در
سال جاری میلادی، نیروی هوایی آمریکا پروژه به روز رسانی طرح توسعه 3.1
اسکادران جنگنده های F-22 Raptor را آغاز کرد. این تغییرات شامل اضافه شدن
قابلیتهای رادار SAR به رادار APG-77 نورثروپ- گرومن به اضافه قابلیت تهاجم
الکترونیک، افزایش قابلیت مکان یابی- زمین برای پیدا کردن رادارهای دشمن و
قابلیت حمل هشت بمب 113 کیلوگرمی SDB (بمبهای هوشمند مقیاس کوچک) برای
پرتاب های دوگانه برعلیه 4 هدف میباشد.
افزوده شدن قابلیت رادار SAR به
رپتور در خلال پروسه جستجوی اهداف زمینی کمک خواهد کرد. این قابلیت نسبت به
طرح توسعه 2 دارای کارایی بیشتری میباشد. در طرح توسعه2 ، دو تیر بمب 454
کیلوگرمی هدایت ماهواره ای JDAM بر علیه اهداف مستقل به کار گرفته میشد.
نیروی هوایی آمریکا در نظر ندارد تا در آینده نزدیک جزئیات بیشتری از
قابلیت تهاجم الکترونیک جدید رپتور ارائه دهد. در سال 2014، نیروی
هوایی آمریکا طرح به روز رسانی 3.2 را در قالب 3 پکیج اجرا خواهد کرد.
کلیدی ترین بخش طرح توسعه 3.2 شامل موشکهای AIM-9X ریتون و AIM-120D امرام و
قابلیت هدفگیری مستقل هشت هدف با هشت بمب SDB خواهد بود. سیستم اتوماتیک
اجتناب از برخورد با زمین و سیستم anti-jamming نیز یکپارچه سازی خواهند
شد. اما برنامه ای برای تجهیز F-22 به سیستم helmet-mounted cueing و سیستم
MADL/ دیتا-لینک پیشرفته چند منظوره جدید وجود ندارد.مقامات نیروی هوایی
آمریکا اظهار میدارند که فقدان سیستم helmet-mounted اگرچه تا حدودی
محدودیتهایی برای خلبان در بکارگیری AIM-9X بوجود میاورد اما سلاحهای جدید
همچنان باعث افزایش قابل توجه پتانسیل رپتور خواهند بود. اگرچه
فقدان دیتا-لینک جدید یک مشکل محسوب خواهد شد. سیستم چندمنظوره پیشرفته
دیتا-لینک/MADL این اجازه را به رپتور میدهد تا به مبادله اطلاعات با
Lockheed F-35 Lightning II و بمب افکن Northrop Grumman B-2
بپردازد.هنگامیکه F-22 این قابلیت را داشته باشد تا به طور سری و محرمانه
با دیگر هواپیماها ارتباط برقرار نماید فقط میتواند اطلاعات را با رپتورهای
دیگر از طریق دیتا-لینک داخلی خود و تعداد انگشت شماری از Northrop RQ-4
Global Hawkهای تجهیز شده ویژه به اشتراک بگذارد. هنگامیکه نیروی هوایی
آمریکا در حال فراگیری هماهنگ سازی F-22 با جنگنده های نسل چهارم بود، F-22
فاقد توانایی انتقال اطلاعات از طریق دیتا-لینک (Link 16 )بود و این یک
مشکل بزرگ محسوب میشد اما خلبانان با صرف زمان و جلسات هماهنگی یادگرفتند
که چگونه به این مشکل فائق آیند. نیروی هوایی آمریکا امیدوار است تا
سرانجام دیتا-لینک جدیدی را که بتواند بر این مشکل فائق آید را توسعه دهد. در
خصوص رادار APG-77، چندین الگوریتم شناسایی نبرد وجود دارد که به آن اضافه
خواهد شد. همچنین برنامه F-22 برای مقاوم سازی مواد استیلث پیشرفته از
F-35 آغاز شده است. مواد جدید باعث افزایش دوام پوشش هواپیما خواهند شد اما
تاثیری در سطح مقطع راداری آن نخواهد داشت. F-22A جنگنده کاملی نیست اما
رقیب مشابهی هم ندارد.منبع خبر : www.centralclubs.com
۹۱/۰۱/۲۲
۰
۰
مصطفی نداف