F-15E این مدل دوکابینه موسوم به Strike Eagle برای ماموریت های هجومی مخصوص و دقیق طراحی تولید گردیده ، کابین عقب این هواپیما نه بمنظور آموزش بلکه برای اوپراتور اویونیک و سیستم های کنترل اسلحه ( مشابهه اف-14 ) تجهیز گردیده ، از این مدل دو نوع جدید به نامهای F-15S و F-15I ساخته شده ، نوع S آن که مدلی تقلیل داده شده از E بوده و فاقد سیستمهای جنگ الکترونیک است برای عربستان سعودی ساخته شده و نوع I آن مخصوص نیروی هوائی اسرائیل ساخته شده است مشخصات جنگنده F-15 Strike Eagle : تعداد سرنشین:2 نفر طول:19.44 متر طول دوسر بالها:13 متر بلندی:5.6متر مساحت بالها:56.5 متر مربع وزن خالی:14.379کیلو گرم حداکثر وزن برخواستی:36000 کیلوگرم نیروی پیشران:دو عدد پرت اند ویتنی با پسسوز و 129کیلو نیوتون هرکدام حداکثر سرعت: 2.54 ماخ حداکثربرد:3.9000کیلومتر تسلیحات: یک توپ20میلیمتر 8 عدد موشک: AIM-7M Sparrow AIM-9M Sidewinder AIM-120 AMRAAM AGM-65 Maverick AGM-130 AGM-84 Harpoon AGM-84K SLAM-ER AGM-154 JSOW AGM-158 JASSM بمبها: B61 nuclear bomb Mark 82 bomb Mark 84 bomb CBU-87 CEM CBU-89 Gator CBU-97 SFW CBU-103 CEM CBU-104 Gator CBU-105 SFW GBU-10 Paveway II GBU-12 Paveway II GBU-15 GBU-24 Paveway III GBU-27 Paveway III GBU-28 GBU-31 GBU-39 Small Diameter Bomb بر خلاف دیگر جنگنده های دو سرنشینه که سرنشین پشتی فاقد کنترلر های پروازیست در صندلی عقب Strike Eagle اپراتور تسلیجات میتواند هدایت اضطراری انجام دهد. سیستمهای جنگ الکترونیک Strike Eagle کامل و دارای سنسورهای هشدار قفل راداری و پارازیت انداز و چف و ... است. سیستم ناوبری داخلی از یک ژیرسکوپ لیزری پیوسته برای مانیتور کردن محل هواپیما روی کامپیوتر مرکزی و نهایتا نمایش روی نمایشگر راداری هر دو کاکپیت. سیستم راداری APG-63(V)3 سرنشینان را قادر به برنامه ریزی حمله به اهداف زمینی از فاصله دورتر نسبت به نمونه های قبلی میکند.این مدل رادار طوریست که بعد از انهدام اهداف زمینی نقشه هوا به زمین رو فریز میکند و به سرعت روی اهداف هوایی زوم میکند همچنین هنگامی که جنگنده مورد هجوم دشمن هوایی قرار میگیرد خلبان میتواند به اهداف هوایی حمله کند در حالی که اپراتور سیستم تسلیحات به اهداف زمینی حمله میکند. یک ارتفاع سنج فروسرخ امکان پرواز جنگنده را در شب و در ارتفاع بسیار پایین در تمام شرایط آب و هوایی فراهم میکند برای حمله به اهداف زمینی و با تهدید کمتر از طرف اهداف زمینی سیستم LANTIRN شرایط برابر برای دقت بکار گیری تسلیهات در شب و روز و شرایط بد آب و هوایی ایجاد میکند این سیستم دو غلاف در خارج بدنه جنگنده دارد همچنین ویدیو برای HUD که تصاویری مانند روز تولید میکند.غلاف ناوبری شامل رادار ناهمواریهای زمین که امکان پرواز در ارتفاع بسیار پست را ایجاد میکند این کار را خلبان خودکار انجام میدهد یعنی دستگیره هدایت را بالا و پایین میکندوغلاف هدفگیری که در ارتفاع بسیار پست اهداف را از فاصله 16 کیلومتر نشانه گذاری میکند( این حالت خطری جدی برای پدافندهای بردکوتاه مثل تور ام 1 است ) همچنین بطور اتومات و فروسرخ موشکهای هوا به زمین یا بمبهای لیزری رو هدایت میکند. میگ-31 بی ام میگ-31 بی ام یکی از پیشرفته ترین و بهترین جنگنده های رهگیر جهان و روسیه است که