سالها پیش شاید پرواز برای انسان آرزویی دست
نیافتنی بود ولی اکنون او بدین آرزو دست یافته است ولی پس از پرواز
تازه متوجه مشکل جدیدتری شد و آن مدت طولانی پرواز از نیمی ار
محیط زمین بود . هرچند با ورود موتور های جت این مدت زمان برای
هوانوردان کاهش یافت ولی باز هم فاصله تا نتیجه مطلوب زیاد بود .
بمب افکن هایپر خود ددریچه ای گشود تا آرزوی کاهش
مدت زمان پرواز به واقعیت نزدیکتر شود .
جنگنده بمب افکن هایپر سوار (HyperSoar) یک جنگنده و یا در اصل بمب
افکنی است هم اندازه بمب افکن بی 52 که می تواند از
خاک آمریکا به پرواز در امده و به هر نقطه ای از جهان که مورد نیاز
است در هر سرعت و در هر ارتفاعی حمله هوایی کرده و بدون استفاده
از سوختگیری هوایی و نیز بدون استفاده از پایگاه واسطه زمینی و
با استفاده از تجهیزات پیشگیرانه دفاعی درون خود به سلامت به پایگاه
خود در آمریکا بازگردد . این بمب افکن میتواند با سرعتی معادل 6700
مایل بر ساعت (10 ماخ ) و با مقدار دوبرابر مهمات هواپیماهای بمب
افکن ساب سونیک (زیر سرعت صوت ) عادی به پرواز در آید .
ساختمان این بمب افکن به گونه ای طراحی شده است که با وارد شدن به
اتمسفر زمین واستفاده از کمتری نیروی ممکن خود را به سمت هدف رسانده
و ماموریت خود را انجام دهد . برای این کار این پرنده با روشن کردن
موتورهای نیرومند خود تا ارتفاع 130000 پایی از سطح زمین بالا می رود و
سپس موتورهای خود را خاموش میکند تا به صورت شیرجه ای با شیب پایین
مجددا سرعت گرفته و مقداری از مسیر خویش را بدون استفاده
از سوخت طی کند . سپس مجددا موتورهای قدرتمند خود را روشن کرده و
مجددا به ارتفاع فوق باز میگردد .(همانند سنگ صافی که در
صورت پرتاب به صورت افقی میتواند چندین بار از روی آب جهش کرده
و مجددا به هوا باز گردد .) همانطور که میدانیم جو زمین در مقابل
اجسام خارج از زمین که به سطح زمین نزدیک می شوند دارای نوعی
مقاومت است و از ورود آن تا حد ممکن جلوگیری میکند . (مانند
مقاومت سطح آب در قبال سنگ صاف ) پس بمب افکن هایپر با استفاده از
همین خاصیت به علاوه موتورهای نیرومند خود می تواند در طول اتمسفر
زمین به سمت هر منطقه مورد نیاز پرواز کند .
این پرنده به طور مثال برای انجام یک ماموریت در شرق آسیا
با پرواز از امریکا و بر فراز اقیانوس اطلس به بیش از 25 جهش در
یک پرواز یک ونیم ساعته نیاز دارد تا بر فراز هدف خود قرار گیرد .
زاویه مورد نیاز به هنگام هربار صعود و سقوط در هر جهش تقریبا پنج
درجه می باشد . خدمه این هواپیما نیز به هنگام هربار سقوط و
صعود نیرویی معادل 1.5 جی بی ونی و یا جاذبه را احساس خواهند . این
نیرو معادل نیروی دوران یک کودک توسط یک فرد بزگسال است که از
طرف کودک احساس می شود که تقریبا نیروی ناچیزی است . البته
نیروی جی بمب افکن هایپر می تواند تا صد ها مرتبه از ان کوچکتر باشد .
اگرچه طرحهای حمل مسافر توسط این پرنده مخاطره امیز ذکر شده ولی در
کل هیچ خطری در خارج از جو چون برخورد با پرتاب گرهای ماهواره و
یا سایر لانچر های فضایی این پرنده را تهدید نمیکند .
طرح موتوراین هواپیما مبنی بر استفاده از موتورهای موشکی وراکتی
برای پرتاب این پرنده از پایگاه پروازی به سمت جو و سپس باز گرداندن
آن به سمت مقصد در داخل جو است . البته طرح دیگری نیز مبنی بر
استفاده ازموتورهای جت پیشرفته برای قرار دادن این پرنده در
جو مطرح شده است . یکی دیگر از ایده های بکارگیری شده در این طرح استفاده
از گرمای ناشی از اصطکاک جو هنگام شیرجه به درون اتمسفر است . این پرنده
می تواند گرمای وارد شده را جذب و در زمان اوج گیری مجدد و قرار گیری
در خارج از اتمسفر که دارای دمایی بسیار پایین است استفاده کند . البته
این طرح در حال تحقیق است .
روش دیگر برای تامین نیروی اوج دهنده در این پرنده استفاده از
موتور های اسکرم جت است . این موتورها با قابلیت فشرده سازی
و دادن شتابی بیش از حد معمول به ذرات ورودی هوا می توانند نیرویی
بسیار بالاتر از موتورهای جت برای هایپر ایجاد کنند . در هر صورت امکان
استفاده از این نوع موتورها حداقل برای دادن شتاب اوج گیری به هایپر غیر
محتمل نخواهد بود .زیرا این موتورها پرتابکننده های خوبی در سرعت های
فراصوت هستند .
طراحی بمب افکن به صورت کاملا آئرودینامیک اتنجام شده است و
دارای طول بسیار بالایی است که بتواند همچون یک راکت برای
گرفتن شتاب عمل کند . لبه های خارجی در گوشه های اتصال قسمت
بالایی هواپیما با قسمت پایینی نیز
برای افزودن قابلیت آئرودینامیک آن به صورت کاملا زاویه دار در نظر
گرفته شده است . برای دفع مشکل ناشی از سرعت های بالا در این
بمب افکن قسمت جلویی به صورت نازک تر و کم عرض تر از
قسمت انتهایی هواپیما برای تحمل فشار بسیار بالای امواج صوتی طراحی
شده است . علاوه بر این خود بمب افکن همچون یک بال بزرگ
است که با توجه به نوع شکل بندی ان نیروی بالابرنه آن در
سرعتهای بالا بسیار افزایش می یابد .
در صورت نهایی شدن طرح ساخت این بمب افکن که دارای پروژه ای
بسیار محرمانه است فاصله 17 ساعته پرواز بین استرالیا ولندن
به 1.5 ساعت کاهش خواهد یافت . و امید انسان به کاهش فاصله ها روز
به روز بیشتر خواهد شد . البته بنابه ادعای چندین نشریه
تعدادی عکاس موفق به شکار تصاویری با استفاده از تلسکوپ از پروازهای
شبانه این بمب افکن شده اند .
مترجم MSKSB
منبع
fas.org
۹۱/۰۴/۰۸
۰
۰
مصطفی نداف