هزینه هر ساعت پرواز پرنده های نظامی ایالات متحده چقدر است؟ از ۳,۱۱۶ تا ۳۷۲,۴۹۶ دلار
 
 
 

ارتش ایالات متحده بزرگ ترین و احتمالاً قدرتمندترین ارتش جهان است اما این قدرت بدون هزینه مالی سنگین میسر نیست. بر اساس گزارش جدیدی که توسط دفتر دیحسابی دولتی (GAO) منتشر شده، هزینه پرواز ۴۷ فروند پرنده متفاوت نیروی هوایی، دریایی، تفنگداران ویژه دریایی و ارتش ایالات متحده براورد شده است. به طور کلی، هر چه یک پرنده نظامی پیچیده تر باشد هزینه به پرواز درآوردن آن بیشتر خواهد بود و سن پرنده نیز عامل دیگری است که هزینه پرواز را بالا می برد. GAO که یک آژانس دولتی غیرحزبی است اطلاعات بدست آمده را به کنگره ارائه می دهد و اخیرا گزارشی در مورد هزینه و دسترسی به پرنده های نظامی ایالات متحده منتشر کرده است.

 

هزینه هر ساعت پرواز جنگنده ها، بمب افکن ها و هلیکوپترهای ارتش آمریکا

برآورد هزینه عملیاتی که GAO آن را شامل «هزینه قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری در انبار و میدان نبرد، سرویس های قراردادی، پشتیبانی مهندسی و پرسنل» به اضافه «هزینه های دیگر» دانسته، گاهی اوقات دشوار است. آژانس ها و تحلیل گران دولتی و پیمانکاران دفاعی متفاوت اعداد و ارقام متفاوتی را بر اساس معیارهای متفاوت ارائه می کنند. اعداد اعلام شده توسط GAO از معیارهای ثابتی استفاده می کنند که باعث می شود برای مقایسه با انواع مختلف هواپیماهای نظامی در سرویس مناسب باشند. در ادامه این مطلب می خواهیم هزینه به پرواز درآوردن هر یک از پرنده های نظامی ارتش ایالات متحده به ازای هر ساعت را که در این گزارش آمده با شما در میان بگذاریم.

هزینه هر ساعت پرواز جنگنده ها، بمب افکن ها و هلیکوپترهای ارتش آمریکا

جت های جنگنده

 
  • A-10 Thunderbolt: هر ساعت ۲۲,۵۳۱ دلار
  • F-16 Fighting Falcon: هر ساعت ۲۶,۹۲۷ دلار
  • F/A-18E/F Super Hornet: هر ساعت ۳۰,۴۰۴ دلار
  • F-22 Raptor: هر ساعت ۸۵,۳۲۵ دلار
  • F-35 Joint Strike Fighter : هر ساعت ۴۱,۹۸۶ دلار

اول از همه جنگنده ها هستند و همه چیز را با ارزان ترین آن ها شروع می کنیم. جنگنده A-10 Thunderbolt که مخصوص حمله به اهداف زمینی است ارزان ترین هواپیمای نظامی بال ثابت ارتش ایالات متخده برای به پرواز درآوردن در تمام ناوگان پنتاگون است که پرواز هر ساعت آن تنها ۲۲,۵۳۱ دلار هزینه دارد. A-10 یک جت قدیمی بوده و بیشتر مدل هایی که امروزه پرواز می کنند در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده اند. در حالی که تعمیر و نگهداری هواپیماهای قدیمی تر بسیار پرهزینه تر است، A-10 با استانداردهای امروزی چندان پیچیده نیست و تعداد زیادی A-10 بازنشسته در آشیانه ای در آریزونای خشک و آفتابی وجود دارند که می توان از قطعات یدکی آن ها استفاده کرد.