تا کنون بیش از 550 فروند از آن تولید شده است . روسیه دارای 286 فروند میگ-31 هست که هر فروند قیمتی معادل 40 تا 50 میلیون دلار دارند . در واقع سرعت ، سیستم های جنگ الکترونیک ، رادار ، جنگ افزار ها و سیستم های جانبی این جنگنده قدرتی واقعی ساخته اند . رادار میگ-31 بی ام Zaslon-M نام دارد که قادر به شناسایی اهداف هوایی و همچنین استیلت هست که بردی معادل 400 کیلومتر دارد . همین رادار قادر به شناسایی 24 هدف می باشد که می تواند با 6 تای آنها همزمان درگیر شود . سیستم های جنگ الکترونیک میگ-31 بی ام ECM هست و همچنین سیستمی برای مقابله با جنگ الکترونیک که می تواند مثابله صد درصد با سیگنال های F9474JF84MF/K0 که یکی از اخلالگر ترین سیگنال های جنگ الکترونیک هست ، بکند . یکی از ویزگی های برتر میگ-31 بی ام نسبت به جنگنده های آمریکایی مثل اف-15 استریک ایگل دارا بودن به موشک های بسیار دور برد هوا به هوا هست . قدرتمند ترین موشک این جنگنده موشک هوا به هوای R-37 با برد 300 کیلومتر و سرعت 6 ماخ هست . که این یکی از برگ های برنده و اصلی میگ-31 در مقابل جنگنده های هم تراز خود هست . جالب است که بدانید میگ-31 بی ام قادر هست به 6 فروند از این موشک قدرتمند تجهیز شود . و همچنین نباید سیستم های XCOT-37CJM و OERIN/5L که دو سیتسم بسیار مهم در این جنگنده هست رو فراموش کرد . اگرچه میگ-31 بی ام قادر هست که به دور برد ترین موشک هوا به هوای جهان تجهیز شود و سرعتی معادل 3 ماخ داشته باشد ولی بردی معادل 3.300 کیلومتر دارد و همچنین قابلیت سوختگیری هوایی ندارد !! و این یکی از اشکالات اساسی این جنگنده هست و حتی اگر قابلیت سوختگیری در این جنگنده وجود داشت آن زمان بود که می توان گفت این جنگنده واقعا بهترین جنگنده رهگیر جهان هست . مقایسهمیگ-31 بی ام همان میگ-31 بی هست که برای درگیری با اهداف زمینی ارتقا یافته و در واقع به یک جنگنده چند منظوره تبدیل شده. اف-15 استریک ایگل هم یک جنگنده چند منظوره هست. اما در زمینه مقایسه اول رادار: رادار میگ-31 بی ام رادار غیر فال زاسلون-ام با توانایی شناسایی تا 400 کیلومتر است به همراه یک شناساگر مادون قرمز با توانایی شناسایی تا 200 کیلومتر که بنظر قدرتمند تر از رادار فعال ای پی جی-63 استریک ایگل هست. در زمینه تسلیحات: بنظر تسلیحات هوا به هوای میگ-31 از قدرت بیشتری(بخصوص به خاطر برد بالای آنها) برخوردار باشن. تسلیحات هجومی:بنظر تسلیحات هجومی استریک ایگل از تنوع و قدرت بیشتری برخوردار باشن بخصوص اینکه این هواپیما توانایی حمل سلاح اتمی رو هم داره. این شرحی از تسلیحات قابل حمل توسط بی ام: 1 23-mm six-barrel cannon GSh-23-6 (260 rounds) Warload - 9000 kg 6 R-33S or R-37, 4 R-77 or RVV-AE, 2 R-40TD, 3 ASM Kh-59 and Kh-29T or 2 Kh-59M 6 anti-ship missiles X-31A, 6 anti-radar ASM Kh-31P, Kh-25MP or Kh-25MPU 6 bombs KAB-1500 or 8 KAB-500 البته همونطور که میبینید این هواپیما میتونه 6 عدد موشک ضد کشتی ایکس-31 حمل کنه که یک موشک ضد کشتی فراصوت فوق العاده خطرناکه. سه نوع موشک ضد سطح میتونه حمل کنه در حالیکه استریک ایگل همانطور که آقا حامد ذکر کردن 5 نوع. تنوع بمبهای استریک ایگل هم بیشتر بنظر میرسه. این مقایسه با توجه به اطلاعات بسیار محدوده من بوده پس چه بسا اشتباه