می
گویند که در قرن بیست و یکم، هیچ گاه نباید گفت «غیر ممکن است». در این
دنیای تکنولوژی و علم و صنعت که هر روز اختراعی جدید به ثبت می رسد و «غیر
ممکنی» به ممکن تبدیل می گردد، باید انتظار هر نوآوری جدیدی را داشت. در
صنعت هوا فضا، این نوآوری این بار، X-29 است.
X-29
شبیه به هواپیمایی است که تقریباً به عقب پرواز می کند. اما اشتباه
نکنید! چنین نیست. این هواپیما، از بال های رو به جلو بهره می جوید.
اندیشه هواپیماهایی با بال های رو به جلو، از سال های جنگ جهانی دوم در
ذهن طراحان هواپیمایی نقش بسته بود، اما محدودیت های سازه ای اجازه ساخت
چنین هواپیمایی را نمی داد. بال های چنین هواپیمایی می بایست به اندازه
کافی قدرتمند باشند که نیروی عظیم ناشی از جلوگرایی و مقاومت بال ها در
برابر هوا را با آن سرعت، خنثی کنند. حتی آلمانی ها، هواپیمایی با بال های
رو به جلو با نام Ju-287 طراحی کردند که در آن زمان به دلیل عدم وجود
مواد کامپوزیتی و فناوری لازم برای به کارگیری آن ها در چنین هواپیمایی،
این طرح شکست خورد. اما این طرح جالب، تا سال ها به فراموشی سپرده شد. در
در اویل دهه 80، محققان مرکز هوافضایی شرکت ناسا، به تدریج حیاتی دوباره
به این تفکر بخشیده و هواپیمایی را با نام X-29 متولد ساختند.
هواپیمای
X-29 یک هواپیما مانند تمام هواپیماهای نسل چهارم بود و شباهت های
فراوانی میان این هواپیما و هواپیما های معمولی دیگر دیده می شد، اما آنچه
که این هواپیما را از دیگر هواپیما ها متمایز می کرد، طراح خاص بال های
رو به جلوی آن بود. طرح بال رو به جلو با ترکیب بالچه هایی در جلو یا همان
کانارد ها، وسیله ای بود که بنا بر انتظار محققان ناسا، می بایست قدرتی
خاص در انجام مانور در سرعت های بالا و اکثراً مافوق صوت، برای هواپیما به
ارمغان آورد. از هواپیمای X-29، تنها دو فروند با نام های شماره یک و
شماره دو توسط شرکت گرومن ساخته شد. هواپیمای شماره یک، نخستین پروازش را
در 14 دسامبر 1984 و هواپیمای شماره 2، نخستین پروازش را در 23 می 1989
انجام داد.
حال
ببینیم رمز مانورپذیری بالای این جنگنده در چه بود: اگر به شکل 1 نگاه
کنید، می بینید که در هواپیماهای معمولی، هوا پس از رد شدن از روی بال ها
تمایل به واگرایی دارد، یعنی در قسمت پشت هواپیما به راحتی پخش می شود. در
حالی که در هواپیمای X-29 عکس قضیه صادق است و هوا تمایل به رفتن به سمت
ریشه بال دارد. این ویژگی باعث می شود که در مواقعی که هواپیما در حال
اوجگیری با زاویه زیاد حمله است، جریان هوا روی بال کاهش آن چنانی نیافته و
در نتیجه شهپر ها و دیگر اجزای کنترلی کار خود را به خوبی انجام دهند.
اصلی ترین قسمتی که در X-29 وظیفه تنظیم اوج گیری هواپیما را به عهده داشت،
کانارد ها یا بالچه های جلوی هواپیما بود. نوآوری دیگر در سطوح کنترلی
این هواپیما، فلپ-شهپر ترکیبی این هواپیما یا Flaperons بود. فلپ-شهپرهای
این هواپیما، بالچه هایی در لبه فرار این هواپیما بودند که هم در نقش فلپ
برای افزایش برا و کمک به عملکرد کاناردها هم در نقش شهپرها برای دور زدن
هواپیما عمل می کردند.
