جدیدترین مشکل جنگنده ی F-35B ، نزدیک رعد و برق ها پرواز نکنید !F-35 پرهزینه ترین جنگنده ی جهان است ، اما انتظار نداشته باشید که بتواند در شرایط بد آب و هوایی پرواز کند !
در پی جدیدترین بررسی های انجام شده توسط پنتاگون بر روی 327 پروژه ی دفاعی
در حال تولید در ایالات متحده که در قالب گزارشی سالانه منتشر شده است ،
مشخص شدن ضعف در طراحی مخزن سوخت جنگنده های F-35B ملقب به Lighting II که
میتواند منجر به انفجار در اثر اصابت صاعقه شود ، این جنگنده ی 237 میلیون
دلاری تا اطلاع ثانویه از پرواز در زیر فاصله ی 25 مایل از رعد و برقها منع
شد .
در یک ضعف دیگر در طراحی این جنگنده که طی بررسی پنتاگون مشخص شده قابلیت
کاهش ارتفاع سریع هواپیما به ارتفاع های پایین بشدت محدود گشته ، بطوریکه
در ارتفاع زیر 20000 فوت ، نرخ نزول ارتفاع جنگنده به 6000 فوت در دقیقه
محدود میگردد که پنتاگون هر دوی این ایرادها را "غیرقابل قبول برای یک
جنگنده" توصیف نموده است .بنابر گزارش روزنامه ی Telegraph ، همچنین در این بررسی ها مشخص شد برداشته
شدن دو مکانیزم ایمنی در هواپیما جهت بدست آوردن کمترین وزن باعث آسیب
پذیری بیش از اندازه ی این بخش به حملات دشمن شده ، طبق گزارش پنتاگون
"برداشته شدن فیوزهای فیولدرالیک ، شیر خاموش شدن PAO و سیستم اطفا حریق
خشک باعث آسیب پذیرتر شدن این هواپیما حتی بیش از آسیب پذیری هواپیمایی که
قرار است F-35 جایگزین آن شده است" .
شیر PAO برای کاهش 2 پوند وزن از هواپیما ، از آن برداشته شده اما عدم وجود
آن باعث میشود ایجاد صدمه در بخش زیر کاکپیت (در اثر گلوله یا ...) منجر
به از بین رفتن آنی خلبان و هواپیما شود . بطورکلی برداشته شدن این تجهیزات
11 پوند از وزن هواپیما کاسته اما 25% به آسیب پذیری آن افزوده است ، ضمن
اینکه کارشناسان متوجه وجود ترک هایی در بال سمت راست و سمت راست موتور
جنگنده های مدل F-35A و F-35B شده اند .
بنابر این گزارش سالانه ، پنتاگون تا اطلاع ثانوی و بازطراحی بخش OBIGGS
موتور این جنگنده ، تست روی F-35 ها در فاصله ی زیر 25 مایل از طوفان های
رعد و برق را ممنوع اعلام کرده است . این در حالی است که تنها یک هفته پیش ،
ناوگان جنگنده های F-35B عملیاتی بدلیل نقص سیستم فیودرالیک پیشرانه ی
هواپیما که تحریک کننده های سیستم کنترل بردار رانش این هواپیما هستند ،
زمینگیر شد .
۹۱/۱۱/۰۸
۰
۰
مصطفی نداف