ایده ی ساخت این هواپیما در سال 1966 توسط Frank Kollk به منظور رقابت با هواپیمای بویینگ 727 ارائه شد, وی خواهان ساخت هواپیمایی 2 موتوره با توان حمل 250 تا 300 مسافر و 2 کریدور بود. صنعت هوایی آمریکا در آن زمان دارای هواپیماهای DC-10 و L-1011 بود که هر 2 دارای 2 موتور بودند. در سپتامبر 1967 انگلیبس, فرانسه, آلمان پیمانی رسمی را امضا کردند به نام (MoU) که محتوای عهد نامه ی فوق ساخت یک جت تجاری با ظرفیت حمل 300 مسافر به نام A-300 بود. در طول پیمان فوق فرانسه و انگلیس در مورد ساخت این هواپیما دچار شک و تردید بودند و به جز این مورد مشکل بعدی هم نیاز به موتور های جدید رولز رویس به نام RB-207 بود.در دسامبر 1968 شرکای انگلیسی و فرانسوی طرح جدیدی را ارئه کردند به نام A-250 که بالطبع ظرفیت حمل 250 مسافر را دارا بود( که بعدا به A-300)! تغیر یافت.این جت به دلیل عدم نیاز به موتور های جدید از هزینه های تولید کمتری برخوردار بود, ولی برای جذب بازار آمریکا موتور های RB-207 با موتور های General Electric CF6-50 جایگزین شد.شرکت هواپیمایی ایرباس به صورت رسمی در سال 1970 کار خود را آغاز کرد و بعد از افتتاح رسمی آن اسپانیا هم به جمع شرکای ایرباس پیوست. در سال 1970 هر کدام از طرفین قرار داد معاهدات خود را به طور جدی انجام میدادند.PW4000CF6-80C2در سال 1972 ایرباس A-300 اولین پرواز خود را انجام داد و نام A-300 B2 به خود گرفت و در سال 1974 وارد خدمت شدو A-300 B4 هم 1 سال پس از اولین نمونه وارد عرصه ی پروازی گردید.در اوایل کار فروش این هواپیما از استقبال خوبی برخوردار نبود و ا یال 1979 تنها 81 فروند از این هواپیما در حال خدمت بود, و این اصلا با A-320 که تا قبل از اولین پرواز رسمی خود دارای 400 تقاضای فروش بود قابل مقایسه نبود( A-300 تا قبل از تولید رسمی دارای 15 درخواست فروش بود)!A-300 اولین هواپیمای تحویل در لحظه بود.طراحی:شرکای ایرباس برای ساخت این جت آخرین تکنولوژی های روز را به خدمت گرفتند و حتی از تجربیات ساخت کنکورد هم بهره گرفتند!در سال 1974 ایرباس تاثیر گذار ترین جت تجاری معرفی شده به عرصه ی هوانردی بود, فناوری های برتر این هواپیما شامل موارد ذیل بود::1- بال های پیشرفته ساخت دی هاویلند(BAE Systems)2-آیرودینامیک مناسب و تاثیرگذار در کنترل هواپیما3-ساخت بدنه ی سبک که مرهون استفاده از فلزی به نام Billet بود4- خلبان خودکار پیشرفته که از برخواست تا فرود آمدن, هواپیما را هدایت میکرد5-ترمز های الکترونیکی پیشرفته6- استفاده از مواد ترکیبی در ساخت هواپیما7- کاکپیت شیشه ای8- دارا بودن 2 خلبان و حذف مهندس پرواز از این فرایند (در مدل های بعدی)9-اولین هواپیمای 2 موتوره بدنه متوسطمشخصات فنی Airbus A-300-600                                                                                برد: 7500 کیلومترطول:54/10 مترفاصله ی دو نوک بال: 44/84 مترارتفاع: 16/5 مترحداکثر وزن بارگیری: 34/9 تنتعداد صندلی: 266 عدد در 2 کلاسحداکثر ظرفیت حمل سوخت: 68150 لیترموتور ها: PW 400 و CF6-80C2طول کابین: 40/70 مترعرض بدنه: 5/64 مترحد اکثر وزن تیک آف: 171/7 تنحداکثر وزن لندینگ: 140 تنتولید: 1974-2007ناوگان ایرباس های A-300 هماEP-IBAنوع موتور: GE CF6-80C2A5اولین پرواز: 1993/12/21نوع: A300-605Rوضعیت عملیاتی: فعالEP-IBBنوع موتور: GE CF6-80C2A5نوع:  A300-605Rاولین پرواز: 1994/10/18وضعیت عملیاتی: فعالEP-IBCنوع: A300-605Rموتور: GE CF6-80C2A5اولین پرواز: 1992/11/03وضعیت عملیاتی: فعالEP-IBDنوع: A300-605Rموتور: GE CF6-80C2A5وضعیت عملیاتی: فعالاولین پرواز: April 1993EP-IBGنوع: A300B4-203اولین پرواز: 1984/08/09وضعیت عملیاتی: فعالموتور: GE CF6-50C2EP-IBHنوع: A300B4-203موتور: GE CF6-50C2وضعیت عملیاتی: اورهالاولین پرواز: 1984/11/14EP-IBIنوع: A300B4-2Cموتور: GE CF6-50C2Rوضعیت عملیاتی: اورهالاولین پرواز: 1981/09/06EP-IBJنوع: A300B4-203موتور: GE  CF6-50C2اولین پرواز: 1983/05/13وضعیت عملیاتی: فعالEP-IBSنوع: A300B2K-3Cموتور: GE CF6-50C2وضعیت عملیاتی: فعالاولین پرواز: 1980/02/13EP-IBTنوع: A300B2K-3Cموتور: GE CF6-50C2وضعیت عملیاتی: فعالاولین پرواز: 1982/03/09EP-IBVنوع:A300B2K-3Cوضعیت عملیاتی: فعالموتور:GE CF6-50C2اولین پرواز:1982/02/23EP-IBZنوع:A300B2K-3Cموتور:GE CF6-50C2وضعیت عملیاتی: فعالاولین پرواز: 1982/12/13کاربران:کره-ایران-چین- فیلیپین-اندونزی-فدکس-هند-مالزی-استرالیا-...