طراحی موتور GEnx
موتور Genx و Trent 1000 از شرکت رولزرویس برای استفاده در بویینگ 787 انتخاب شده اند.
این موتور جدید نسل پیشرفته موتورهای GE90 می باشد،که در آن از پره های فن
کامپوزیتی و هسته کوچک تر استفاده شده است.این موتور اولین موتوریست که در
آن تکنیک فن کامپوزیتی به کار رفته است.
هر دو نسل از این موتورهای جدید (Trent 1000 و Genx) دارای یک استاندارد
بوده و طرح ساخت موتور Genx با سرمایه ای بالغ بر چهل میلیارد دلار برای
ساخت در بیست و پنج سال آینده پیش بینی شده است.
این موتور با فناوری دمای بالا و فشار بالا نیروی محرکه لازم را تولید می
کند و همانند Trent 1000 یک موتور نیمه الکتریکی می باشد،و شروعی برای سوق
دادن موتورهای توربو فن به سمت موتورهای الکتریکی است.
موتور Genx نسل جدید موتورهای توربو فن ساخته شده توسط شرکت جنرال
الکتریک برای جایگزینی موتورهای CF6 می باشد.این موتور برای نخستین بار در
هواپیمای بویینگ 747 از سری 800 و بویینگ 787 استفاده شده است.
موتور Genx در اولین تست خود در سال 2006 توانایی تولید تراستی با اندازه 53000 تا 75000 پوند که معادل 240 تا 330 کیلونیوتن را به نمایش گذاشت.
این موتور جدید بر طبق پیش بینی های بویینگ با بیست درصد مصرف سوخت کمتر و
ایجاد صدای بسیار کمتر نسبت به تمامی موتورهای توربو فن عرضه می شود.
مدل Genx-2B67 از این موتور با توانایی تولید تراستی در حدود 65500 پوند یا معادل 296 کیلو نیوتن برای استفاده در جامبوی سری 800 در نظر گرفته شده است.همچنین بر خلاف مدل های اولیه 787 ، مدل استفاده شده در 747 دارای سیستم bleed air جدید برای فشرده سازی هوا و مصرف سوخت کمتر است،ضمن اینکه قطر این موتور نیز نسبت به موتور استفاده شده در نسل های قبلی 747 نیز کمتر است.
تست اولیه این موتور در شانزدهم ماه مارس سال 2006 انجام شد و اولین پرواز با یک موتور بر روی بویینگ 747 از سری 100 در تاریخ 22فوریه 2007 انجام گرفت.در این پرواز موتور جدید در محل موتور شماره دو 747 قرار گرفته بود.
تکنولوژی به کار رفته در موتور
به رغم اینکه این موتور نسل جدیدی از موتورهای GE90 می باشد اما دارای ابعاد جدیدی از تکنولوژی های روز از جمله وزن کمتر است.
اهم تکنولوژی های به کار رفته در این موتور به شرح زیر است
· قطر فن 111 اینچ برابر2/8 متر در بویینگ 787 و 105 اینچ برابر 2/7 متر در بویینگ 747
· تیغه فن کامپوزیتی با لبه های تیتانیوم که باعث کاهش وزن و انبساط ناشی از حرارت می شود.
· همچنین تیغه های از جنس تیتانیوم-آلمینیوم در مرحله ششم و هفتم توربین فشار پایین
· مصرف سوخت کمتر و ایجاد گازهای گلخانه ای با نسبت بسیار پایین نسبت به مدل های مشابه
· ایجاد سر و صدای کمتر
· هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کمتر نسبت به موتورهای CF6
· کارکردن با دمای کمتر که هزینه های تعمیرات را کاهش می دهد.
همچنین این موتور با نسل جدید ارتباطات و به صورت کاملا دیجیتال به سامانه
های کنترل در هواپیما متصل می گردد و کاملا دیجیتالی کنترل می شود.
ویژگی های مشترک در مدل های این موتور به شرح زیر است:
مشخصات عمومی
نوع موتور :توربو فن
قطر : 144 اینچ
طول موتور : 194 اینچ معادل 3/66 متر
جرم خشک : 12,822 پوند معادل 5816 کیلو گرم
اجزا
کمپرسور : یک فن،چهار مرحله کمپرسور فشار پایین،ده مرحله کمپرسور فشار بالا
توربین :دو مرحله فشار بالا، هفت مرحله فشار پایین
محفظه احتراق به صورت حلقوی
۹۱/۰۴/۱۸
۰
۰
مصطفی نداف