هواپیمای اف-۱۰۴، هواپیمایی بود که به دلیل
شکل ظاهری و ویژگی های فیزیکی منحصر به فردش، موشک خلبان دار نامیده می شد.
طراحی این شکاری متعلق به دوران جنگ کره است و از جنبه های گوناگون، مانند
طراحی منحصر به فرد بدنه ی آن، در نوع خود بی نظیر جلوه می کند.
خلبانانی که در جنگ کره با هواپیماهای میگ ۱۵ شوروی سر و کله می زدند، به
تدریج فریاد های اعتراض خود را برای تجهیز آنان به هواپیمایی ارزانتر،
مانورپذیر تر، سبک وزن تر و کاراتر در نیروی هوایی ایالات متحده بر آوردند.
نتیجه، همان هواپیمای ستارفایتر بود که در آن ارتفاع گرفتن کاری سهل
پنداشته شده و بر سرعت آن، وحشیانه و بی مبالات افزوده می شد. به علت اینکه
این هواپیما، به عنوان جنگنده ای برای دفاع نزدیک طراحی گشته بود، برد آن
قربانی امکان اوج گیری سریع شده بود. اگرچه در هنگام ضرورت شدید، این
هواپیما قادر به سوخت گیری هوا به هوا بود و نیز قادر بود که تانک های سوخت
اضافی را نیز حمل نماید. لازم به ذکر است که این هواپیما از موتور توربوجت
مشابه موتوری که در هواپیمای فانتوم به کار رفته است، استفاده می نماید.
بال های این هواپیما، بسیار کوچک بوده و دارای طول دو سر بالی معادل حدود ۷
متر بود و همین، نکته ی بسیار قابل توجهی بود که این هواپیما را هر چه
بیشتر به یک موشک شبیه می ساخت. این هواپیما که به عنوان یک جنگنده برتری
هوایی طراحی گشته بود، در دو مدل مهم عرضه شد. این هواپیما، مجهز به توپ یا
مسلسلی چرخشی با شش لوله با نام ولکان بود که سرعت آتش بسیار بالایی را
فراهم می آورد. همچنین، این هواپیما قادر به مسلح شدن به موشک های کوتاه
برد گرمایاب سایدوایندر نیز بود که از این جهت، آن را به یک جنگنده قابل
عملیات چه در طول روز چه در شب تبدیل می کرد. نیروی هوایی ایالات متحده،
حدود تعداد سیصد فروند هواپیمای شکاری ستارفایتر را در دو مدل تک سرنشینه و
دو سرنشینه تولید نمود.
این هواپیما، در سال ۱۹۵۲ توسط مهندس کلی جانسون، همان طراحی که هواپیمای
جاسوسی خفاش سیاه یا بلک برد را هم طراحی نموده است، طراحی شده و هواپیمای
آزمایشی XF-104 اولین پرواز خود را در سال ۱۹۵۴ به انجام رسانید. این
هواپیما، اولین هواپیمایی بود که قادر به پرواز در سرعت بالای دو ماخ یا دو
برابر صوت بود و البته رکوردهای فروانی را نیز در همین مورد و البته در
ارتفاع بدست آورد. در ۱۸ می سال ۱۹۵۸، یک فروند هواپیمای ستارفایتر مدل ای،
رکورد سرعتی معادل ۲٫۲۵۹ کیلومتر بر ساعت را به جای گذاشت. در ۱۴ دسامبر
۱۹۵۹، یک جنگنده ستارفایتر مدل سی، رکورد ارتفاعی معادل ۳۱٫۵۱۴ متر را به
نام خود در کتاب رکورد های گینس به ثبت رساند. این جنگنده، اولین هواپیمایی
بود که همزمان، رکوردهای سرعت، سقف پرواز و سرعت اوج گیری را در دست داشته
و از این لحاظ بر هواپیماهای دیگر برتری داشت.
این هواپیما، در ماموریتهای ویژه قادر به حمل بمب نیز در زیر بالهای خود
است. مانند هواپیمای اف-۸۴ تاندرستریک در گذشته و هواپیمای اف-۱۶ فالکون در
حال حاضر، ستارفایتر نیز برای خدمت در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو
برگزیده شده و در آن زمان بود که تعداد قریب به ۱٫۷۰۰ فروند از این
هواپیما، برای صدور به کشورهای دیگر تولید گردید. این هواپیما، در آن زمان
به خدمت کشورهایی چون کانادا، آلمان غربی، نروژ، ایتالیا، هلند، بلژیک،
دانمارک، یونان، ترکیه، اسپانیا، تایوان و ژاپن در آمد که البته هم اکنون
نیز در کشورهایی چون آلمان، ژاپن و ایتالیا به پرواز پنجاه ساله خود ادامه
می دهد.
در کشور هایی غیر از آمریکا، در هواپیمای ستارفایتر به منظور ایجاد کاکپیت
دوم برای تمرینات آموزشی دو نفره تغییراتی داده شده و البته مدل های
شناسایی این هواپیمای شکاری نیز توسط کشورهای دیگر عرضه گردید که هرگز مورد
استفاده آمریکا قرار نگرفت.
مشخصات:
کاربرد: جنگنده
شرکت سازنده: لاکهید مارتین
تعداد خدمه: ۱ نفر
نوع موتور:یک دستگاه موتور جنرال الکتریک مدلJ79-GE-3B با پس سوز و ۹۶۰۰ پوند تراست (هم مدل استفاده شده در فانتوم)
طول: ۱۶٫۶ متر
عرض:۶٫۶ متر
ارتفاع:۴ متر
حداکثر وزن: ۶۰۵۰ کیلو گرم
حداقل وزن:۱۱۲۵۰ کیلو گرم
حداکثر سرعت:۲٫۲ ماخ
حداکثر ارتفاع پروازی:۶۸۸۰۰ پا
حداکثر برد:۱۱۷۵ کیلومتر
۹۱/۰۸/۰۹
۰
۰
مصطفی نداف