دو نوع اصلی جنگنده های چند منظوره موجود در نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده نسبتاً ارزان قیمت هستند. هزینه ساعتی به پرواز درآوردن هر فروند از ناوگان جنگنده های چند منظوره F-16 Fighting Falcon متعلق به نیروی هوایی ۲۶,۹۲۷ دلار است که عدد کمی است و به دلایلی مشابه آنچه در مورد A-10 گفتیم چنین هزینه کمی در مقایسه با دیگر پرنده ها دارد. جنگنده های جدیدتر نیروی دریایی به نام F/A-18E/F Super Hornet نیز نسبتاً مقرون به صرفه هستند و هر ساعت به پرواز درآوردن آن ها ۳۰,۴۰۴ دلار هزینه دارد.

خبر نه چندان خوب این است که F-22 Raptor به عنوان اولین جنگنده نسل پنجمی جهان و شاید بهترین جت جنگنده کنونی جهان به ازای هر ساعت پرواز ۸۵,۳۲۵ دلار هزینه دارد که بسیار بالاست. این عدد برابر با مالیات بر درآمد فدرال ۱۴ خانواده آمریکایی است که درآمد متوسط سالانه آن ها ۷۰,۷۸۴ دلار بوده و این هزینه پرواز تنها یک ساعت F-22 است. این رقم قابل توجه هزینه تعمیر و نگهداری تکنولوژی های بسیار مدرن جنگنده شامل توانایی پنهانکاری ضد راداری و موتورهای پیشرفته و قدرتمند F119 آن است.

هزینه یک ساعت پرواز F-35 Joint Strike Fighter در تمامی سه نمونه ۴۱,۹۸۶ دلار است که شامل نسخه F-35A برای نیروی هوایی، نسخه F-35B برای نیروهای تفنگدار ویژه دریایی و F-35C برای نیروهای تفنگدار دریایی و نیروی دریایی ایالات متحده است. نیروی هوایی به طور ویژه با مسئله جایگزینی F-16 های خود که هزینه به پرواز درآوردن آن برای هر ساعت ۲۶,۹۲۷ دلار است با جنگنده ای که ۲۵ درصد هزینه بیشتری دارد مواجه بوده که هزینه های کلی را در طول زمان افزایش خواهد داد. این مسئله به طور ویژه دردسرساز است زیرا در ابتدا قرار بود که F-35 هزینه عملیاتی مشابهی با F-16 داشته باشد. نیروی هوایی ایالات متحده اکنون یا باید F-35 های کمتری بخرد یا راهی برای کاهش هزینه ها یا افزایش بودجه پیدا کند.

هزینه هر ساعت پرواز جنگنده ها، بمب افکن ها و هلیکوپترهای ارتش آمریکا

بمب افکن ها

  • B-52H Stratofortress: هر ساعت ۸۸,۳۵۴ دلار
  • B-2 Spirit: هر ساعت ۱۵۰,۷۴۱ دلار
  • B-1B Lancer: هر ساعت ۱۷۳,۰۱۴ دلار

شاید فکر کنید که  بمب افکن بیش از ۶۰ ساله B-52H Stratofortress گرانقیمت ترین بمب افکن ایالات متحده در زمینه به پرواز درآوردن باشد اما برآوردهای GAO نشان می دهد که هزینه هر ساعت پرواز آن تنها ۸۸,۳۵۴ دلار است. این عدد برای هواپیمایی با هشت موتور قدیمی، چهار خدمه و توانایی حمل سلاح های هسته ای و متعارف- از جمله ۱۲ موشک های هوا به سطح- بسیار اندک است. بمب افکن جدیدتری B-2 Spirit که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده، برای هر ساعت پرواز ۱۵۰,۷۴۱ دلار هزینه روی دست نیروی هوایی ایالات متحده قرار می دهد. بمب افکن قدیمی تر B-1B Lancer که تعمیر و نگهداری آن بسیار سخت تر است نیز به ازای هر ساعت پرواز ۱۷۳,۰۱۴ دلار هزینه دارد.

