جت M-346
یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده
است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و
کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره
گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از
این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در
آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم
وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.
M-346 امکان آموزش رزمی خلبانان
هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High AOA) فراهم می آورد. در
طراحی و آیرودینامیک M-346 از Lift گردابی جهت ایجاد مانورپذیری و کنترل
پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از سامانه پرواز با سیم استفاده
شده است. YAK-130 که همزاد M-346 محسوب می شود نیز از سال 1996 به پرواز
درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان نسل نوین هواپیماهای
آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی نظامی عملکردهای سامانه
محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای تاکتیکی از طریق
نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز هواپیما با دریافت
کننده های تهدیدات راداری ٬ پخش کننده های Chaf و Flare و پادکارهای فعال
الکترونیکی تجهیز می شود.جنگ افزار : 6 پایلون رها کننده ی
1000 پاوندی و دو ریل شلیک موشک در سر بال ها ٬ 9 پایلون این جنگنده را
تشکیل می دهند. غلاف های الکترونیکی و یک مخزن سوخت 300لیتری نیز قابل
انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات توسط هر کدام از
نمایشگرهای چند منظوره در کابین٬ به نظر خلبان و کمک خلبان می رسد.و انتخاب
جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و هدایت»(HOTAS) انجام می
شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مرکزی کنترل می شود و از
طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر کلاه خلبان(HMD) نتایج نشان داده می
شود. در آویزهای M-346 امکان استفاده از غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف
گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف پادکار الکترونیکی «الکترونیکا
ELT-55» وجود دارد.
جت M-346
یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده
است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و
کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره
گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از
این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در
آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم
وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.
تسلیحات مورد استفاده: 1-بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد 2-غلاف های شلیک راکت 3-سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشک کوتاه برد هوا به هوا 4-ماوریک AGM-65 به عنوان موشک هوا به سطح 5-ماترا MK-2A به عنوان موشک ضد کشتیکابین : کاکپیت
M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری که کابین
هر کدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر کریستال مایع چند
منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی کلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی
های دید در شب و کنترلرهای HOTAS تجهیز شده است.اویونیک : ساختار
اویونیکی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B
پایه ریزی شده است که ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی
UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود.
مجموعه ی ناوبری شامل یک «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یک گیرنده ی
مکان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاکتیکی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS
و MB است. سامانه کنترل پرواز نیز از یک سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز
با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده که شامل چهار رایانه کنترل پرواز است.
سامانه کنترل پرواز ٬ کنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35
درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می
کند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت کنترل این سامانه است.
نیروگاه: M-346
مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است که توسط فیات
آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه کنترل تمام خودکار دیجیتال و
سامانه روغن کاری مدارسته آیروباتیک بهره می برند.مشتری ها : کشورهای اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند که در رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد.
۹۱/۰۴/۰۷
۰
۰
مصطفی نداف