مکانیزم انجام اجکتسیستم
eject به این صورت عمل می کند که خلبان در اولین مرحله باید پوشش شیشه ای
یا کاناپی هواپیما را از سر راه بردارد که برای این منظور در اطراف شیشه
مواد منفجره مخصوص پیش بینی شده است که پس از کشیدن طناب مخصوص کاناپی از
هواپیما جدا شده و سپس خلبان کلید eject را فشار می دهد تا راکتهای نصب شده
در زیر صندلی خلبان را در مدت 1.8 ثانیه به ارتفاعی بالغ بر 100 متر پرتاب
نماید . شرایط پرش باید طوری باشد که خلبان به صورت عمودی از هواپیما به
بیرون پرتاب شود ، در غیر اینصورت ممکن است در اثر پائین بودن هواپیما با
زمین اصابت کند . چتر خلبان داخل صندلی قرارداد و خلبان با صندلی پرتاب می
شود .اجکت اکثراً زمانی صورت می پذیرد که دیگر هیچ شانسی برای ادامه پرواز
وجود نداشته باشد و نجات جان خلبان در اولویت باشد. صندلی پرتاب شونده: eject
Seat یا همان صندلی پرتاپ شونده ، دقیقآ مانند چتری است که چتربازان موقع
پرش از هواپیما از آن استفاده می کنند . این چتر که البته مجهز تر از نوع
چتر بازان است در زیر صندلی خلبان تعبیه شده است . و کمر بند های ایمنی
صندلی در حقیقت بند های همان چتر است که خلبان قبل از پرواز و بعد از نشستن
روی صندلی آن را از روی شانه های خود عبور داده و به قلاب های صندلی وصل
می نماید .تست پرش در کارخانه ی مارتین بیکر تصویری از صندلی پرتاب شونده استفاده شده در انواع F-14 ساخت مارتین بیکر صندلی
پرتاب شونده فقط مخصوص هواپیماهای شکاری است و در هواپیماهای مسافربری
تعبیه نمی شود. وقتی خلبان شکاری مورد هدف قرار می گیرد .یا این که به
دلایل نقص فنی هواپیما تعادل خود رو از دست می دهد ، و خلبان بعد از این که
مطمئن می شود که هیچ امیدی به حفظ هواپیما نیست ، با فشار دادن دگمه ای یا
کشیدن دستگیره پرتاب(در برخی انواع این عمل دو مرحله ای است) با فشار به
بیرون پرتاپ می گردد و به دنبال آن چتر به طور اتوماتیک باز شده و جان
خلبان رو نجات می دهد .بیان این نکته خالی از لطف نیست که بدانید در زمان
جنگ تحمیلی بسیاری از خلبانان ما باوجودی که هواپیمای آن ها آسیب دیده بود و
یا بخاطر اصابت گلوله مسلسل آتش گرفته بود ، تا آخرین لحظات به فکر سالم
نشاندن هواپیما بوده و در این راه به شهادت رسیدند . در هنگام اجکت
برای یک لحظه فشاری بیش از +18 جی به بدن انسان وارد می آید که اگر لباس
های آنتی جی(جی سوت ) نباشند، قطعاً فرد در همان دم به دلیل افت کلی فشار
خون (اختلاف فشار خارج بدن و عروق) جان خواهد سپرد. در ضمن، در بعضی مواقع،
اجکت به صورت ناقص صورت می گیرد و ممکن است قسمتی از بدن خلبان به کابین
برخورد کند (مانند شکستگی دست به دلیل برخورد با کابین هنگام خروج اضطراری از هواپیما). در ضمن خلبان
باید برای اجکت حتماً سرهای خود را تقریباً تا میان پاهایش بیاورد تا گردن
او در هنگام اجکت از جا کنده نشود. یکی از خلبانان F-15C که حین تمرین در
خلیج مکزیک، با سرعت 5/1 ماخ و در حالی که نوک هواپیما به سمت زمین بود،
بیرون پرید و از 23 نقطه دچار شکستگی شدید شد ضمن اینکه 8 ماه تمام در
بیمارستان بستری بود. البته عمل ایجکت تبعات بعدی را برای خلبان
ایجاد می کند. بیشتر ایجکتها به علت فشاری که به کمر یا گردن خلبان وارد می
کنند باعث آسیب دیدگی می شوند، ولی اگر سرعت و حرکت جنگنده در حد نرمال
باشد، یعنی سرعت آن بیشتر از 700 یا 800 کیلومتر و در حال سقوط سریع نباشد،
ایجکت کم خطرتر انجام می شود. برخی صندلی های پرتاب شونده مثل
نوعی که در میگ29 یا 31 به کار برده شده طبق ادعای سازنده یعنی شرکت زوزدای
روسیه، می تواند در هر ارتفاع و سرعتی، جان خلبان را نجات دهد، البته
مشروط به اینکه خلبان از لباس و کلاه مخصوص ضدفشار که شبیه به لباس و کلاه
فضانوردی است، استفاده کرده باشد. ادامه دارد....
تصاویری از صندلی .....تصویری از تست صندلی پرتاب : چند تصویر زیبا از خروج اضطراری از هواپیما
۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
مصطفی نداف