در
ابتدای طراحی این هواپیما، مهندسان با مشکلاتی نیز مواجه شدند که از جمله
آن می توان به عدم پایداری هواپیما در سرعت های زیر صوت اشاره کرد. این
مشکل، با افزودن یک پردازنده مخصوص تنظیم عملکرد کاناردها و دیگر سطوح
کنترلی که در هر ثانیه، 40 بار به تنظیم دوباره موقعیت کاناردها می
پرداخت، رفع شد. هر یک از سه کامپیوتر مخصوصی که در هر لحظه وضعیت پرواز
را چک می کردند، خود دارای کامپیوتر های پشتیبان بودند که در صورت بروز
اشکال در هریک، کامپیوتر پشتیبان به کار می افتاد و وظیفه کامپیوتر معیوب
را بر عهده می گرفت. در طراحی بال های X-29، از طرح بال های فرابحرانی یا
Supercritical استفاده شده بود. همانطوری که می دانید، امواج ضربه ای که
هنگام پرواز با سرعت صوت به وجود می آیند، باعث ایجاد پسای فراوانی می
شوند. بال های فرابحرانی که سطح بالایی صاف تری دارند به تاخیر در ایجاد
شدن امواج ضربه ای در سرعت صوت کمک کرده در نتیجه پسای کمتری به هواپیما
وارد می شود.
هواپیمای
شماره دوم نیز پس از تولید، آزمایشات بسیاری را انجام داد. این هواپیما،
برای آزمایش مانورپذیری هواپیما در زوایه های حمله یا همان زاویه ی
اوجگیری بسیار بالا به کار گرفته شد. نتیجه های این آزمایشات، واقعاً
درخشان بود، چرا که هواپیمای شماره دو، توانسته بود که در زاویه حمله 67
درجه نسبت به سطح پرواز معمولی، ویِژگی های آیرودینامیکی خود را کاملاً
حفظ کند. برای درک بهتر موضوع، خوب است بدانید که بیشترین زاویه حمله ای
که هواپیمای توانای F-14 تامکت می تواند در آن ویژگی های دینامیکی خود را
حفظ نماید، از 37 درجه بیشتر نیست! این ویژگی بسیار عالی هواپیمای X-29 که
به مدد طراحی بی نظیر بال های رو به جلو و کاناردهای آن صورت گرفته بود،
تحسین همگان را برانگیخت. جالب است که این توانایی فوق العاده، بدون
استفاده از فلپ های لبه حمله یا Slat های معمول در اکثر هواپیماهای
امروزی یا سیستم های تغییر جهت رانش موتور به دست آمده بود. X-29 در سرعت
های مافوق صوت، یک اعجوبه بود، چرا که کاهش فوق العاده پسا به لطف
استفاده از بال های جلوگرا، کنترل پذیری فوق العاده با استفاده از
کاناردهای بی نظیر آن و قابلیت رسیدن به 67 درجه زاویه حمله بدون از دست
دادن نیروی برا واقعاً از این هواپیما یک پرنده بی همتا ساخته بود.
هواپیمای
X-29 یک هواپیمای تک سرنشینه است که دارای طولی معادل 14 متر و دهنه بال
8 متر است. هر دو نمونه تولید شده از X-29، به یک موتور توربوفن
F404-GE-400 تجهیز شده بودند که توانایی لازم را برای انجام تست های مختلف
بر روی هواپیما را فراهم می کرد. بال های این هواپیما به طور عمده ای از
مواد کامپوزیتی ساخته شده اند که استحکام و سبکی وزن آن ها در این کاربرد
مورد نظر است. تنها تفاوت میان نمونه شماره یک و نمونه شماره دو، وجود یک
چتر کاهنده سرعت در انتهای دم هواپیمای شماره دو است که این هواپیما را از
نمونه اول متمایز می سازد. سازه اصلی هواپیما نیز از آلیاژ آلومینیوم و
تیتانیوم ساخته شده است که مقاومتی عالی برای رژیم های مختلف پرواز را
فراهم می آورد. طراحی این هواپیما و البته موفقیت آن، وعده ای به طراحان
آینده برای طراحی هواپیماهایی با قابلیت های چشمگیر بود. الهام های طرح
بال های این هواپیما، به خوبی در بال های ذوزنقه ای هواپیمای نوین F-22 و
بال های جلوگرای هواپیمای سوخو 47 روسی مشخص است که گشایش فصل تازه ای را
در طراحی هواپیمایی نوید می دهد.
پروژه منتفی در ایالات متحده در امریکا
برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی یعنی 600 در 491 پیکسل بر روی این نوار کلیک نمایید - Aerocenter.ir
دارای تکنولوژی بال های پیش گرا اما کوچک و استفاده از بدنه ای مثل بدنه ی
f-20 فقط ازمایش شد و به کار گرفته نشد میگن یه مشکلایی داشت
رقیبش در روسیه داره خودی نشون میده
su-47 berkot
برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی یعنی 1000 در 429 پیکسل بر روی این نوار کلیک نمایید - Aerocenter.ir برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی یعنی 800 در 600 پیکسل بر روی این نوار کلیک نمایید - Aerocenter.ir
۹۱/۰۳/۳۰
۰
۰
مصطفی نداف