جت M-346 یک هواپیمای آموزشی رزمی است
که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از
طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و کارخانه تولید«سوکول» روسیه است.
در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره گیری و کار ساخت و توسعه ی
M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و
دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009
برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست. M-346
امکان آموزش رزمی خلبانان هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High
AOA) فراهم می آورد. در طراحی و آیرودینامیک M-346 از Lift گردابی جهت
ایجاد مانورپذیری و کنترل پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از
سامانه پرواز با سیم استفاده شده است. YAK-130 که همزاد M-346 محسوب می شود
نیز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان
نسل نوین هواپیماهای آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی
نظامی عملکردهای سامانه محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای
تاکتیکی از طریق نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز
هواپیما با دریافت کننده های تهدیدات راداری ٬ پخش کننده های Chaf و Flare و
پادکارهای فعال الکترونیکی تجهیز می شود. جنگ افزار : 6
پایلون رها کننده ی 1000 پاوندی و دو ریل شلیک موشک در سر بال ها ٬ 9
پایلون این جنگنده را تشکیل می دهند. غلاف های الکترونیکی و یک مخزن سوخت
300لیتری نیز قابل انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات
توسط هر کدام از نمایشگرهای چند منظوره در کابین٬ به نظر خلبان و کمک خلبان
می رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و
هدایت»(HOTAS) انجام می شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش
مرکزی کنترل می شود و از طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر کلاه
خلبان(HMD) نتایج نشان داده می شود. در آویزهای M-346 امکان استفاده از
غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف
پادکار الکترونیکی «الکترونیکا ELT-55» وجود دارد. تسلیحات مورد استفاده: 1-بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد 2-غلاف های شلیک راکت 3-سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشک کوتاه برد هوا به هوا 4-ماوریک AGM-65 به عنوان موشک هوا به سطح 5-ماترا MK-2A به عنوان موشک ضد کشتی کابین : کاکپیت
M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری که کابین
هر کدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر کریستال مایع چند
منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی کلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی
های دید در شب و کنترلرهای HOTAS تجهیز شده است. برای صندلی هم٬ استفاده از
صندلی های پرتاب شونده ی «مارتین بیکر MK16» بریتانیایی و «زوزدا K-39»
روسی جزو گزینه های انتخابی قرار دارند(برای شما چی سفارش بدم؟!). اویونیک : ساختار
اویونیکی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B
پایه ریزی شده است که ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی
UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود.
مجموعه ی ناوبری شامل یک «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یک گیرنده ی
مکان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاکتیکی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS
و MB است. سامانه کنترل پرواز نیز از یک سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز
با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده که شامل چهار رایانه کنترل پرواز است.
سامانه کنترل پرواز ٬ کنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35
درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می
کند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت کنترل این سامانه است. نیروگاه: M-346
مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است که توسط فیات
آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه کنترل تمام خودکار دیجیتال و
سامانه روغن کاری مدارسته آیروباتیک بهره می برند. مشتری ها : کشورهای
اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند که در
رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد. امارات متحده عربی هم در پی یک
جت آموزشی نوین است و به همین منظور M-346 در نمایشگاه هوایی دوبی حضوری
فعال داشت. جت
M-346 یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در
آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک»
و کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه
کناره گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین
نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در
آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم
وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.M-346 امکان
آموزش رزمی خلبانان هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High AOA)
فراهم می آورد. در طراحی و آیرودینامیک M-346 از Lift گردابی جهت ایجاد
مانورپذیری و کنترل پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از سامانه
پرواز با سیم استفاده شده است. YAK-130 که همزاد M-346 محسوب می شود نیز از
سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان نسل
نوین هواپیماهای آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی نظامی
عملکردهای سامانه محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای
تاکتیکی از طریق نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز
هواپیما با دریافت کننده های تهدیدات راداری ٬ پخش کننده های Chaf و Flare و
پادکارهای فعال الکترونیکی تجهیز می شود.جنگ افزار : 6
پایلون رها کننده ی 1000 پاوندی و دو ریل شلیک موشک در سر بال ها ٬ 9
پایلون این جنگنده را تشکیل می دهند. غلاف های الکترونیکی و یک مخزن سوخت
300لیتری نیز قابل انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات
توسط هر کدام از نمایشگرهای چند منظوره در کابین٬ به نظر خلبان و کمک خلبان
می رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و
هدایت»(HOTAS) انجام می شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش
مرکزی کنترل می شود و از طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر کلاه
خلبان(HMD) نتایج نشان داده می شود. در آویزهای M-346 امکان استفاده از
غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف
پادکار الکترونیکی «الکترونیکا ELT-55» وجود دارد.تسلیحات مورد استفاده: بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد غلاف های شلیک راکت سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشک کوتاه برد هوا به هوا ماوریک AGM-65 به عنوان موشک هوا به سطح ماترا MK-2A به عنوان موشک ضد کشتیکابین : کاکپیت
M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری که کابین
هر کدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر کریستال مایع چند
منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی کلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی
های دید در شب و کنترلرهای HOTAS تجهیز شده است. برای صندلی هم٬ استفاده از
صندلی های پرتاب شونده ی «مارتین بیکر MK16» بریتانیایی و «زوزدا K-39»
روسی جزو گزینه های انتخابی قرار دارنداویونیک : ساختار
اویونیکی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B
پایه ریزی شده است که ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی
UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود.
مجموعه ی ناوبری شامل یک «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یک گیرنده ی
مکان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاکتیکی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS
و MB است. سامانه کنترل پرواز نیز از یک سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز
با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده که شامل چهار رایانه کنترل پرواز است.
سامانه کنترل پرواز ٬ کنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35
درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می
کند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت کنترل این سامانه است.موتور :M-346
مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است که توسط فیات
آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه کنترل تمام خودکار دیجیتال و
سامانه روغن کاری مدارسته آیروباتیک بهره می برند.دارندگان : کشورهای
اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند که در
رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد. امارات متحده عربی هم در پی یک
جت آموزشی نوین است و به همین منظور M-346 در نمایشگاه هوایی دوبی حضوری
فعال داشت
۹۲/۰۴/۰۴
۰
۰
مصطفی نداف