پاکستانی
ها با وجود مشکلات اقتصادی فراوان به دنبال بدست آوردن جنگنده چینی جی10بی
هستند که از سطح فناوری نسبتاً بالایی برخودار است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق،
رسانه های منطقه اعلام داشتند پاکستان درخواست به خدمت گرفتن پیشرفته
ترین مدل از جنگنده تک موتوره بال دلتای جِی-10بی را دارد. مدل اولیه این
هواپیما پس از سالها نامشخص بودن وضعیت، چند سالی است که وارد خدمت شده
است.
قرار است یک اسکادران از جنگنده پیشرفته چندمنظوره جِی-10بی که توان
عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارد به پاکستان که متحد بسیار نزدیک
چین به شمار می رود تحویل شود. این قرارداد در سفر یک هفته ای رئیس ستاد
مشترک ارتش پاکستان به چین مطرح شده است.
گفتنی است چین و پاکستان روابط طولانی مدتی در زمینه نظامی دارند و
پاکستان از مشتریان عمده محصولات هوافضایی چینی است. حتی پروژه ساخت
جنگنده چندمنظوره سبک وزن اف-سی-1 که با نام جِی-اف-17 تاندر نیز شناخته
می شود به طور مشترک توسط این دو کشور به ثمر نشسته است.
با توجه به شباهت های بسیار جی-10 به اف-16 برخی از کارشناسان پاکستان را
که از کاربران اف-16 است به قرار دادن اطلاعات این هواپیما به چینی ها و
کمک به تکمیل جی-10متهم می کنند. به خصوص نمونه آخر جی-10 از شباهت های
بیشتری به اف-16 برخوردار است به عنوان مثال در بخش دماغه. البته برخی نیز
استفاده از طرح جنگنده لاوی ساخت رژیم صهیونیستی(که خود وامدار جنگنده
اف-16 و بسیار شبیه به آن بود و به تولید نرسید) را با توجه به وجود روابط
نظامی بین این دو در گذشته مطرح می کنند.
تلاش پاکستان برای افزایش قدرت متعارف دفاعی خود بیشتر برای موازنه قوا با
همسایه بزرگ و قدرتمندش هند است. هندی ها در صنایع هوافضا پرسابقه هستند و
علاوه بر بکارگیری انواع جنگنده های مطرح مانند میراژ2000، میگ29 و
سوخو30 خود نیز اقدام به ساخت جنگنده سبک وزن نموده اند که با نام تجاس
شناخته می شود. اخیراً وزیر دفاع هند از سفارش 40 فروندی تجاس توسط نیروی
هوایی هند خبر داده است.
جنگنده هندی تجاس
به گزارش مشرق، هند و پاکستان همواره در حال یک جنگ سرد تسلیحاتی به سر می
برند و چند باری هم درگیری و جنگ بین این دو کشور مهم آسیایی رخ داده
است. هندی ها با بکارگیری 50 فروند جنگنده پیشرفته فرانسوی میراژ2000 و
بیش از 150 فروند جنگنده ضربتی سوخو-30-ام-کِی-آی تاکنون(که کل تعداد
سفارش آن بالغ بر 270 فروند می شود) و حدود 70 فروند میگ29(که در آینده 45
فروند به آن افزوده خواهد شد) و هواپیماهای آواکس روسی قدرت هوایی بسیار
مهمی را تشکیل داده است. البته می دانیم این نیروی هوایی برای برقرار
موازنه قوا با چین توسعه یافته اما هندی ها نیم نگاهی نیز به توان هوایی
همسایه غربی خود دارند که با کمک متحد استراتژیک خود یعنی چین در حال
بهبود است. در مقابل پاکستان نیز از جنگنده های اف-16، جِی-اف-17،
اف-7(مدل چینی میگ-21 شوروی سابق) و میراژ3و5 به عنوان اصلی ترین داریی
های خود استفاده می کند. از این بین دو نمونه اول پیشرفته تر بوده ولی
برای برقراری توازن قوای متعارف هوایی با هند کاملاً ناکافی هستند.
اف-7 و اف-16 پاکستانی در دو طرف میراژ2000 و اف-16 اماراتی در یک تمرین نظامی
اساساً با توجه به اثرات بکارگیری سلاح
های غیرمتعارف بزرگ در جنگ که استفاده از آن را غیرعملی کرده و نتیجه
نبرد کارگیل بین هند و پاکستان که تأثیر یک نیروی هوایی پیشرفته را به
پاکستانی ها نشان داد، تمایل این کشور به دریافت جنگنده های جدید چینی که
روز به روز نیز متنوع تر می شوند عجیب به نظر نمی رسد. حتی پاکستانی ها با
کمک ترکیه(که از کاربران بزرگ و مطرح اف-16 به شمار می رود) اقدام به
بهسازی اف-16های خود نموده و نمونه های پیشرفته از آن را نیز به آمریکا
سفارش دادند که با توجه به خوش خدمتی پاکستان در جریان افغانستان تعدادی
اف-16 بلوک52+ تاکنون تحویل داده شده است.
۹۱/۰۹/۲۱
۰
۰
مصطفی نداف