تاریخچهء پیدایش
جنگندهء F-18 بر پایهء یکی از جدیدترین جنگندههای ساخت شرکت
نورثروپ، یعنی Cobra YF-17 ساخته شد. در دههء 1970، YF-17 به منظور رقابت
با جنگندهء F-16 جهت انتخاب «جنگندهء سبک» برای نیروی هوایی ایالات متحده
طراحی و ساخته شد.
YF-17 Cobra
ولی در نهایت جنگندهء F-16 توسط نیروی هوایی انتخاب شد. در آن
زمان، مقامات ارشد نیروی دریایی، دریافتند که جنگندهء ساخت نورثروپ، توان
بالقوه بسیار بیشتری نسبت به F-16 جهت جایگزینی هواپیماهای قدیمی نیروی
دریایی، یعنی A-7 Corsair دارد.
نورثروپ و مک دانلداگلاس تصمیم گرفتند به طور مشترک، جنگندهء
F-18 را برای ناوهای هواپیمابر و جنگندهء A-18 را برای سپاه تفنگداران
نیروی دریایی، تولید نمایند. اما این دو پروژه کمی بعد باهم ادغام شدند و
نتیجه جنگندهء چندماموریتهء F/A-18 از آب درآمد.
به منظور حفظ قابلیتهای چندماموریته، در قلب جنگندهء F-18 یک
رادار پرقدرت چندحالتهء ساخت هیوز قرار داده شد که هم در ماموریتهای هوا به
هوا و هم در ماموریتهای هوا به زمین، موثر و کارا بود.
جنگندهء جدید، مجهز به سیستمهای پیچیدة الکترونیکی،
نمایشگرهای تلویزیونی، موتورهای قدرتمند، توانایی حمل انواع جنگافزار و
قابلیت آئرودینامیکی خاصی بود که اجازه میداد جنگنده بتواند با زاویهء
حملهء بالاتری پرواز نماید. در نهایت، جنگندهء F-18، فراتر از آن چیزی شد
که مورد انتظار بود با قابلیت مانورپذیری خوب و توانایی بسیار موثر در
انجام عملیاتهای متفاوت.
بدین ترتیب، جنگندهء F-18 با موفقیت وارد خدمت در ناوهای نیروی
دریایی و نیروی هوایی تفنگداران دریایی ایالات متحده شد و جایگزین
جنگندههای A-7 و F-4 فانتوم گردید.
F/A-18 موسوم به Hornet – به معنی زنبور سرخ – جنگندهای است
دو نفره، دو موتور، چندمنظوره (جنگندهء تهاجمی) که میتواند هم از روی
ناوهای هواپیمابر عمل نماید و هم از پایگاههای زمینی.
برای F/A-18 انبوهی از ماموریتهای گوناگون تعریف شده است:
ایجاد برتری هوایی، اسکورت جنگندهها، خنثاسازی دفاع هوایی دشمن، عملیات
جاسوسی و اکتشافی، هدایت عملیات هوایی، پشتیبانی دور و نزدیک هوایی و
قابلیت عملیات در شب.
F/A-18 جایگزین جنگندههای F-4B ،A-7 Corsair در دههء 1970 و جنگندهء A-6 Intruder در اواخر دههء 1990 شد.
F/A-18 به وسیلة سیستم دیجیتالی پرواز با سیم (Fly Bye Wire or
FBW) کنترل میشود که این امر کیفیت بسیار خوبی را در هدایت هواپیما سبب
میشود و موجب میشود خلبان با سهولت بیشتری به هدایت جنگنده بپردازد. این
سیستم به هنگام مانورهای سنگین، به خلبان اجازه میدهد تا تمرکز خود را بر
روی عملیات و استفاده از تسلیحات از دست ندهد.
عکسی فوق العاده از لندینگ F-18 بر عرشه ناو هواپیمابر
نسبت کشش به وزن این هواپیما در حالت خشک (بدون پسسوز) نیز
فوقالعاده است و این جنگنده در هنگام برخورد با دشمن، از توانایی خوبی در
استفاده از قدرت بالای موتور در حالت بدون پسسوز پیدا میکند.
قدرت بالای این جنگنده که توان خوبی در خارج شدن از مهلکه را
میدهد مورد تایید اغلب خلبانان هورنت است. علاوه بر این، F/A-18 اولین
جنگندهء نیروی دریایی است که سیستمهای دیجیتالی را یکپارچه کرده است؛
(MUX) مدار انتقال اطلاعاتی است که تعدادی ورودی را به تعداد کمتری خروجی
ترکیب میکند. حسن این نوع طراحی این است که زمینهء ارتقاء مداوم را به شکل
آسانتری فراهم میسازد.
در طی 15 سال عملیات و تجربه، F/A-18 ثابت کرده است که بهترین
جنگندهء تاکتیکی برای ناوهای هواپیمابر است. F/A-18 دارای شاخصههای نظامی
مورد علاقهء فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده است. F/A-18 اغلب
ماموریتهای خود را در یوگوسلاوی و عراق با موفقیت به انجام رسانده است و
تنها نقصان این جنگنده، کمبود سوخت جهت مداومت پروازی بیشتر است
۹۱/۰۳/۱۰
۰
۰
مصطفی نداف