زمانی که عراقی ها برای برگزاری کنفرانس سران کشورهای
غیرمتعهد در بغداد از شوق، بال در آورده بودند، یک جنگنده ایرانی در سحرگاه
سی ام تیر ماه 1361 بالهای آهنین خود را بر فراز حریم هوایی بغداد می
گشاید و پالایشگاه «الدوره» در ضلع جنوبی بغداد را نشانه می رود. تمام
بمبها روی هدف خالی می شود؛ اما هواپیما مورد اصابت موشکهای ضدهوایی قرار
می گیرد و از تعادل خارج می شود. خلبان مصمم است از این پرواز باز نگردد تا
بتواند حقوق ملت مظلوم ایران را از حلقوم زورگویان بعثی بیرون بکشد لذا به
هدفش می رسد. اوکسی نیست جز شهید سرلشکر خلبان «عباس دوران» که پیکر پاکش
بعد از سالها دوری از وطن به همراه 569 تن دیگر از لاله های خونین دفاع
مقدس، بر دوش ملت بزرگ ایران تشیع شده است.
همچنین زمانی که جنگ در سال 59 آغاز شد من در پایگاه
بندرعباس بودم و بنا به درخواست خودم به پایگاههای همدان، دزفول و بوشهر
مامور شدم. زمانی که رفتم پایگاه بوشهر، در آنجا با شهید بزرگوار «عباس
دوران» آشنا شدم و در آنجا دو تا پرواز با هم انجام دادیم که هر دوی آنها
موفقیت آمیز بود. بعد در سال 1360 به همدان مامور شدم و این همزمان بود با
مامور شدن شهیددوران به همدان، که از آنجا دیگر بیشتر وقتها با هم بودیم و
پروازهای زیادی انجام دادیم به خصوص در عملیات فتح المبین که پروازهای
ارتفاع بالا انجام می دادیم.البته اگر بخواهم از خصوصیات اخلاقی شهید
دوران بگویم یک مسئله را باید متذکر شوم و آن اینکه ایشان آدم بسیار ساکتی
بود اما بسیار با دل و جرات. بگونه ای که هر نوع ماموریتی به او محول می شد
با آگاهی به اینکه درصد کشته شدن زیاد است ولی قبول می کرد و همیشه در
اینگونه ماموریتهای خطرناک پیشقدم می شد. زمان عملیات رمضان بود که صحبت از
برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد شد و قرار بر این بود رئیس کنفرانس
صدام باشد. ایران این موضوع را قبول نمی کرد و می گفت : « به علت اینکه
عراق در جنگ است، بغداد ناامن است.» ولی سخنگویان صدام در بغداد می گفتند: «
نه !بغداد محل خوبی برای برگزاری این کنفرانس می باشد و از نظر زمینی و
هوایی امنیت کامل دارد به طوریکه در آسمان بغداد یک پرنده هم جرات پر زدن
ندارد.به همین منظور شب 29 تیر 61 دستور ماموریت به پایگاه همدان ابلاغ
شد. من همان شب « آماده شب » بودم و فردایش به اداره رفتم. حدود ساعت 11
بود که شهید دوران با من تماس گرفت و گفت : « بیا پست فرماندهی » .من
هم رفتم و بعد از 10 دقیقه شهید دوران که قرار بود با من پرواز کند به
همراه « شهید یاسینی » مسئول عملیات پایگاه و « شهید خضرایی » فرمانده
پایگاه و خلبانان اسفندیاری ، باقری ، توانگریان و خسروشاهی ، به اتفاق هم
به پست فرماندهی آمدند و در مورد چگونگی انجام عملیات صحبتهایی کردند و
نتیجه جلسه بر این شد که سه تا هواپیما تا لب مرز با هم پرواز کنند و وقتی
به لب مرز رسیدیم یکی از هواپیماها برگردد و دو تای دیگر با ارتفاع کم وارد
خاک عراق شوند.یعنی یک حالت ایذایی ایجاد گردد و رادارهای عراق نشان
بدهند هواپیماها برگشتند. صحبتهای اصلی که تمام شد، کابین های جلو و عقب
صحبتهای خصوصی را با هم انجام دادند. شهید دوران به من تاکید کرد که : «
شما بیشتر حواست به هواپیماهای دشمن باشد که به ما حمله نکنند و اگر زمانی
هواپیما دچار نقص شد و نتوانستیم به پروازمان ادامه دهیم، شما به تنهایی
اجکت کن و من به ماموریتم ادامه می دهم.» این صحبتها که تمام شد رفتیم
