مدل ارباس A300 نه تنها به خاطر اینکه یک موفقیت تجاری در کار خودش کسب
کرده مشهور و مهم شناخته می شود٬ بلکه اولین طرح اروپایی در زمینه
هواپیماهای مسافربری پهن پیکر پس از جنگ است که برای کارخانه سازنده و
همچنین قاره اروپا یک موفقیت محسوب می شود. CASA از اسپانیا٬Aerospatiale
از فرانسه٬ DaimlerChrysler Aerospase آلمان و Aerospase British از
انگلستان در اواخر دهه 1960 به هم پیوستند و صنایع ارباس را با هدف ساخت
هواپیمایی دو موتوره با ظرفیت 300 نفر به منظور پر کردن بازار پهن پیکرها
به وجود آوردند. این ارباس 300 نفره بعدا بر پایه 250 صندلی پی ریزی شد.
زیرا این عقیده در نزد طراحان ارباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک
کمتری برخوردار است. به طرح A300 پسوند B تعلق گرفت که نشان دهنده تغییرات
برای این مدل محسوب می شود. دو نمونه اصلی A300-B1 ساخته شدند که
اولین آن از تولوز فرانسه در 28 اکتبر 1972 و دومی در 5 فوریه سال بعد
پرواز کرد.General Electric CF6 انتخاب ارباس برای نیروی محرکه مدل
A300می باشد. به دنبال نمونه اصلی A300B1٬ مدل A300B2 با 2/65m بدنه کشیده
تر در 23 می 1974 وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ارفرانس شد. دیگر مدل
های این هواپیما شاملB2-200 شامل فلپهای کروگر برای راندمان بهتر در نشست و
برخاست و استفاده از چرخ ها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300با افزایش وزن برای
حمل بار مفید بیشتر٬ B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپهای کروگر٬
مدلB4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه
فرود پیشرفته. تعداد کمی از مدلهای تغییر پذیر A300C نیز ساخته شدند که
برای ورود بار به بخش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ
هواپیما و در پشت بال قرار دارد استفاده می شود. در اواخر تولید مدل
A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مدل A300-200FF پیشنهاد شد
که مشتریان آن VASP٬ Tunis Air و Garuda بودند. در نهایت تولید A300B4 در
می 1984 متوقف شد. اما ارباس که سرگرم طراحی مدلی اصلاح شده از مدل B4 بود
تولید این هواپیما را ادامه داد. این مدل که که A300-600 نامگذاری شده
است نسبت به مدل B4 اندکی کشیده تر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی
برخوردار است. این مدل در سال 1983 برای اولین بار پرواز کرد. از مدل های
300A قدیمی اکنون به عنوان هواپیمای باری مورد استفاده قرار می گیرد. مشخصات فنی موتور: دو موتور جنرال الکتریک CF6-80C2A1 یا CF6-80C2A5 دو موتور پرات اند ویتنی PW-4156 یا PW-4158 بیشترین رانش موتور: CF6-80C2A5: 273.6kN معادل 61,500lb PW-4156: 249kN معادل 56,000lb PW-4158: 258kN معادل 58,000lb CF6-80C2A1: 262.4kN معادل 59,000lb عملکرد: بیشترین سرعت کروز: 897km/h برد:6,670km معادل 3,600nm٬ در مدل A300-605R با 267 مسافر و با 370km سوخت ذخیره 7,505km معادل 4,050nm اوزان: وزن عملیاتی با موتورهای CF6: 90,115kg معادل 198,665lb وزن عملیاتی با موتورهای PW-4000: 90,065kg معادل 198,565lb بیشترین وزن برحاستن: 165,900kg معادل 365,745lb ابعاد: طول: 54.08m معادل 177ft ارتفاع: 16.62m معادل 54ft دهانه بال: 44.84m معادل 147ft مساحت بال: 260m² معادل 2,798.7ft² گنجایش: خدمه پروازی: دو نفر مسافران: 26 نفر در کلاس درجه یک با 6 ردیف صندلی و 240 نفر در کلاس اقتصادی با 8 ردیف صندلی. بار: قادر به حمل 22 کانتینر در اندازه استاندارد LD3 و حمل 55,017kg بار در مدل A300-600F. سفارش و تولید: 271 فروند از انواع A300-600 تا بعد از سال 2000 سفارش داده شده که 242 فروند آن تحویل شده است.
۹۱/۰۵/۰۱
۰
۰
مصطفی نداف