باشه. من در مورد تسلیحات میگ-31 بی ام موشک آر-172 رو فراموش کردم که بردی معادل 400 کیلومتر داره و همچنین سرعتی معادل 4 ماخ . کاملا برد رادار و تسلیحات به هم می خورند . سیستم های الکترونیکی شناسایی هدف AM/L4-FZ1 هم در میگ-31 بی ام رو نباید فراموش کرد . این سیستم کمک قابلت توجهی برای شناسایی جنگنده های پنهانکار داره که در واقع می توان گفت یک سیستم کمکی برای رادار هست ولی نمی توان گفت که قادر هست هر نوع جنگنده با هر نوع سطح مقطع راداری مثل اف-22 رو از فاصله های چند صد کیلومتری شناسایی کنه ولی می توان گفت که کمک قابل توجهی به رادار برای تشخیص جنگنده ها با سطح مقطع راداری کم می کنه . یکی دیگر از سیستم های این جنگنده OENF/ILS93 نام داره که ساخت خود روسیه هست . این سیستم کار های بسیار متفاوتی رو انجام می ده . برای مثال در مرحله نخست یکی از استفاده های این سیستم نشان دادن راه مناسب و هدایت خلبان در مسیر مناسب برای حمله به دشمن هست . که البته توسط انتن های زمینی L3K کنترل می شه . یکی دیگر از استفاده های این سیستم هدایت خلبان برای نشتن بر روی باند در موقعیت های آب و هوایی مه آلود و یا غباری است . موقعی که خلبان دید کافی نداشته / یکی دیگر از استفاده های این سیستم دادن اطلاعات در مورد زمان تمامی سوخت هست . یعنی اگر خلبان قصد دارد که جنگنده رو با سرعتی معادل 2.5 ماخ پیش ببرد اطلاع می دهد که اگر با این سرعت قصد پرواز دارد تا ....... ساعت دیگر سوخت تمام می شود . و در واقع یک سیستم اخطار دهنده سوخت هست . یکی دیگر از کار های این جنگنده دادن اطلاعات در مورد وضع هوا در 200شعاع کیلومتری جنگنده هست . میگ 31 در توان رادار(برد و رهگیری) - سرعت -ارتفاع پرواز و برد موشکها بر F-15 برتری دارد اما F-15 در قدرت مانور ( چابکی) _ بقاپذیری و تجهیزات الکترونیک برتر است البته نقش خلبان بسیار مهم است که در این رابطه کشورهای دارنده F-15 از خلبانان ماهرتری بر خوردارند همه فاکتورهای مقایسه زیر رو برای این دو هواپیما میتوان تفسیر کرد. 1-مانور پذیری: یعنی توانایی شیرجه زدن سریع و ناگهانی-اوجگیری قدرتمندانه و گردش کردن تند و بسته برای پیشدستی نمودن در متوجه کردن دماغه هواپیما بسوی هواپیمای دشمن 2-دید: با وجود تمامی امکانات راداری-کنترل کنندگان زمینی و هواپیماهای AWACS(هشدار زود هنگام)خلبان جنگنده برای پیروزی در نبرد هوایی نزدیک به آنچه میبیند متکی است. دیدن بدون مانع به خلبان امکان برتری بیشتری میدهد.نمونه های موفق این دیدگاه هواپیماهای P-51D موستانگ و F-16 فایتینگ فالکن میباشد. 3-برد: یعنی توانایی حمل سوخت کافی برای نبرد از بلند شدن از پایگاه یا ناو و جنگیدن و بازگشت دوباره به خانه. 4-بقاپذیری: یعنی توانایی تحمل و جذب صدمات قابل توجه حین نبرد و بازگشتن به پایگاه مادر یا نهایتا یک مکان امن. 5-قدرت آتش: قدرت آتش یک جنگنده نیز عاملی تعیین کننده در پیروزی است. 6-سقف پرواز: بیشترین ارتفاعی که یک جنگنده از آن به گونه ای موثر به اجرای ماموریت بپردازد. 7-سرعت: سرعت یک جنگنده به آن کمک میکند که در کمترین زمان ممکن وارد صحنه نبرد شده یا آن را ترک نماید. 8-نسبت شکار: عبارتند از نسبت هواپیماهای سرنگون شده دشمن توسط یک نمونه خاص از هواپیماهای خودی به نسبت تعداد سرنگون شده همان نوع هواپیمای خودی.