منزل برای استراحت . 30 تیر 1361 مصادف بود با 30 ماه رمضان و آن شب مشخص
نبود که فردا روزه است یا عید روزه با این حال آن شب بلند شدیم و سحری
خوردیم . قرار بر این بود که ماموریت ما ساعت 5 و 30 دقیقه آغاز شود آن هم
بدون تماس گرفتن با برج مراقبت و رادار، چرا که هدف این بود تا سکوت
رادیویی رعایت شود و از طرف عراقی ها شنود نکنند . ساعت 5 صبح بود که جیپی
آمد در منزل و من رفتم . همه خلبانان داخل جیپ بودند . رفتیم گردان و
از آنجا به اتاق چتر و کلاه . چتر و کلاه را برداشتیم و به سمت هواپیما
حرکت کردیم . در این هنگام احساس می کردم دیگر بر نمی گردم و اسیر می شوم
ولی صددرصد مطمئن نبودم . همینطور که می رفتم گفتم : « خدایا! اگر واقعاً
قراره برنگردم زمانی که رفتیم پای هواپیما، هواپیما یک اشکال جزیی داشته
باشه. » وقتی رسیدیم مکانیکهای هواپیما به ما خوش آمد گفتند. شهید
دوران اطراف هواپیما شروع کرد به گشت زدن و چک کردن بمبها و دستگاههای
بیرونی هواپیما و من هم رفتم داخل کابینها تا دستگاههای داخلی را چک کنم
مشغول بررسی بودیم که متوجه شدم سمت نما و حالت نمای هواپیما در حال گردش
است ، در صورتی که اینجوری نباید می بود و باید ثابت می ایستاد. مکانیکها
آمدند و گفتند : « فعلاً نمی توانیم درست کنیم . شما می توانید پرواز
نکنید.» اما عباس می گفت: « این سمت نما وحالت نما در هوای صاف و بدون ابر
اصلن کاربرد ندارد و ما در این هوا نیاز به این وسیله نداریم و می رویم سر
باند و به عنوان شماره 3 آماده پرواز می شویم . در اصل ما شماره 1 بودیم و
شماره 3 هواپیمایی بود که که قرار شد برگردد .لذا ابتدا شماره 2 بلند
شد و شماره 3 دچار نقص فنی بود و نتوانست بلند شود لذا ما بعد از شماره 2
بلند شدیم . معمولا ما در ایران به خاطر اینکه مصرف سوخت کم باشد، با
ارتفاع بالا و سرعت کم می رفتیم یعنی با ارتفاع 15000 پا و سرعت 350 مایل
به سمت بغداد حرکت کردیم. وقتی به مرز رسیدیم به خاطر اینکه رادارهای عراق
ما را نگیرند ارتفاعمان را به 10 تا 15 متری زمین رساندیم و سرعتمان را به
خاطر اینکه از برد موشکهای سام-7 (استرلا) در امان باشیم به 450 مایل
افزایش دادیم . وقتی از مرز رد شدیم در یک آن دیدم که موشک سام به طرف
هواپیمای شماره 2 پرتاب کردند.به آنها گفتم : « موشک براتون پرتاب
کردند، مواظب باشید.» ولی خب خوشبختانه موشک به سرعت هواپیما نرسید و در
300 متری هواپیما منفجر شد. بعد از مدتی از دستگاههای داخل هواپیما متوجه
شدم رادارهای عراق ما را گرفتند، لذا موضوع را به شهید دوران اطلاع دادم و
گفتم : « رادارهای عراق ما را گرفتند.» گفت : «مساله ای نیست.» هواپیمای
شماره 2 هم این موضوع را به ما اخطار کرد که شهید دوران به شوخی خطاب به
آنها گفت : « می فرمائید که من برم زیر زمین پرواز کنم!» قرار ما بر این
بود که از شرق بغداد به سمت جنوب شرق بغداد حرکت کرده و سپس به سمت
پالایشگاه « الدوره » که به شهر بغداد چسبیده برویم و در آنجا بمبها را روی
هدف تخلیه کنیم تا پس از ماموریت مستقیم به سمت ایران بیائیم و مجبور
نشویم گردشی داشته باشیم و مورد اصابت گلوله قرار گیریم .حدود 5 یا 10
مایلی بغداد بود که متوجه شدیم باید از دیوار آتشی که در اطراف شهر درست
کرده اند عبور کنیم لذا وقتی دیوار آتش را رد کردیم شهید دوران به من گفت :
«موتور راستمون نشون میده آتیش گرفته.» گفتم : «مسئله ای نیست فعلاً بریم
جلو از شهر که رد شدیم یا موتور را خاموش می کنیم یا یک کار می کنیم تا از
