سوخو-۲۵

نوع هواپیما : هواپیمای پشتیبانی نزدیک

کشور سازنده : شوروی

شرکت سازنده : سوخو

تعداد ساخته شده : 1024 فروند

 
سوخوسو-۲۵ (به روسی: Сухой Су-۲۵) یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک است که در مدل‌های تک‌سرنشینه و دوسرنشینه توسط شرکت سوخو در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.

 طرح

سوخو ۲۵ را می‌توان همتای روسی هواپیمای «آ-۱۰» ایالات متحده دانست. طراحی هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی سوخو-۲۵ از سال ۱۹۶۸ آغاز شد. اولین پیش نمونه این هواپیما با موتور بدون پس سوز تومانسکی آر.دی.۹ در ۲۲ فوریه ۱۹۷۵ به پرواز در آمد. پیش نمونه دوم با موتوری پر توانتر در سال ۱۹۷۷ پرواز کرد. در همین سال غربیها با برسی عکسهای ماهواره‌ای به وجود این هواپیمای جدید پی بردند. تولید هواپیمای سوخو -۲۵ در سال ۱۹۷۸ آغاز شد . با وقوع جنگ در افغانستان، این هواپیما در سال ۱۹۸۲ برای پشتیبانی نزدیک هوایی از قوای روس و هلی کوپترهای میل -۲۴ در رشته کوه‌ها به این کشور اعزام شد و عملاً مورد ارزیابی قرار گرفت؛ با این حال سوخو ۲۵ تازه در سال ۱۹۸۴ به مرحله آمادگی کامل رسید. این هواپیما نهایتا تا سال ۱۹۹۵ تولید شد و کار بر روی مدل جدیدتر آن آغاز شد. توسعه این هواپیما در سال ۱۹۹۷ باعث بوجود آمدن هواپیمای جدید سوخو -۳۹ شد که بسیار پیشرفته می‌باشد.

Su-25 (Frogfoot) | Strategic Bureau of Information
این هواپیمای یک نفره برای مسیرهای کوتاه ساخته شده ولی هر گاه که دست به کار شود جهنمی از آتش بپا می‌کند که نه انسان و نه تجهیزات آن می‌تواند سالم از دستش بیرون بیاید. این هواپیما که هدفهایش را بر روی زمین پیدا می‌کند با سرعت بسیار کم در مقابل اهدافش ظاهر شده و براحتی هر چه تمامتر آنها را مورد هدف قرار می‌دهد.

اتاق خلبان از ۲۴ میلی متر تیتانیوم ساخته شده که مانند زرهی مسدود کننده اتاق خلبان را نگهداری می‌کند.

اخیرا نیروی هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تعداد نامعلومی از این نوع هواپیما را خریداری نموده‌است
مشخصات

طول: ۱۵/۵۳ متر

مقدار طول باند برای پرواز : ۶۰۰ متر

مقدار طول باند برای فرود : ۶۰۰ متر

وزن : ۹۵۰۰ کیلوگرم خود هواپیما

موتور: دو موتور توربوجت تومانسکی آر-۱۹۵

حد اکثر سرعت : ۹۷۵ کیلومتر در ساعت ۰٫۸ ماخ

برد پروازی : ۲۵۰۰ کیلومتر

برد دریایی: ؟ کیلومتر

سقف پرواز : ۱۰۰۰۰ متر

رنج حمله: ۱۲۵۰ کیلومتر بدون در نظر گرفتن تانکرهای اضافی

سوخت گیری در هوا:این امکان را ندارد

سوخت داخلی: ۳۵۰۰ لیتر که با تانکرهای اضافی به ۶۰۰۰ لیتر هم می‌رسد

انواع: ۱۰ مدل
تسلیحات

یک قبضه توپ دولوله ۳۰ میلی متری با نرخ شلیک ۳۰۰۰ گلوله بر دقیقه

انواع راکت‌انداز، راکت‌های هدایت شونده، موشک‌های هوا به سطح و هوا به هوا، بمب‌های لیزری، بمبهای ضد نفر، بمب‌های خوشه‌ای، بمب‌های آتش‌زا، بمب‌های شیمیایی و ...
کشورهای دارنده این هواپیما

۱-جمهوری اسلامی ایران ۲- روسیه ۳- کره شمالی۴- بلغارستان۵- بلاروس۶- چک۷- گرجستان۸- عراق۹- قزاقستان۱۰- مقدونیه۱۱- پرو ۱۲- اسلواکی ۱۳- ترکمنستان ۱۴- اکراین ۱۵- آنگولا ۱۶- آذربایجان

 

Pin on Warbirds. Past & present.