AGM-158 JASSM 

AGM-158 JASSM یک موشک کروز دوربرد متعلق به ایالات متحده آمریکا می‏باشد.

 


بازبینی
پروژهء ساخت موشک کروز The Joint Air-to-Surface Standoff Missile موسوم به JASSM به سال 1995 و اندک زمانی پس از لغو ساخت موشک AGM-137 TSSAM آغاز گردید.

موشک TSSAM یک سلاح دوربرد، بسیار بادقت و رادارگریز محسوب می‏شد که از فواصل بسیار دور قابل شلیک بود، اما مدیریت ضعیف اعمال شده جهت ساخت این موشک، منجر به افزایش زیاد هزینه‏ها به سطحی غیرقابل قبول شده بود.
از زمانی که نیازمندی برای در اختیار داشتن چنین سلاحی احساس شده بود، ارتش به سرعت، اعلانی جهت آغاز پروژه‏ای مشابه را انتشار داد. دو پیمانکاری که از ابتدا و به سال 1996 باهم به رقابت برخاستند، عبارتند بودند از مک دانل داگلاس و لاکهید مارتین. این دو شرکت، طرح‏های خود را به نام AGM-158A و AGM-159A ارائه دادند که نام اختصاص یافتهء آنها برای سلاح مورد نظر بود. موشک AGM-158A که ساخته شده توسط لاکهید مارتین بود، برندهء مناقصه اعلام شد و قرارداد ساخت نیز به سال 1998 با این شرکت منعقد گردید.


پیشرانه
موشک AGM-158A به موتور توربوجت ساخت تله‏دایان به نام CAE J403 مجهز شده است. به هنگام حمل و نقل، بالهای این موشک جهت کاهش فضای اشغالی، جمع می‏شوند و به هنگام پرتاب، از جای خود بیرون می‏آیند. این موشک دارای یک دم افقی نیز می‏باشد.


هدایت پذیری
هدایت موشک به روش ناوبری اینرسیایی (inertial navigation) انجام می‎گیرد که مسیر پروازی موشک نیز به وسیلهء ماهواره‏های مکان‏یاب جهانی (GPS) اصلاح می‏شود. شناسایی دقیق محل هدف و همچنین رهیافت نهایی موشک به سمت هدف مورد نظر، به وسیلهء جستجوگر حساس به حرارت انجام می‏پذیرد. یک ارتباط داده‏ای (data link) به موشک این امکان را می‎دهد تا محل دقیق و وضعیت خود را حین پرواز انتقال دهد. این امر منجر به بهبود دقت هدفگیری شده و باعث خسارت بیشتر می‏شود. در این روش، دقت هدفیابی، حدود 2.4 متر (8 فوت) ارزیابی می‏شود.


سرجنگی
سرجنگی این موشک کروز، WDU-42/B نام دارد و محتوی 450 کیلوگرم مواد منفجره بوده و دارای قابلیت نفوذ در عمق زمین می‏باشد.

به سال 1999، آزمایشات پروازی موشک آغاز شدند. این آزمایشات موفقیت آمیز بودند و در نهایت منجر به آغاز تولید موشک کروز JASSM به تاریخ دسامبر 2001 گشتند. آزمایشات عملیاتی کردن و ارزیابی‏های این سلاح به سال 2002 آغاز شدند. در اواخر آن سال، دو فقره از آزمایشات ناموفق از آب درآمدند که در هر دو مورد، نقص فنی به علت خرابی سرجنگی موشک بودند؛ به همین دلیل پروژه، قبل از تکمیل شدن نهایی به تاریخ آوریل 2003، سه ماه دیگر به تاخیر افتاد. دو پرتاب دیگر نیز پس از این، ناموفق بودند که این بار نقص به دلیل مشکل فنی پرتابگر و موتور موشک بود.

 
 


پلتفرم
موشک کروز JASSM قرار است به وسیلهء طیف وسیع و گوناگونی از هواپیماها حمل و پرتاب شود که از آن جمله: F-15E، F-16، F/A-18، F-35، B-1B، B-2 و B-52 نامزد حمل و پرتاب این موشک هستند.

 
 


کاربران
* نیروی هوایی ایالات متحده، تا 3700 فروند.

* نیروی دریایی ایالات متحده در ابتداد قصد داشت تا 450 فروند از این موشک را تهیه کند، اما این خرید را به دلیل به خدمت درآوردن موشکهای SLAM-ER کنار گذاشت.

* به تاریخ 28 فوریهء 2006، دولت استرالیا اعلام کرد که قصد دارد موشک کروز JASSM ساخت لاکهید مارتین را جهت نصب بر روی جنگند‏های F/A-18 نیروی هوایی سلطنتی استرالیا خریداری نماید.

 
 


بهبودسازی
نیروی هوایی ایالات متحده، بر روی روش‏های گوناگونی از برنامه‏های بهبودسازی موشکهای کروز AGM-158 مطالعه می‏کند. موضوع بحث بهبودسازی، شامل یک افزودن سرجنگی مکمل، نوع جدیدی از سامانهء هدفیاب و یک موتور جدید که دسترسی به بردی فراتر از 1100 کیلومتر (600 مایل) را می‏بخشد.

به سال 2002، موشک کروز AGM-158 با برد افزایش یافته به نام JASSM-Extended Range یا JASSM-ER دارای نام اختصاصی AGM-158B گردید. این موشک جدید، از یک موتور کاراتر و مخزن سوخت پرحجم‏تری بهره می‏برد، ضمن اینکه ابعاد و ظاهر آن، همانند JASSM بود.

موشک کروز JASSM-ER قرار است دارای بردی فراتر از 500 ناتیکال مایل (925 کیلومتر) باشد. این در حالی است که نوع قبلی، یعنی JASSM، تنها دارای بردی حدود 200 ناتیکال مایل بود.

اولین پرواز آزمایشی موشک کروز JASSM-ER به تاریخ 18 می 2006 به انجام رسید. در این روز، یک بمب‏افکن سنگین از نوع B-1B متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده، در محل آزمایشات موشکی نیروی هوایی به نام White Sands Missile Range در ایالات نیومکزیکو، یک فروند از این موشک را پرتاب نمود.

 

در همان سال 2006، مقرر گردید JASSM-ER از سال 2009، جزو سلاح‏های عملیاتی نیروی هوایی قرار گیرد.