این مسئله جلوگیری بشه.» به پالایشگاه که رسیدیم از دور و اطراف پالایشگاه
با موشکهای سام، شروع کردند به زدن ما.من هم با یک دستگاهی که هواپیما
محهز به آن است مشغول از کار انداختن رادارهای آنها شدم تا لااقل موشک
نزنند. به بالای پالایشگاه که رسیدیم با موفقیت کامل بمبها را تخلیه کردیم و
در حال برگشت بودیم که من یک لحظه برگشتم به پالایشگاه نگاه کنم دیدم
هواپیما از دم تا پشت سر من آتش گرفت و دارد می سوزد.سریع به شهید
دوران گفتم : « هواپیما آتیش گرفته ، آماده باش بپریم.» و نگاه کردم دیدم
دستگاههای جلوی چشمم هم سیاه شده و همان زمان بود که من داشتم می رفتم
بیرون از هواپیما. همه این اتفاقات در عرض یک ثانیه رخ داد. حالا روایت بر
این است که احتمالاً آتش هواپیما به بمبهای زیر صندلی رسید و صندلی من خودش
عمل کرد و مرا از آن آتش نجات داد. من که پریدم بیرون بیهوش بودم و وقتی
بهوش آمدم تو وزارت دفاع عراق بودم و یکی داشت لبم را که پاره شده بود بخیه
می کرد. در این لحظه به خودم گفتم : «خدایا! من تو هواپیما بودم . اینجا
کجاست؟» بعد از مدتی برای امنیت من لباس پروازم را درآوردند و دشداشه به
تنم کردند و مرا به بیمارستان بردند.
از آن جا هم دوباره به وزارت دفاع آوردنم. به آنها گفتم
: «جناب دوران کو؟» گفتند: « از هواپیما نپرید و کشته شد.» من باور نکردم
چون معلوم نبود که آنها راست می گویند یا دروغ ، ولی خیلی دنبال این مسئله
بودم و می خواستم برایم روشن شود که چه اتفاقی افتاده است.
حدود 15 روز مرا در وزارت دفاع نگه داشتند آنجا خیلی
شکنجه ام کردند. بعد از آن تحویلم دادند به سازمان امنیت شان آنجا هم 45
روز بودم تا اینکه سپردنم به دژبانی تا مرا به اردوگاه اعزام کنند.
در آنجا یک سربازی بود که مقداری انگلیسی بلد بود. به
من گفت : «تو همان خلبانی نیستی که هواپیمایت را زدند؟» گفتم: «بله! چقدر
از این موضوع خبر داری؟» گفت: « بعد از اینکه پالایشگاه بمباران شد،
هواپیما در حالی که آتش گرفته بود به طرف شهر می آمد یک دفعه دیدم از داخل
آن چتری بیرون پرید و بعداز مدتی که هواپیما جلوتر رفت منفجر شد.»
بعدها که من از خلبانهای دیگر سئوال کردم که: «آیا
امکان دارد هواپیما بر اثر آتش خودش در هوا منفجر شود؟» گفتند: « نه، مگر
اینکه موشک به آن اصابت کند منفجر شود.» خلاصه مرا بردند اردوگاه. در
اردوگاه از چگونگی حادثه پرس و جو کردم آنها گفتند : « بیست دقیقه قبل از
اینکه شما به بغداد برسید آژیر خطر را زدند و زمانی هم که پالایشگاه را
مورد هدف قرار دادید فردایش عکس سانحه را روزنامه های عراق چاپ کردند و
بدین صورت بود که تکه های هواپیما نزدیک یکی از میدانهای شهر به زمین خورد و
از شهید دوران پوتین و دستکشش مشخص بود.» آنجا بود که برایم مسجل شد عباس
دوران به شهادت رسیده است.صبح ۳۱ تیرماه ،۱۳۶۱ خلبان شهید، عباس دوران،
که در تعداد پرواز جنگى در نیروى هوایى رکورد داشت و عراق، براى سرش جایزه
تعیین کرده بود، پس از بمباران پالایشگاه بغداد، هواپیما را که آتش گرفته
بود به هتل محل برگزارى اجلاس سران غیرمتعهدها مى کوبد و بدین ترتیب با
شهادت خود کارى کرد که اجلاس سران غیرمتعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد
برگزار نشد. دیگر خلبان این هواپیما، منصور کاظمیان، به دست نیروهاى عراقى
اسیر شد. دوران در نامه هاى این ماموریت، مقابل اسم پدافندهاى مختلفى که
عراق از کشورهاى اروپایى خریده بود، نوشته است: نود درصد احتمال برگشت
نیست... بازی مدافعان آسمان ایران
۹۱/۰۱/۱۴
۰
۰
مصطفی نداف