یک جنگنده تهاجمی است که ویژه حملات زمینی،پشتیبانی نزدیک ازنیروی زمینی و انجام ماموریت های شناسایی طراحی و ساخته شده است.
این جنگنده با سرمایهگذاری مشترک دو کشور برزیل و ایتالیا و توسط کارخانه
AMXInternational ساخته شده است که در نیروی هوایی برزیل نیز با نام جنگنده
A-1 درحال خدمت است.
AMX جنگنده ای است که توانایی انجام عملیات با سرعت مافوق صوت و درارتفاع
پایین و در طول روز و شب را دارد.و همچنین این جنگنده توانایی نشست وبرخاست
در باندهای ناهموار و نامطمئن را نیز دارا میباشد.
وجود مقدار اندک تشعشعاتمادون قرمز و همچنین کاهش سطح مقطع راداری در این
جنگنده ،امکان شناسایی و اشکارشدن ان را تا حد زیادی کاهش داده است.
سیر تکامل جنگنده
در سال 1977 نیروی هواییایتالیا درخواستی را مبنی بر نیاز به یک جنگنده
تهاجمی برای جایگزینی با جنگندههای قدیمی Fiat G.91 و F-104 Starfighter را
صادر نمود.
در سال 1981 دولت هایبرزیل و ایتالیا برای شرکت در یک پروژه مشترک به توافق
رسیده و از شرکت برزیلی Embraer برای همکاری در این پروژه دعوت به عمل
امد.
نمونه اولیه این جنگندهدر سال 1984 تولید شد که این نمونه در پنجمین پرواز
ازمایشی خود سقوط کرده وخلبانش نیز کشته شد.ولی این سقوط روند حرکتی پروژه
را متوقف ننمود و در سال 1989اولین سری از این جنگنده ها ساخته شده و به
نیروی هوایی بریل و ایتالیا تحویل دادهشدند و پس از ان نیز 200 فروند از
این جنگنده ساخته شد.
تاریخچه عملیاتی
AMX های نیروی هوایی ایتالیا در سال 1999 و در جنگ کزوو شرکت کردند ونیروی
هوایی ایتالیا در AMX های خود به جای استفادهاز بمب های غیر هدایت شونده و
یا بمب های قدیمی هدایت لیزری، از بمب های مارک 82که با کیت های هدایت
کننده اسراییلی (Opher)تطبیق داده شده بودند استفاده میکرد که به خوبی
توانسته بود بمب های سقوط ازاد راتبدیل به بمب های هدایت مادون قرمز نماید.
در سال 2005 نیروی هواییایتالیا برنامه اپگیرد کردن 55 فروند از AMX هایخود
رار اجرا نمود.مجهز نمودن انها به سیستم ناوبری خودکار(INS)،استفاده از
نمایشگرهای دیجیتالی و چند منظوره پیشرفته در کاکپیت ، و توانایی حملمهمات
ضربتی مستقیم مشترک یا JDAM (کهاین سیستم دقت بمب های سقوط ازاد را افزایش
میدهد) بخشی از این برنامه مدرن سازیبود.
در سال 2009 نیز 4 فرونداز AMX های نیروی هوایی ایتالیا در خاک افغانستان مستقر گشتند.
گونه های مختلف
AMX-T
مدل 2 سرنشینه و اموزشیاز این جنگنده است که تمامی قابلیت های تهاجمی گونه
تک سرنشین ا نیز حفظ نموده استو به خلبانان تازه کار اجازه پرواز اموزشی با
یک جت پر سرعت را نیدهد.این گونه درهر 2 نیروی هوایی برزیل و ایتالیا خدمت
میکند.
AMX-ATA
گونه 2 سرنشینه و پیشرفتهتهاجمی/اموزشی میباشد.این جنگنده چند نظوره برای
مقاصد اموزشی و تهاجمی طراحی شدهاست.این گونه از سنسور های هشداری
جدید،مجهز بودن به سیستم نمایشگر سربالا(HUD)،رادار چند حالته (multi-
mode) جدیدکه قابلیت حمل مهمات هوا به هوا و هوا به سطح را به این جنگنده
میدهد استفادهمیکند.
این گونه توانایی استفادهاز طیف وسیعی از تسلیحات را دارا میباشد که میتوان به موشک های ضد کشتی و موشکهایبرد متوسط اشاره نمود.
نیروی هوایی ونزوئلا 8فروند AMX-ATA را سفارش داد که بامخالفت امرکا این
امر تحقق نیافت زیرا در این جنگنده از تکلونوژی امریکایی نیزاستفاده شده
است.
(AMX-R (RA-1)
گونه شناسایی که فقط درنیروی هوایی برزیل خدمت میکند.
مشخصات اصلی:
خدمه : 1 نفر و در مدلهایاموزشی 2 نفر
طول : 13.23 m
طول بال : 8.87 m
ارتفاع : 4.55 m
مساحت بال : 21 m²
وزن خالی : 6,730 kg
حداکثر وزن برخاست :13,000 kg
نیرو محرکه : 1 * موتورتوربو فن Rolls-Royce Spey 807
عملکرد:
حداکثر سرعت : 1,160 km/h
سرعت بر سطح دریا : 950 km/h
برد : 3,330 km
سقف پروازی : 13,000 m
نرخ صعود : 52 m/s
نسبت وزن کل به مساحت یال: 512 kg/m²
نسبت کشش به وزن : 0.47
تسلیحات :
1 قبضه مسلسل چرخان 20میلی متری ام۶۱ والکان 6 لول (مخصوص جنگنده های نیروی هوایی ایتالیا)
1 قبضه توپ 30 میلی متری DEFA(مخصوص جنگنده های نیروی هوایی برزیل)
2 فروند موشک هوا به هوایAIM-9 Sidewinder و یا 2 موشک Mectron MAA-1 Piranha در نوک بالها
قابلیت حمل 3,800 کیلوگرمبمب در 5 جایگاه در زیر بالها و بدنه،شامل بمب های
چند مظوره،بمب های هدایتلیزری،موشکهای هوا به زمین و راکت انداز.
۹۱/۰۴/۲۱
۰
۰
مصطفی نداف