هواپیمای A400M اولین هواپیمایی خواهد بود که هم به اندازه کافی جا برای
حمل بزرگترین تانکها و هلیکوپترهای ارتشهای نوین خواهد داشت، هم به
اندازه کافی سبک خواهد بود که روی هر سطحی از شن، گل، سنگریزه و یا سنگ هم
بتواند فرود بیاید، و هم به اندازه کافی قابلیت انعطاف خواهد داشت که
بتوان از آن به عنوان هواپیمای سوخترسان، بیمارستان صحرایی، انتقال نیرو
یا هواپیمای نظارتی و جاسوسی استفاده کرد.
هواپیمای ترابری و نظامی دور برد می باشد که توسط 10 کشور سفارش
داده شده است .A -400 یک پروژه بین المللی است که تا کنون یک نمونه از ان
تولید شده است .
متصدی های این هواپیما المان ( 60 ) , فرانسه (50) , اسپانیا (27 ) , انگلستان (27 ) و ترکیه (10 ) هستند .
A -400 جایگزین هواپیماهای C – 130 Hercules و C – 160 Transall خواهد شد
که در سال 2009 اولین نمونه ان به پرواز در امد .با این حال انتظار می رود
که تحویل این هواپیما با تاخیر مواجه شود .
A - 400M دارای طراحی پیشرفته است که شامل استفاده گسترده از مواد کامپوزیت می باشد .
A - 400M از موتور های توربو پراپ TP400-D6 که کارایی بالای دارند استفاده
می کند که هر کدام قدرتی بالغ بر 11000 (SHP )دارند .این موتور ها توسط
EuroProp توسعه داده شدند .
یکی از دلایل انتخاب این موتور استفاده از ملخ هایی بود که با مواد
کامپوزیت ساخته شدند و از مزایای استفاده از موتور توربو پراپ کاهش مصرف
سوخت در سرعت های کروز و کاهش هزینه ها می باشد .
از آنجاکه یک سوم ساختار این هواپیما از کامپوزیتهای فیبر کربنی ساخته
شده، A400M میتواند بار بیشتری را به چرخهای فرود خود تحمیل کند. این
هواپیما که 6 جفت پایه از جنس تیتانیوم با تایرهای کمفشار و ضربهگیرهای
هیدرلیک دارد، میتواند روی زمینهای نرم یا سفت فرود بیاید، و این کار را
اینقدر نرم انجام میدهد که میتواند تا 40 بار روی یک باند فرود موقتی
فرود بیاید، بدون اینکه مشکلی در آنجا پیش بیاید.
و یکی از نقاط قابل تامل این است که سرعت کروز این هواپیما بیشتر از هواپیما های ترابری است که از موتور توربو فن استفاده می کنند .
در
حمل و نقل این هواپیما می تواند تا 116 سرباز کاملا مسلح یا 66 برانکارد
به همراه ملازمان یا همراهان را حمل کند. به عنوان محموله این هواپیما می
تواند تا 9 پالت استاندارد نظامی را حمل کند و همچنین قابل لود شدن در قسمت
شیب دار عقب می باشد و در این حالت همزمان 54 سرباز می توانند بر روی
صندلی ها بنشینند .
در ضمن می تواند به طور هم زمان دسته چتر بازان و باری را رها کند و همچنین قابلیت حمل دو نفربر زرهی 8x8 را دارد .
ماکزیمم برد در بیشترین بارگیری برابر با 3300 کیلومتر می باشد .
این هواپیما میتواند از باند های اماده نشده و زمین های که خاک نرم دارند
عمل نشست و برخاست را انجام دهد و برای این کار نیز به طول باند نسبتا
کوتاهی نیاز دارد .
A - 400M می تواند با تغییراتی کم به سرعت به یک سوخت رسان تاکتیکی
تبدیل شود که کار تبدیل شدن به هواپیمای سوخت رسان در عرض 2 ساعت انجام می
گیرد .
در این عکس خط قرمز نشان دهنده شعاع عملیاتی این هواپیما با محموله 30 تنی و خط سبز نشان دهنده شعاع عملیاتی با محموله 20 تنی است.
مشخصات :
تحویل اولین فروند :2009
خدمه : 3 -4 نفر
ابعاد و وزن :
طول : 45.1 متر
دهانه بال : 42.4 متر
ارتفاع :14.7 متر
طول 45.1 متر
دهانه بال 42.4 متر
ارتفاع 14.7 متر
وزن خالی :70 تن
وزن در حداکثر بار گیری :141 تن
موتور و عملکرد :
موتور : یک دستگاه TP400-D6 توربوپراپ
قدرت موتور : 4×11000 (SHP )
حداکثر سرعت : 825 کیلومتر / ساعت
سرعت کروز : 780 کیلومتر / ساعت
سقف ارتفاع پرواز :12 کیلومتر
برد در حداکثر بارگیری :3300 کیلومتر
برد بدون بارگیری :9300 کیلومتر
ظرفیت ترابری :
حداکثر وزن قابلیت حمل :37 تن
نفرات :116 سرباز کاملا مسلح
وسایل نقلیه :2 دستگاه نفر بر زرهی 8x8
ابعاد محفظه بار : 17.71x 4 x 3.85متر
دانلود ویدیو Airbus A400M
۹۱/۰۳/۲۷
۰
۰
مصطفی نداف