در روز ۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ میلادی شرکت( KLM (Koniklijke
Luchtvaart Maatschapij در هلند تاسیس شد.اولین پرواز KLM با یک فروند
هواپیمای ایرکو دهاویلند ۱۶ در روز ۱۷ ماه مه سال ۱۹۲۰ و از فرودگاه
کرایدون لندن به آمستردام انجام گرفت.تنها مسافران این پرواز دو خبرنگار
انگلیسی و تعدادی روزنامه بودند و جری شاو خلبانی این پرواز را به عهده
داشت. در سال 1920 KLM مجموعا 440 مسافر و 22 تن بار جابهجا کرد و به این
صورت پروازهای منظم شرکت از سال ۱۹۲۱ آغاز شد. پنج سال بعد، KLM پروازهای
مختلفی را به مقصد شهرهایی چون آمستردام، روتردام، بروکسل، پاریس، لندن،
برمن، کپنهاک و مالمو با هواپیماهای فوکر انجام میداد. این شرکت همچنین
اولین شرکت هوایی بود که به مقصد فرودگاه منچستر پرواز کرد.
پروازهای بین قارهای منظم شرکت در سال ۱۹۲۹ با پرواز به اندونزی توسط
هواپیماهای فوکر آغاز شد. البته اولین پرواز طولانی KLM پنج سال قبل از آن
به خلبانی «ون در هوپ» انجام شده بود. KLM در سال 1930 با پیشرفتی چشمگیر
توانست 15143 مسافر را جابهجا کند. در جریان جنگ جهانی دوم تمامی پروازهای
KLM به جز پروازهایی که از اقیانوس اطلس میگذشت متوقف شد. اولین پرواز
شرکت بر فراز اقیانوس اطلس در دسامبر سال ۱۹۳۴ به مقصد جزیره کوراکائو که
یکی از مستعمرات هلند میباشد، آغاز شد.
دو سال بعد، اولین هواپیمای داگلاس به شرکت تحویل داده شد و برای پرواز به
سیدنی مورد استفاده قرار گرفت. در ۲۱ ماه مه سال ۱۹۴۶هواپیمایی KLM پرواز
منظم آمستردام به نیویورک را راهاندازی کرد و در سال 1950 توانست بیش از
356 هزار مسافر را جابهجا کند. نخستین پرواز شرکت بر فراز قطب شمال در سال
۱۹۵۸ و به مقصد توکیو انجام گرفت.
در مارس سال ۱۹۶۰، نخستین هواپیمای جت داگلاس را وارد ناوگان خود کرد و
اولین بوئینگ ۷۴۷ در فوریه ۱۹۷۱ با ورود به ناوگان KLM عصر هواپیماهای جت
غول پیکر را برای این شرکت آغاز کرد. این شرکت در سال 1983 قراردادی با
بوئینگ برای ایجاد تغییراتی در مدل 200-747 منعقد کرد که این پروژه دو سال
به طول انجامید. در ژوئن سال ۱۹۸۹ نیز شرکت اولین بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ خود را به
نمایش گذاشت.
KLM در ژوئیه سال بعد، ۲۰ درصد از سهام شرکت هوایی شمال غربی(Northwest
Airlines) را خریداری کرد که این موضوع سبب ایجاد اتحاد قدرتمندی بین این
دو شرکت هواپیمایی گشت. در سال 1990 تعداد جابهجایی مسافران KLM به 16
میلیون رسید. درمارس سال ۱۹۹4 این دو شرکت راهاندازی کلاس تجارت جهانی
(World Business Class) را در پروازهای بینقارهای خود اعلام کردند.
KLM در مارس و ژوئن ۲۰۰۲ اعلام کرد با خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و
بازنشسته کردن هواپیماهای بوئینگ قدیمی و مک دانل داگلاس، ناوگان
بینقارهای خود را نوسازی خواهد کرد. به همین دلیل، نخستین بوئینگ ۷۷۷ در
۲۵ اکتبر ۲۰۰۳ و نخستین ایرباس ۳۳۰ در ۲۵ آگوست ۲۰۰۵ به ناوگان KLM
پیوستند.
در روز 30 سپتامبر سال 2003 دو شرکت Air France و KLM اعلام کردند که قصد
دارند ضمن ادغام، شرکت Air France – KLM را تشکیل دهند که این امر در روز 5
مه 2005 به وقوع پیوست؛ ولی هر دو شرکت کماکان با نشان اختصاصی خود پرواز
میکنند.
این شرکت پیش از ادغام با ایرفرانس جزو هواپیمایی ملی هلند به شمار میرفت و در زبان انگلیسی به نام
Royal Dutch شناخته میشد.
شرکت جدید، یک شرکت فرانسوی-هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه قراردارد و
پایگاه اصلی آن در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل پاریس واقع است. این شرکت
همچنین بزرگترین هواپیمایی اروپا از نظر حجم مسافر، میزان درآمد سالانه و
مسافت طی شده به شمار میرود. Air France – KLM یکی از اعضای اصلی کارتل
هوایی «اسکای تیم» به شمار میرود. از دیگر اعضای این کارتل میتوان به
هواپیمایی دلتا، آئرومکزیکو، هواپیمایی کره، هواپیمایی چک، آلیتالیا،
هواپیمایی نورث وست، آئروفلوت و هواپیمایی کنتیننتال اشاره کرد.
دفتر مرکزی KLM اکنون در آمستلوین، در نزدیکی فرودگاه Schiphol آمستردام
قرار داشته و این شرکت مسافران و بارهای 90 مقصد مختلف را به طور منظم
جابهجا میکند. در 61 مسیر هوایی، KLM تنها ارائه کننده سرویس میباشد که
به 45 درصد درخواستهای بلیت پاسخ میدهد. تعداد کارمندان این شرکت به بیش
از 33 هزار نفر میرسد و شرکت اصلی یعنی Air France – KLM در سال گذشته
میلادی درآمدی در حدود 21 میلیارد یورو را از آن خود کرده است.
مرجع:آویا
۹۱/۰۵/۱۰
۰
۰
مصطفی نداف