هلیکوپتر گازل (غزال) در فرانسه و توسط شرکت SUD Aviation که بعدا به Aerospatiale تغییر نام پیدا کرد طراحی و ساخته شد. اینپرنده
در اصل برای رفع نیاز نیروی هوایی و هوانیروز فرانسه به یک هلیکوپترسبک
وزن کارآمد طراحی و ساخته شد ولی در ادامه نظر ارتش بریتانیا را چنانبه خود
جلب کرد که این کشور در شرکت Westland اقدام به تاسیس خط تولید اینهواگرد
نمود. این قرار داد در فبریه سال 1967 به امضا رسید و قرار شدتا کمپانی
وستلند اقدام به تولید تحت لیسانس 292 فروند غزال و 48 فروندپوما در خاک
بریتانیا کرده و در عوض به کمپانی Aerospatiale نیز اجازهمونتاژ 40 فروند
هلیکوپتر لاینکس(Lynx) برای نیروی دریایی فرانسه را بدهد.تا
قبل از رونمایی اصلی ازغزال این هلیکوپتر دستخوش چندین مورد تغییرات شد.
برای مثال این پرندهاولین هلیکوپتری بود که روتور عقبش درون محفظه بود که
این کار باعث کاستناز میزان صدای هواگرد میشد و همچنین تیغه های روتور اصلی
آن از جنس موادمرکب بود که امروزه به شکل گسترده ای از این مواد استفاده
میشود. اینپرنده
به عنوان یک هلیکوپتر سبک وزن ضد تانک در خدمت نیروهای مسلح فرانسویبود که
به موشک های ضد زره هات مجهز شده بود و گونه ای از آن برایپشتیبانی سبک
نفرات پیاده طراحی شده بود که از یک تیربار 20 م م همانندنمونه ضد هواگردش
که به موشک های فروسرخ کوتاه برد میسترال مجهز بود بهرهمیبرد و آخرین گونه
از آن که برای ماموریت های شناسایی به کار گرفته میشدمجهز به یک سیستم
تصویر برداری فروسرخ بود که به Gazelle Viviane معروفشد. این هلیکوپتر در خطوط مقدم ارنش فرانسه جای خود را به تایگر داد اما کماکان در نقش ترابری سبک به کار گرفته میشود. همانطور
که قبلا ذکر شد این هواگرد در چند نوع گوناگون در ارتش بریتانیا خدمتکرد
که از جمله آنها میتوان به گونه SA.341D که به Gazelle HT.3 معروف شداشاره
کرد که در خدمت نیروی هوایی بریتانیا بود و به عنوان هلیکوپترآموزشی انجام
وظیفه میکرد. گونه دیگر SA 341E بود که برای مقاصدی مثلارتباطات و
جابجایی VIP استفاده میشد که به Gazelle HCC.4. معروف بود ونمونه دیگری که
برای آموزش خدمه دریایی به کار گرفته شده بود SA 341C نامداشت که در
بریتانیا به Gazelle HT.2 شهرت داشت که اکنون همه این مدل هایآموزشی با
هلیکوپتر Squirrel HT1 جایگزین شده است. نمونهای
دیگر که برای سپاه تفنگداران هوابرد بریتانیا ساخته شده بود SA 341Bنام
داشت که برای انجام ماموریت هایی از قبیل پست دیدبانی هوایی و هدایتآتش
توپخانه و همچنین هدایت جنگنده ها برای حملات زمینی و تخلیه مجروحان ورله ی
ارتباطی و فرماندهی و کنترل میدان جنگ استفاده میشد و Gazelle AH.1نام
داشت. سوابق عملیاتی:فرانسه: اینکشور
در اصل این هواگرد را برای انجام مقاصد نظامی خود از جمله ضد زره وماموریت
های تحت کنترل سازمان ملل به عنوان نیروهای حافظ صلح طراحی کرد کهاز جمله
موارد کاربرد آن میتوان به جنگ این کشور در الجزایر و ماموریت هایصلح بانی
در چاد (دهه 1980) و یوگوسلاوی (دهه 1990) و جیبوتی (سالهای91و92)
سومالی(93) و ساحل عاج(از سال 2002 تا کنون) اشاره داشت و همچنیناین هواگرد
در عملیات طوفان صحرا در نقش ضد زره و در مقابل تانک های ارتشعراق به کار
گرفته شد. عراق: اینکشور
در دهه های 1970 و 1980 میلادی تعداد زیادی از این هواگرد به همراهمیزان
قابل توجهی موشک های هات را به خدمت گرفت و از آنها در جنگ علیهایران
استفاده نمود البته پس از آن و در جریان جنگ اول خلیج به دلیل برتریهوایی
نیروهای ائتلاف نتوانست از آنها بهره ای ببرد. سوریه: اینکشور
در طی جنگ سال 1982 لبنان به شکل موثری از این پرنده ها بر ضدنیروهای زرهی
اسراییل استفاده کرد و تلفات زیادی به انه واترد اورد در الیکه تلفات خود
این پرنده ها در حد معمول بود. بریتانیا: اینکشور
در نبردهای فالکلند و کویت و عراق و کوزوو از این پرنده ها استفادهکرد اما
نمونه مسلح آن که به یک مسلسل و غلاف های راکت مسلح شده بود فقطبرای جنگ
فالکلند اآماده شده بود که در این نبرد هم به کار گرفته نشد. همچنین این کشور برای گشت هوایی بر فراز ایرلند نیز از همین پرنده استفاده میکند. لبنان: غزال توسط نیروی هوایی لبنان در خلال جنگ با گروه فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد به کار گرفته شد. ایرلند: سپاه تفنگداران هوایی این کشور از این پرنده برای مقاصد آموزشی بهره میبرد. کشورهایی که گونه نظامی آن را در اختیار دارند: آنگولا/بوسنی/کامرون/چین/اکوور/مصر/فرانسه/گابون/گینه/عراق/اردن/کنی
ا/کویت/لبنان/مونتهنگرو/مراکش/قطر/روآندا/سنگال/صربستان/سو ریه/ترینیداد
وتوباگو/تونس/امارات/بریتانیا مشخصات فنی: خدمه: 2 نفر گنجایش(بجز خدمه): 3 نفر طول:11.97 متر شعاع روتور اصلی: 10.5 متر ارتفاع: 3.15 متر وزن خالی: 908 کیلوگرم پیشرانه: یک موتور توربو شفت Turbomeca Astazou IIIA با توان 440 کیلو وات یا 590 اسب بخار حداکثر سرعت: 310 کیلومتر بر ساعت سرعت کروز: 264 کیلومتر بر ساعت برد: 670 کیلومتر سقف پرواز: 5کیلومتر نرخ صعود: 9 متر بر ثانیه
۹۱/۰۷/۲۱
۰
۰
مصطفی نداف