برای اینکه پهپاد بتواند مدت بیشتری را
در هوا بماند, باید Power plant کمترین مقدار سوخت را مصرف کند. به
عبارتی مصرف سوخت باید به مینیمم مقدار ممکن برسد.
مداومت پروازی در کل با همان فرمول ساده ی مسافت طی شده مساوی با سرعت در زمان
بدست می آید که با بردن t به یک سمت برابر می شود با مسافت طی شده تقسیم
بر سرعت یا به عبارتی برد تقسیم بر سرعت که در اینجا منظور ما از سرعت
همان سرعتی است که پهپاد باید برای کمتر مصرف کردن سوخت با آن سرعت پرواز
کند.
البته برای توضیح بیشتر می توان گفت اگر طول پهپاد (Fuselage length+طول
زایده های vertical tail از نمای بالا و در کل طول از nose تا آخرین نقطه ی
پهپاد) را بر diameter وسیله ی خود تقسیم کنید و سپس آن را تقسیم بر
مصرف ویژه ی سوخت کنید و بعد از آن در ln (=لگاریتم بر مبنای e) حاصل (1
بر روی 1 منهای (وزن سوخت تقسیم بر وزن UAV)) ضرب کنید جواب نهایی برابر
خواهد بود با endurance مورد پهپاد شما.
طبق تجربه ای که در تحقیقات و فعالیت های تئوریکی در زمینه ی پهپاد داشته
ام, ممکن است در محاسبات به مداومت پروازی بسیار بالایی (20 ساعت, 60
ساعت و یا حتی 170 ساعت و ...) برسیم اما طرح عملیاتی نباشد زیرا در این
بین یک سری مولفه های ریز و پیچیده ای وجود دارند که از نظر طراح در نگاه
اول مخفی هستند.
شاید از نظر برخی از افراد این استدلال بنده نادرست بنظر بیاید که مداومت
پروازی بالا می تواند رابطه ی بسیار مستحکمی با طراحی مقطع بال و دم های
افقی و عمودی داشته باشد. به نظر بنده اگر بشود Airfoil ای را طراحی کرد
که در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا در سرعت های بسیار کم در مسافت های
بالا به حالت stall نرود, می توان پهپادی را طراحی و عملیاتی کرد که 9
شبانه روز در آسمان پرواز کند.
البته بحث های مرتبط با دبی مصرف سوخت و مصرف ویژه ی سوخت و ... موارد بدیهی ای هستند که در بحث مداومت پروازی وارد می شوند.
مداومت پروازی (Endurance) یکی از بحث های مهم در مقوله ی طراحی و
ساخت یک پهپاد است و از مهمترین مولفه های کارایی (Performance) می باشد
که باید به ماکزیمم عدد ممکن برای طراح برسد.
در جدول زیر, به پهپادهایی اشاره می کنیم
در عمل توانسته اند مداومت پروازی بالای خود را از روی کاغذ و حالت
تئوریک خارج کنند (اطلاعات کلی جدول زیر از سایت ویکیپدیای انگلیسی
برداشته شده و توسط ایروسنتر به فارسی برگردانده شده است):
زفیر (محصول کینتیک)336 ساعت 22 دقیقه19 تا 22 تیر ماه 1389کینتیک زفیر82 ساعت و 37 دقیقه7 تا 10 مرداد ماه 1387کاندر (محصول بوئینگ)58 ساعت و 11 دقیقهسال 1368کینتیک زفیر52 ساعتشهریور ماه 1386آی اِی آی هرون52 ساعتنامعلوماِی سی پروپولشن45 ساعت و 11 دقیقه14 خرداد ماه 1384اِم کیو 1 پردیتور40 ساعت و 5 دقیقهنامعلومجی اِن اِی تی 75040 ساعتسال 1371تی اِی ام 538 ساعت و 52 دقیقه21 مرداد ماه 1382ایروسوند38 ساعت و 48 دقیقه14 اردیبهشت 1385تی اِی آی آنکا24 ساعت10 دی ماه 1388
۹۱/۰۵/۰۷
۰
۰
مصطفی نداف