جنگنده F-2
که برای وزارت دفاع ژاپن ساخته شده ،نتیجه برنامه ژاپن و امریکا برای ساخت
مشترک جنگنده است.صنایع سنگین میتسوبیشی سازنده اولیه است و شرکت لاکهید
مارتین اکروناتیک شرکت اصلی آمریکایی دست اندرکار در این طرح می باشد.
F-2A نوع تک سرنشین آن است و F-2B نوع
دو کابینه است.وزارت دفاع ژاپن در نظر داشت که ۱۳۰ جنگنده F-2 را تهیه
کنند (۸۳ تک کابین و ۴۷ عدد دو کابین).با اینکه تا به حال ۷۶ سفارش انجام
شده ،اما آینده این برنامه نامشخص است.
در سال ۱۹۸۷ میلادی وزارت دفاع ژاپن چندین
مدل ازF-16C را به جای FS-X ژاپنی که انتخاب کرده ،جایگزین جنگنده F-1
میتسوبیشی کند و در سال ۱۹۸۸ میتسوبیشی بعنوان سازنده اصلی این جنگنده
انتخاب شد که این جنگنده را F-2 نام گذاشتند.این برنامه شامل انتقال
تکنولوژی از امریکا به ژاپن بود و در تقسیم هزینه ۶۰ درصد سهم ژاپن و ۴۰
درصد سهم امریکا می شد.
چند
نمونه با سقف پرواز بالا توسعه یافتند و آزمونهای برداری این نمونه در سال
۱۹۹۷ با موفقیت انجام شد و هواپیما در سال ۱۹۹۸ تولید شد.اولین تولید
هواپیما در سپتامبر سال ۲۰۰۰ وارد وزارت دفاع ژاپن شد و طی این انتقال بیش
از ۴۹ هواپیمای F-2 به ژاپن منتقل شدند.هواپیماها در بخش جنوبی کوماکی ،
میتسوبیشی در ناگویا مونتاژ می شوند.
طراحی :کاواساکی مسئول ساخت بخشهای
میانی بدن هواپیما و همچنین قسمتهای مربوط به چرخ اصلی و موتور
است.میتسوبیشی بخش جلویی بدنه هواپیما و بالها را می سازد.میتسوبیشی همچنین
ساختار جعبه بال پایینی را که شامل پوسته و کلاهک و … را طراحی می کند و
آنها را از ترکیب گرافیت و اکسپوسی می سازد.
این اولین کاربرد تکنولوژی CO-CURED
در یک محصول جنگنده است.کارخانه فوجی ،سطح بال بالایی ،کیفیت بالها،رادوم
ها،فلیبرونها و بخشهای کاهش هوای موتور و بخش دم هواپیما را می سازد .شرکت
لاکهید مارتین بخش انتهایی بدنه هواپیما ،بخشهای کناری بالها و لبه جلویی
هواپیما را تامین می کند.
کابین خلبان:کابین خلبان به سه صفحه
چند کاره مجهز شده که شامل یک صفحه کریستالی مایع از YOKOGAWA می باشد.صفحه
بالای سر خلبان توسط SHIMADZUتوسعه یافت.
تسلیحات:سیستم رفاهی الکترونیکی درون هواپیما ،سیستم کامپیوتری و رادار فعال توسط میتسوبیشی الکتریک توسعه یافتند.
یک تفنگ M61A1 چند لوله در انتهای یکی از
بالها قرار گرفته است.۱۳ نقطه سخت برای حمل سیستمهای اسلحه وجود دارد .یکی
در بخش مرکزی ،یکی در نوک بالها و پنج نقطه دیگر در زیر هر یک از بالها
قرار گرفته شده است.سیستم کنترل و نگهداری توسط لاکهید مارتین تامین شده
است.
در این هواپیما ۲ اتصال ریل مشترک وجود
دارد که توسط NIPPI تولید شده است.این هواپیما قادر به مستقر کردن موشک هوا
به هوای سایز متوسطSPARROW بنام AIM-7 F/M و بمبهای جانبی کوچک AIM-9L و
همچنین موشک هوا به هوای کوچک AAM-3 متعلق به صنایع سنگین میتسوبیشی می
باشد.
F-2 مجهز به موشکهای ضد ناو ASM-7 و ASM-2
می باشد.میتسوبیشی توسعه موشکهای ضد ناو سری ۸۰ و ASM-7 و ASM-2 را در سال
۱۹۸۰ در اصل برای جنگنده F-1 آغاز کرد.
هواپیمای جنگی همچنین می تواند بمبهای
۵۰۰IB و بمبهای خوشه ای و راکت انداز را با خود حمل کند.خط مرکزی و نقاط
سخت بال داخلی مخازنی را با ظرفیت ۴۴۰۰ کیلوگرم سوخت می تواند حمل کند.
کنترل پرواز:لاکهید
مارتین مسئول ساخت سیستم پرواز در این هواپیما می باشد.سیستم پرواز
دیجیتالی هواپیما توسط الکتریک اویشن ژاپن و هانی ول توسعه داده شده
است.این روش پرواز شامل ارتقا ،کنترل ، موقعیت سنجی و کنترل بار در طول
مانورها می باشد.
ارتباطات:سیستمهای ارتباطی موجود در
F-2 شامل یک AN/ARC-164 است که با باند یو اچ اف عمل می کند و
توسطRAYTHEON تامین شده است و یک کانال V/UHF که توسط NEC تهیه شده است.
موتور:این هواپیما با یک موتور
توربوفن سوختی F110-GE-129 جنرال الکتریک تجهیز شده است. قدرت این موتور
۷/۱۳۱ کیلونیوتن است که سرعتی تا حدود 2 ماخ به جنگنده می دهد.
۹۱/۰۳/۲۱
۰
۰
مصطفی نداف