در دسامبر 1996، BAe Systems برنده مناقصه ای به
ارزش دو میلیارد پوند برای بازتولید 21 فروند هواپیمای Nimrod RMk.2 شد که
طبق آن هواپیماهای جدید Nimrod MRA.4 یا Nimrod 2000 نامیده می شوند و به
سیستم های عملیاتی، سنسور ها و تجهیزات الکترونیک جدید مجهز خواهند شد، در
فوریه 2002 وزارت دفاع انگلستان به دلیل کاهش تهدید زیردریایی ها این تعداد
را به 18 فروند کاهش داد و بار دیگر در جولای 2004 این تعداد را به 12
فروند کاهش داد.
اولین پیش نمونه Nimrod MRA.4 در آگوست 2002 از خط تولید خارج شد و قرار شد
پس از انجام آزمایشات و تکمیل سه نمونه اولیه از Nimrod MRA.4 بازتولید
دیگر هواپیما شروع شود. اولین پرواز پیش نمونه شماره 1 بدون هیچگونه سیستم
های عملیاتی در آگوست 2004 انجام شد و پرواز نمونه شماره 2 نیز در حالی که
به مجموعه کامل عملیاتی مجهز بود در ژانویه 2005 انجام شد، پروازهای
آزمایشی سومین پیش نمونه نیز از آگوست 2005 شروع شد.
در جولای 2006 نهایتا اجازه بازتولید 12 فروند هواپیما از سوی وزارت دفاع
به BAe Systems داده شد و طبق قرارداد اولین هواپیما باید در سال 2009
تحویل داده شده و از سال 2010 نیز وارد خدمت شود، تحویل آخرین هواپیما نیز
برای سال 2012 برنامه ریزی شده است.
ماموریت های اصلی Nimrod MRA.4، شناسایی دریایی، ضد کشتی و ضد زیردریایی و
جستجو و نجات است، پیمانکار اصلی پروژه BAe از انگلستان بوده و طراحی و
ساخت سیستم فرماندهی تاکتیکی بر عهده بویینگ و سرویس و نگهداری هواپیما نیز
به FR Aviation واگذار شده است.
طراحی:
بازتولید Nimrod MRA.4 شامل تغییرات سنگین از جمله نصب بالهای جدید، تغییر مکان های حمل تسلیحات و سیستم هیدرولیک جدید می باشد.
کابین:
کابین جدید هواپیما برای دو خدمه (خلبان و کمک خلبان) طراحی شده و مجهز به
هفت نمایشگر کریستال مایع تمام رنگی ساخت کنسرسیوم ایرباس می باشد، در
کابین جدید اغلب نمایشگر ها و سیستم های قدیمی حذف شده و کابین جدید بگونه
ای طراحی شده که بار کاری خدمه را به حد اقل برساند.
تسلیحات:
BAe Systems بهمراه بویینگ در حال توسعه نوعی سیستم عملیاتی جدید بر پایه
سیستم TMS-2000 ساخت بویینگ هستند که بمنزله قلب سیستم عملیاتی Nimrod
MRA.4 خواهد بود، در کابین اصلی هواپیما هفت استیشن برای هفت خدمه وجود
دارد که هر کدام به یک نمایشگر تمام رنگی بزرگ با وضوح بالا مجهز است،
هواپیمای جدید به یک سیستم مدیریت تسلیحات ساحت Smiths نیز مجهز است که
علاوه بر کنترل تسلیحات هوا به سطح و هوا به زمین در حال حمل، عیب یابی
خودکار را نیز انجام می دهد.
محفظه حمل تسلیحات هواپیما در دو طرف زیر بدنه قرار دارند و درب های آن از
دو سو باز می شوند، این محفظه می تواند مخازن سوخت، اژدر ها (از جمله اژدر
Tigershark) و بویه های صوتی مکان یاب غیر فعال جدید مجهز به سیستم پردازش
سیگنال دیجیتال که هم اکنون در حال توسعه هستند را حمل کند.
بالهای جدید دو جایگاه حمل سلاح اضافه دارند که مجموع جایگاه های زیر بال
ها را به چهار جایگاه می رسانند، این جایگاه ها می توانند موشک هوا به هوای
AIM-9 Sidewinder و ضد کشتی AGM-84 Harpoon را حمل نمایند.
سنسورها:
هواپیما به رادار پالس داپلر Serachwater 2000MR ساخت تالس و سیستم جستجو و
کشف الکترو اپتیک ساخت نورثروپ گرومن که در زیر دماغه نصب شده مجهز است.
بعلاوه هواپیما به یک گیرنده اخطار راداری و یک سیستم اقدامات الکترونیک
ساخت التای اسرائیل و یک کشف کننده اختلالات مغناطیسی مجهز است.
[/]
ناوبری:
Nimrod MRA.4 به یک مجموعه ناوبری و مدیریت پرواز ساخت اسمیتس شامل
کامپیوتر ناوبری و کامپیوتر مدیریت پرواز مجهز است که با دیتاباس طبق
MIL-STD-1553B هواپیما در ارتباط است.
سنسورهای ناوبری شامل سیستم ناوبری لیزری اینرسیایی و دو سیستم GPS از نوع
LN-100G ساخت نورثروپ گرومن است که اطلاعات دقیق مکان و موقعیت پرواز را در
اختیار سیستم مدیریت پرواز قرار می دهند، هواپیما دارای یک سیستم ناوبری
رادیویی، سیستم فرود میکروویو و سیستم اخطار ترافیک و پیش گیری از برخورد
TCAS2 نیز می باشد که فرود دقیق و امن را برای هواپیما تضمین می کنند.
سیستم مدیریت ایزارها:
سیستم مدیریت ابزارها (USMS) ساخت اسمیتس کنترل و تست خودکار سیستم
تسلیحات، سیستم های هیدرولیکی، کنترل محیطی، سوخت، سیستم های الکترونیکی،
کنترل پرواز و موتورها را بر عهده دارد. این سیستم از چهار کامپیوتر تشکیل
شده که داده ها را از 800 سنسور هواپیما دریافت کرده و پردازش می کنند.
پیشران:
هواپیما دارای چهار موتور BR710 ساخت رولزرویز است که بوسیله سوخت اضافه
مداومت بیشتری به هواپیما اعطا کرده و سرعت 77/0 ماخ را به هواپیما می
بخشند.
۹۱/۰۹/۲۷
۰
۰
مصطفی نداف