هزینه هر ساعت پرواز جنگنده ها، بمب افکن ها و هلیکوپترهای ارتش آمریکا

هلیکوپترها

  • AH-64 Apache: هر ساعت ۵,۱۷۱ دلار
  • UH-60 Blackhawk: هر ساعت ۳,۱۱۶ دلار
  • MH-60R Seahawk: هر ساعت ۱۴,۵۵۵ دلار
  • AH-1Z Viper: هر ساعت ۲۰,۶۴۲ دلار

ناوگان ارتش ایالات متحده از هزاران هلیکوپتر شبیه یک کیف مملو از کالاهای متفاوت است. هلیکوپتر تهاجمی AH-64 Apache که قاتل تانک هاست به ازای هر ساعت پرواز تنها ۵,۱۷۱ دلار هزینه دارد. UH-60 Blackhawk که می تواند دو جین سرباز را به میدان نبرد ببرد، هر ساعت ۳,۱۱۶ دلار هزینه دارد در حالی که نسخه این هلیکوپتر برای نیروی دریایی، MH-60R Seahawk، به ازای هر ساعت پرواز هزینه ای برابر با ۱۴,۵۵۶ دلار روی دست فرماندهان این نیرو می گذارد. اینکه چرا نسخه نیروی دریایی این هلیکوپتر هزینه ای چند برابری نسبت به نسخه نیروی زمینی دارد آشکار نیست اما Seahawk تجهیزاتی را حمل می کند که به آن امکان می دهد وظایف سخت تر و پیچیده تری را انجام دهد، از جمله شکار زیردریایی، نبرد ضد سطحی (با کشتی ها) و نبرد الکترومغناطیسی.

برای مقایسه باید بدانید که هلیکوپتر تهاجمی AH-1Z Viper متعلق به تفنگداران ویژه دریایی به ازای هر ساعت پرواز ۲۰,۶۴۲ دلار هزینه دارد که نزدیک به چهار برابر بیشتر از هزینه پرواز یکساعت یک آپاچی مجهز و بسیار سنگین تر از لحاظ وزنی است. به هر دلیلی که هست، هلیکوپتری که روی آب پرواز می کند هزینه پرواز چهار تا پنج برابر بیشتر از هلیکوپتری دارد که عموماً روی زمین پرواز می کند.

هزینه هر ساعت پرواز جنگنده ها، بمب افکن ها و هلیکوپترهای ارتش آمریکا

دیگر پرنده های نظامی

  • E-3 Sentry: هر ساعت ۶۶,۱۲۶ دلار
  • RC-135: هر ساعت ۹۵,۳۳۹ دلار
  • E-4B: هر ساعت ۳۷۲,۴۹۶ دلار

هواپیماهای تخصصی نظامی معمولاً بسیار گرانقیمت هستند. E-3 Sentry که نقش یک سیستم راداری پرنده و یک پایگاه فرماندهی جنگی هوابرد را دارد به ازای هر ساعت پرواز ۶۶,۱۲۶ دلار هزینه دارد. ناوگان کوچک هواپیماهای جاسوسی RC-135 که بر اساس جت مسافربری Boeing 707 ساخته شده و نقش اصلی شان جمع آوری اطلاعات است، به ازای هر ساعت پرواز ۹۵,۳۳۹ دلار هزینه روی دست نیروی هوایی ایالات متحده می گذارند. ناوگان کوچک و چهار فروندی E-4B National Airborne Operations Center که هواپیماهای مسافربری Boeing 747-200 هستند که به ایستگاه های پرنده فرماندهی هسته ای تبدیل شده اند، هر کدام به ازای هر ساعت پرواز ۳۷۲,۴۹۶ دلار هزینه دارند که ثانیه ای ۱۰۳ دلار می شود.

قیمت یک جنگنده، بمب افکن یا هلیکوپتر هزینه واقعی عملیاتی کردن آن پرنده نظامی نیست و می توان گفت که این قیمت تنها یک سوم هزینه عملیاتی آن است. برخی خلبانان در طول خدمت خود پروازهایی به ارزش و هزینه ده ها میلیون دلار انجام داده اند: هر خلبان جنگنده F-35 با ۸۰۰ ساعت پرواز بیش از ۳۲ میلیون دلار هزینه روی دست مالیات دهندگان ایالات متحده گذاشته است. این هزینه سنگینی است که مردم ایالات متحده باید برای داشتن بزرگ ترین و پیشرفته ترین ارتش جهان از لحاظ تکنولوژی باید بپردازند.