حضور سوخترسان ها در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران باعث افزایش برد
پروازی هواپیماهای جنگنده ی ایران در سال های دفاع مقدس شده است و اکنون هم
در مانورها کارایی خود را نشان می دهد.
نوشتن تعداد دقیق سوخترسان های ایران کار آسانی نیست، چون علاوه بر
هواپیماهایی که کارایی سوخترسانی دارند، جنگنده هایی هم وجود دارند که می
توانند در dash-point خود تعداد قابل توجهی pod حمل کنند و علاوه بر آن ها
در مواقع ضروری و بحرانی، ایران می تواند به سایر هواپیماهای ترابری خود
خاصیت سوخترسانی بدهد و این مسئله را قبلا اثبات کرده است.
مهمترین سوخترسان های ایران:
بوئینگ 747هواپیمای Boeing B747-100 از جمله مهمترین هواپیماهای multi-roll
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که مهمترین نقش های آن، حمل
مسافر V.I.P و ترابری و سوخترسانی هوایی می باشد.
B747-100 توانایی سوخترسانی به هر دو روش B&R و P&D
می باشد. نکته ی جالب توجه این است که بسیاری از جنگنده های ایران هم
متناسب با موقعیت مانوری و جغرافیایی ای که دارند می توانند به هر دو طریق
سوختگیری کنند.
این هواپیمای با ارزش هنوز هم در نیروی هوایی ارتش ج.ا. ایران خدمت می کند.
بوئینگ 747 در حال سوخترسانی به جنگنده های F4 Phantom II
بوئینگ 707هواپیمای Boeing B707-3J9C از پر افتخارترین مالتیرول های ایران می باشد.
این هواپیما هم همانند هم خانواده اش یعنی B747 توانایی سوخترسانی هوایی
(AAR یا IFR) به هر دو شیوه ی Boom and Receptacle و Probe and drogue را
دارد.
B707 در حال سوخترسانی به یک فروند Su 24 و یک فروند Mig 29KC-707این هواپیما هم همانند دو هواپیمای مذکر در بالا، ساخت کمپانی بوئینگ است.
KC-707 مهمترین کارایی اش سوخترسانی هوایی است و به همین منظور هم طراحی شده است.
البته سوخترسان های هوایی ایران تنها به این سه نوع هواپیما ختم نمی شوند.
همانطور که عرض شد ایران می تواند بسیاری از هواپیماهای پهن پیکر را تبدیل
به سوخترسان هوایی کند و علاوه بر هواپیماهای ارتش، هواپیماهای سپاه
پاسداران را هم باید جزو این ها حساب کرد.
به این ترتیب ج.ا. ایران هواپیمای سوخترسان به تعداد لازم را دارد.
۹۱/۰۱/۱۴
۰
۰
مصطفی نداف