سیستم
هوانوردی و قوانین آموزش هوایی غیر نظامی دنیا زیر پوشش دو سازمان است و
هر کشوری با توجه به مسایل هوانوردی از قوانین یکی از این دو سازمان در
سیستم خدمات پروازی و آموزشی خود پیروی می کند.ایکایو ICAO و کمیته فدرال
هوانوردی FAA این دو سازمان هستند.اکثر کشورهای دنیا زیر پوشش ایکایو هستند
و از قواتین این سازمان پیروی می کنند.کشور ما وکشور فیلیپین هم تحت پوشش
قوانین ایکایو می باشد. کسی که قصد دارد خلبان شود در درجه اول باید عاشق پرواز و آسمان باشد تا تمامی مشکلات در برابر هدف وی آسان شود. دوره خلبانی هواپیماهای فوق سبک (ULL) بعضیها
دوست دارند که بعنوان یک خلبان شخصی و تفریحی شروع به یادگیری پرواز کنند
که برای آنها ما دوره ULL را پیشنهاد میکنیم.دوره ای در حدود ۶۰ ساعت کلاس
زمینی که شامل آیرودینامیک واصول پرواز،هواشناسی،موتور،بدنه و… می باشد و
حدودا دارای ۴۵ تا۵۰ ساعت پرواز با یک هواپیمای کوچک دو نفره می باشد.این
گواهینامه در اروپا و امریکا رواج دارد و در ایران حدود هفت سال است که
امکان دسترسی به این نوع گواهینامه وجود دارد.
گواهینامه بازرگانی (PPL/CPL/IR) ابتدا برای آنکه در شرکتها و خطوط هوایی مشغول کار شوید باید گواهینامه های آن را اخذ کنید که شامل: گواهینامه خلبانی هواپیمای شخصی PPL گواهینامه خلبانی هواپیمای بازرگانی CPL گواهینامه پرواز با آلات دقیق یا دستگاه IR شخص
پس از ثبت نام در باشگاه های هوانوردی و یا مدارس خلبانی به معاینات چک آپ
پزشکی توسط پزشک متخصص هوایی و دریافت صلاحیت پزشکی جهت پرواز زیر نظر
پزشک مربوطه و مورد تاَیید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می گردد. دوره
خلبانی شخصی(PPL) در ایران و کشور فیلیپین شامل ۳۹۰ ساعت کلاس زمینی و
حدود ۴۰ ساعت پرواز می باشد.دانشجو علاوه بر گذراندن دوره کلاس های زمینی
شروع به پرواز نیز می کند. پس از قبولی در آزمونی حساس و کسب
گواهینامه PPL دانشجو یک ماه فرصت دارد تا با همان ساعت پروازهایی که در
دفترچه مخصوص به خود دانشجو(Log-Book) ثبت شده او را جهت صلاحیت پزشکی به
سازمان مربوطه معرفی و از دریافت و تاَیید صلاحیت پزشکی،او را به کلاس های
زمینی CPL معرفی میکنند. این دوره دارای ۳۳۰ ساعت کلاس های زمینی و
۱۱۰ ساعت پرواز هست که بیشتر به اموزش ناوبرى و پرواز میپردازد که دانشجو
در این دوره به فرودگاههاى زیادى پرواز خواهد کرد و پس از قبولی و دریافت
گواهینامه وی وارد مرحله سوم می شود که همان آموزش پرواز به وسیله آلات
دقیق IR میباشد و پس از قبولی در آزمون مرحله سوم او دیگر یک خلبان می شود و
میتواند در شرکتهاى هوا پیمائى مشغول کار شود.
۹۲/۰۵/۲۰
۰
۰
مصطفی نداف