیز از دیگر قابلیت های آن به شمار می رود.
«C-32»
نسخه نظامی بوئینگ «۷۵۷-۲G4» برای حمل معاون رئیس جمهور کاربرد دارد، اما بانوی اول، اعضای کابینه و اعضای کنگره نیز می توانند از آن استفاده کنند.
«C-37A»
از این وسیله برای جا به جایی مقامات رسمی و اعضای وزارت دفاع استفاده می شود.
«C-40B/C»
این هواپیما نیز برای حمل و نقل ساخته شده و فرماندهان نظامی، اعضای کابینه و اعضای کنگره را جا به جا می کند.
«C-5»
این هواپیما در دو نوع «C-5A/B/C Galaxy» و «C-5M Super Galaxy» ساخته شده. وسیله مورد نظر ما بزرگترین هواپیمای حمل و نقل در نیروی هوایی است و می تواند یک واحد نظامی آماده مبارزه را به هر جای دنیا ببرد. رساندن تجهیزات و منابع برای واحد نیز از دیگر وظایف آن به شمار می رود.
اوسپری «CV-22»
این وسیله با توانایی های نفوذ و خروج خود، می تواند برای کمک به نیروهای عملیات ویژه مورد استفاده قرار بگیرد و ماموریت های عرضه مجدد را نیز انجام دهد.
سنتری «E-3»
«E-3» یک هواپیمای هشدار هوابرد و سامانه کنترل است که با نام «AWACS» شناخته می شود. این وسیله می تواند اطلاعات جاسوسی از یک منطقه تهیه کند و آن ها را به مرکز عملیات هوایی مشترک بفرستد.
«E-4B»
این وسیله، مرکز عملیات هوابرد ملی است که در مواقع اظطراری، به عنوان مرکز کنترل و فرماندهی رئیس جمهور، وزیر دفاع و رؤسای ستاد عمل می کند.
«E-8C Joint Stars»
سیستم رادار مشترک مدار بسته برای حمله به هدف، هواپیمایی نظارتی، فرماندهی، مدیریتی و شناسایی است. قرار است به زودی از آن ها در افغانستان استفاده شود.
«E-9A»
این هواپیما وظایف نظارتی بر روی خلیج مکزیک دارد و امن بودن منطقه را برای آزمایش سلاح ها کنترل می کند.
«EC-130»
«EC-130H Compass Call» و «EC-130J Commando Solo» نمونه های موجود از این وسیله هستند. هر دو مدل، نسخه تغییر یافته بدنه «C-130» به شمار می روند. این هواپیما با استفاده از سیستم های جنگی، فرماندهی، کنترل و ارتباطات دشمن را به هم می ریزد. پخش ابزارهای ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون نیز از دیگر کاربردهای آن است.
«F-15»
این جنگنده نیز در دو نوع «F-15 Eagle» و «F-15E Strike Eagle» ساخته شده. اف ۱۵ جنگنده ای بسیار قابل اطمینان است که برای کسب برتری هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع جدیدتر آن نیز می تواند ماموریت ها هوا به زمین را انجام دهد.
فالکون جنگنده «F-16»
اف ۱۶ هواپیمایی چند منظوره است که می تواند نبردهای هوا به هوا و و هوا به زمین را انجام دهد. این جنگنده بسیار جمع و جور و قابل اتکاست.
رپتور «F-22»
F-22 جدیدترین هواپیمای جنگی نیروی هوایی به شمار می رود. این جنگنده نسل پنجم، رادار گریز بودن، قدرت مانور، توانایی خارق العاده و ارتباطات هوایی را با یکدیگر ترکیب نموده و می تواند برتری هوایی را به ارمغان بیاورد.
«HC-130»
این هواپیما، نسخه پیشرفته تر «C-130 Hercules» بوده و ماموریت آن اجرای سریع عملیات های تحت هدایت فرماندهی است. وسیله مذکور می تواند سوخت رسانی هوایی هلیکوپترها، رساندن منابع با چتر نجات و دیگر عملیات هوایی را انجام دهد.
پِیو هاگ «HH-60G»
این وسیله برای عملیات بازیابی پرسنل در خاک دشمن مورد استفاده قرار می گیرد. انجام عملیات حفاظت و نجات، بلایای طبیعی و رساندن کمک های انسان دوستانه به غیر نظامیان، از دیگر کاربردهای این هلیکوپتر هستند.
