ویژگی های فنی  سامانه دفاع هوایی IRTS


سامانه دفاع هوایی IRIS-T SL در واقع ثمره یک برنامه چند ملیتی است که رهبری آن بر عهده دیار ژرمنها

کل پروژه به محوریت کمپانی Diehl Defense بعنوان توسعه دهنده اصلی ساخته شده است
 سایر شرکای پروژه شامل یونان، ایتالیا، نروژ و سوئد هستند ، این سیستم دفاع هوایی برای پاسخگویی به الزامات وزارت دفاع آلمان توسعه یافته و یکی از کاربران برنامه ریزی شده آن نیروی هوایی آلمان است

قرار است این سیستم از پایگاه های هوایی دفاع کند. ایرتیس به عنوان یک پدافند موشکی کوتاه برد مکمل سامانه دفاع هوایی MEADS در نظر گرفته شده است. این سیستم زمینی IRIS-T را در خود جای داده است موشک هایی که در اصل برای نبردهای هوا به هوای کوتاه برد طراحی شده بودند. و مخفف عبارت Infra-Red Imaging System – Tail/Thrust Vector Controlled, Surface-Launched میباشد اما برای استفاده در قالب این سامانه مورد ارتقا و تغییراتی قرار گرفت تا مناسب استفاده در یک سامانه زمین به هوا شود ،  موشک هوا به هوای اصلی IRIS-T در برخی ویژگی ها مورد بهبود قرار گرفت. بهبودها شامل موتور بهتر، افزایش برد،

بهبودها شامل پیشرانه بهبود یافته ،  افزایش بردموشک ، هدایت بر اساس GPS و دیتالینک اضافه شده بود. این سیستم دفاع هوایی در دو نسخه طراحی شده شامل :  IRIS-T SLS (برد کوتاه) و IRIS-T SLM ( میانبرد )
این سامانه در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین سامانه ها در کلاس خود است. در سال 2022 آلمان در قالب بسته کمکی توپهای خودکششی پانزر را بهمراه  تعدادی سیستم IRIS-T SLM را به اوکراین تحویل داد تا در برابر تهاجم روسیه از خوددفاع کند. این سیستم به صورت عملیاتی در اوکراین مورد استفاده قرار گرفت و کارایی بسیار درخشانی از خود بنمایش گذاشت.

این سامانه در برابر هواپیماهای جنگنده، هلیکوپترها، موشک های کروز، موشک های بالستیک کوتاه برد، وپهپادها از اهداف مهم محافظت می کند. موشک های IRIS-T دارای سرعت بالا، تجهیزات الکترونیکی پیشرفته و چالاکی بی نظیری هستند.

موشک از سیستم هدایت تصویر ساز حرارتی استفاده میکند به زبان ساده تر موشک IRIS-T اهداف خود را با قفل بر روی امواج حرارتی آنها ردیابی می کند و ایجاد جنگ الکترونیک عملا روی آن امکانپذیر نیست با این حال، برخلاف بسیاری از موشک‌های معاصر دیگر، IRIS-T دارای سیستم پردازش تصویری با وضوح بالا است و می‌تواند هدف را « به شیوه هدایت تویزیونی  کشف و رهگیری » کند. این اجازه می دهد تا بین اقدامات متقابل، مانند شعله ور شدن شراره و لیزرهای کور کننده، و اهداف کاذب را از هدف اصلی جدا و دسته بندی کند همچنین این موشک در برابر اقدامات متقابل الکترونیکی (جمینگ) مقاومت بالایی دارد. کلاهک شدید الانفجار ترکش شونده آن توسط یک فیوز مجاورتی فعال می شود.

سامانه ایرتیس در یک نگاه :


خواستگاه : آلمان
سازنده : کمپانی دیهل دیفنس
شرکای طرح : ایتالیا ، سوئد ، نروژ ، یونان
طول موشک : 3/5متر
قطر موشک : 13 سانتیمتر
وزن موشک : 110 کیلوگرم
برد : 15 الی 10 کیلومتر
سقف پرواز :  ۵۰۰۰ متر