اِکستِندر «KC-10»
هواپیمایی که به عوان مخزن سوخت و برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. ماموریت اصلی آن سوخت رسانی است، اما می تواند کارهایی مانند پشتیبانی، تجهیزات و انتقال مصدومین را نیز انجام دهد.
«KC-135 Stratotanker»
این هواپیما، ستون اصلی ارتش ایالات متحده برای سوخت رسانی هوایی است. وسیله مذکور، این کار را برای نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران و کشورهای متحد انجام می دهد. انجام ماموریت های پزشکی نیز از دیگر کاربردهای آن است.
«MC-12W»
این هواپیما، وسیله ای هوشمند است که ماموریت های نظارتی و شناسایی را انجام می دهد.
«MC-130»
این هواپیما که در دو نوع «MC-130H Combat Talon II» و «MC-130J Commando II» وجود دارد، حمایت، تامین دوباره منابع، سوخت رسانی، نفوذ و خروج را برای نیروهای عملیات ویژه انجام می دهد. عملیات روانی مانند انداختن کاغذ و بروشور در سرزمین های دشمن نیز از عهده آن بر می آید.
«OC-135B Open Skies»
این هواپیما پروازهای غیر نظامی انجام می دهد و از پایبند بودن کشورها به پیمان هایی که امضا کرده اند، اطمینان حاصل می کند.
«RC-135»
این هواپیماها به خاطر ماموریت های جهانی برای شناسایی، کمتر سر جای خود دیده می شوند. آر سی ۱۳۵ اطلاعات اهداف بالستیک را جمع آوری نموده و به ستاد مشترک ارتش گزارش می دهد. وسیله مذکور می تواند اطلاعات در لحظه را برای ستاد فراهم کند و اطلاعات شناسایی الکترونیکی را برای رئیس جمهور، وزیر دفاع و دیگر رهبران نظامی ارسال نماید.
«T-1A Jayhawk»
این هواپیما برای انجام تمرینات خلبانانی که قصد دارند بعدها در هواپیماهای سوخت رسانی و حمل و نقل فعالیت کنند، مورد استفاده قرار می گیرد.
تالون «T-38»
این وسیله برای تمرینات در ارتفاع بالا و سرعت ماورای صوت به کار گرفته می شود. خلبانان «F-15E»، «B-1B» و «A-10» توسط آن آموزش می بینند.
تِکسان «II «T-6A
این هواپیما نیز وسیله ای تمرینی است که خلبانان نیروی هوایی و نیروی دریایی، مهارت های کلی را توسط آن می آموزند.
«U-28A»
نظارت و شناسایی برای نیروهای عملیات ویژه، از جمله موارد استفاده «U-28A» هستند.
«U-2S/TU-2S»
این هواپیما، در ارتفاع بالا پرواز می کند و می تواند تحت هر شرایطی، عملیات نظارت و شناسایی را انجام دهد. تهیه عکس هایی با جزئیات زیاد و سیگنال های جاسوسی، از دیگر قابلیت های آن هستند.
«UH-1N Huey»
هلیکوپتری که برای انجام ماموریت های متعدد حمایتی به کار گرفته می شود. جا به جایی های هوایی امنیتی و فوری، نظارت بر سلاح های اتمی خارج از پایگاه، کمک رسانی به آسیب دیدگان و عملیات جستجو و نجات، از جمله کارهایی هستند که این وسیله می تواند انجام دهد.
بوئینگ «VC-25»
تنها وظیفه این هواپیما، جا به جایی و حمل و نقل رئیس جمهور است.
هرکولِس «WC-130»
این وسیله، برای شناسایی آب و هوا کاربرد دارد. هواپیمای مذکور، با پرواز در طوفان ها، گردبادها و بادهای زمستانی، درباره الگوهای هوا اطلاعات کسب می کند.
کانستَنت فونیکس «WC-135»
این وسیله در سال ۱۹۶۳ میلادی، اطلاعات جوی را جمع آوری و اندازه گیری نمود تا بدین وسیله از پیمان منع آزمایشات هسته ای حمایت کند.